Tibber-gründerne Daniel Linden og Edgeir Vårdal Aksnes.

Tibbers nye vekststrategi: «Må skape en ny kunde-opplevelse»

Første steg er et partnerskap med den svenske eiendomskjempen til Stenakonsernet.

Publisert Sist oppdatert

I fjor økte det Førde-baserte strømselskapet Tibber omsetningen til 244 millioner kroner, nesten en firedobling fra året før. Etter årsskiftet har de holdt farten oppe, og fulgt opp et særdeles godt 2019 med å treffe på alle målsetninger i årets første kvartal, til tross for virusutbruddet.

– Vi kommer til å holde den samme farten, og vel så det. Med «ratioen» vi har nå, dobler vi kundebasen og øker staben med 50 prosent frem til sommeren, forteller gründer og daglig leder Edgeir Vårdal Aksnes til Shifter.

Ny vekststrategi

I en pressemelding legger han selv vekt på blant annet smartlading av elbiler som en av fjorårets største suksesser. Bak dette produktet ligger et samarbeid med Stavanger-selskapet Easee. I løpet av året inngikk selskapet også samarbeid med solcelle-selskapet til suksessgründer Andreas Thorsheim, Otovo, og i februar ble det klart at Tibber gikk sammen med Clas Ohlson i stedet for å åpne egen butikk.

I samme periode har selskapet utvidet til det tyske markedet i tillegg til Norge og Sverige, og har et uttalt mål om å nå fem markeder inneværende år. Det skal de klare gjennom, som Vårdal Aksnes sier, «partnerskap med et innslag av innovasjon». Etter ansettelsen av tidligere partneransvarlig i Whereby, Børge Dvergsdal, har Tibber jobbet målrettet med å systematisere en ny type vekststrategi - basert på samarbeid.

Det vil i månedene som kommer resultere i en rekke ulike typer partnerskap i både Norge, Sverige og Tyskland, forteller gründeren.

Én leverandør

Første konkrete resultat av denne modellen er et samarbeid med svenske Stena Fastigheter, den delen av Stenakonsernet som driver med utleie av leiligheter. Selskapet har 26.000 leiligheter i områdene Stockholm, Gøteborg og Malmø. Alle beboere får fremover Tibber som strømselskap. Til forskjell fra den norske startupens vanlige tilbud, leveres strømmen til disse kundene imidlertid utelukkende fra det svenske konsernets egne produksjonsanlegg, Stena Renewables.

– Stenakundene vil få samme garantien med null påslag på strømmen hver eneste time, hver eneste dag gjennom året. Forskjellen er bare at strømmen kommer fra Stena Renewables sin produksjon, og er konkurransedyktig ellers.

– Går dere ikke med det bort fra ideen om alltid å levere laveste pris?

– Prisen er minst like bra som fra de andre produsentene, det er en del av løsningen og avtalen, forsikrer Vårdal Aksnes.

Han vil ikke kommentere ytterligere hvordan avtalen slår ut økonomisk for partene.

Eksperimentering

– Dette er første gang vi gjør denne typen partnerskap, og vi har veldig stor tro på det, sier gründeren.

– Vi har blitt kontaktet av veldig mange spennende partnere, og vi slo til på dette fordi de har sin egen energiproduksjon, og tusenvis av leietakere. Da var det en supergod match.

Når det er sagt, kan andre partnerskap se helt annerledes ut, understreker han.

– Det vi er på jakt etter, er at det blir partnerskap, noe helt nytt, som enten setter sammen fysiske produkter eller tjenester som skaper en ny type opplevelse for kundene. Partnerskap med et innslag av innovasjon.

– Vi eksperimenterer, prøver å finne nye løsninger, og vurderer over tid hvilke som gir mest mening å gå videre med, sier Vårdal Aksnes.