årsresultat

Tibber gnistrer: breakeven og kraftig vekst i plattforminntekter - etter prisfall

Gründer Edgeir Aksnes peker på sterk kundevekst, økt salg av smarte hjem-produkter og en eksplosjon i plattforminntekter som nøkkelfaktorer.

Tibber-gründer Edgeir Aksnes er fornøyd med 2024-resultatet.

Strømselskapet Tibber kan puste lettet ut etter et 2024 som viser en dramatisk forbedring på bunnlinjen. 

Selskapet, kjent for sin teknologi-fokuserte tilnærming til strømsalg og smarte hjem-løsninger, reduserte underskuddet (EBITDA) fra minus 279,4 millioner kroner i 2023 til kun minus 9,79 millioner kroner i 2024.

Dette skjer til tross for at omsetningen har stabilisert seg på et lavere nivå enn under de ekstreme strømprisene i 2022. I 2024 omsatte Tibber for 5,82 milliarder kroner, en økning fra 5,33 milliarder i 2023, men ned fra 8,32 milliarder i 2022.

Gjennomsnittlig strømpris på Nord Pool illustrerer markedsendringen tydelig: Fra 136 €/MWh i 2022, falt den til 56 €/MWh i 2023 og videre til 36 €/MWh i 2024.

– Fantastisk godt fornøyd 

Gründer og daglig leder Edgeir Aksnes legger ikke skjul på sin entusiasme over utviklingen. 

– Vi er veldig godt fornøyde. Vi har hatt kjempevekst i fjor og ser også en veldig hyggelig utvikling i resultatet. Vi er omtrent på breakeven, og spesielt mot slutten av året leverte vi veldig sterkt. Vi er fantastisk godt fornøyd med det, sier Aksnes til Shifter.

Han trekker frem to hovedårsaker til den positive snuoperasjonen: – For det første har vi vokst antallet kunder godt gjennom hele året, både i Norge, Sverige, Nederland og Tyskland. Spesielt i de to sistnevnte har veksten vært solid, forklarer han. 

– For det andre, og dette er avgjørende, har vi sett at kundene virkelig har fått øynene opp for våre smarte produkter. De handler mer av Tibber Pulse, batterier og ulike strømstyringsløsninger som senker strømregningen. Dette har virkelig drevet veksten i selskapet og gjort at de underliggende plattforminntektene steg med hele 75 prosent.

Veksten stammer fra en miks av organisk «word of mouth», markedsføring og partnerskap.

Smarte løsninger bærer frukter 

Aksnes forteller at selskapets strategiske prioriteringer nå gir tydelige resultater. 

– Fremover jobber vi med å vokse videre både i Norge og utlandet. Det største potensialet ligger på kontinentet, sier han.

To områder peker seg spesielt ut: Smartlading av elbil, der Tibbers teknologi hjelper kundene å lade når strømmen er billigst, er ifølge Aksnes en kjempesuksess både i Norge og internasjonalt. 

– Kunder som har brukt dette aktivt det siste året, har oppnådd 39 prosent lavere ladekostnader enn de som ikke har det, og vi ser at vi er bedre enn konkurrentene her. Dette kommer vi til å fortsette med – det er det smarteste, påpeker han.

– I tillegg har vi hatt veldig god suksess med salg av solceller og hjemmebatterier, spesielt i våre markeder utenfor Norge. Vi har tatt en ledende posisjon innen hjemmelagring av strøm. Med batterier kan kundene oppnå en enda lavere gjennomsnittspris for strømmen sin, og noen har til og med null i strømregning eller tjener penger på huset sitt.

Et marked i rivende utvikling 

Aksnes beskriver et marked for energistyring som er i utvikling. I de aller fleste land i Europa øker andelen solceller på tak. I Nederland, for eksempel, har 70 prosent av Tibbers kunder solceller. 

Selskapet har også bygget opp en egen trading-avdeling som nå skaleres opp.

– Resultatene vi ser så langt er at kundene våre oppnår en lavere pris enn spotprisen. For de kundene som aktivt bruker våre smarte tjenester, vil de i appen se nøyaktig hvor mye de sparer, eller til og med tjener, sammenlignet med spot. Aksnes nevner seg selv som et eksempel: 

– Jeg har i perioder i praksis tjent 22 øre per kWh for å lade bilen, mens spotprisen lå på 20 øre i mitt strømområde. Dette sier noe om hvor sterkt dette er. 

Tibber garanterer at prisen ut mot kunde aldri vil ligge over spot, men at den kan bli betydelig bedre. Dette oppnås ved at batteriene og elbilene kan levere strøm tilbake til nettet når det er knapphet, såkalt «grid rewards».

Jobber mot børsnotering 

En mulig børsnotering er fortsatt en del av langtidsplanen, ifølge Aksnes. Han kommenterer også at eventuelle salg av aksjer mellom eksisterende aksjonærer, er noe selskapet ikke er direkte part i, men en sak mellom de involverte parter.