industri

Summa Equity- og Hitecvision-topper investerer i gjenoppliving av norsk industri-stolthet

Matre har en ambisjon om å blåse liv i norsk møbelindustri. Nå har startupen sikret seg tungvektere på eiersiden. Med COO i Summa Equity, Hannah Jacobsen, og CEO i Hitecvision, Erlend Baasmo Ellingsen, i spissen, forbereder selskapet seg nå for internasjonal vekst og modernisering av produksjonen.

Fra venstre: Elizabeth Matre-Aas, Founder og styrets leder, aksjonær Amalie Holt (CEO, Folkeinvest), styremedlem/ aksjonær Cathrine Wiig Ore, aksjonær Linda Falkenberg Sunde, Daglig leder/aksjonær Frode Karlsen, styremedlem Christian Bielke Steffensen og styremedlem/aksjonær Ole Kristian Bergsjø Aas. Innfelt: Hannah Jacobsen og Erlend Basmo Ellingsen.
Publisert

Møbelstartupen Matre, som ble etablert i 2023, har som mål å puste nytt liv i den norske møbelindustrien ved å relansere designklassikere. 

Gründer Elizabeth Matre-Aas er klar på at de nye investorene bidrar med mer enn bare kapital. Selskapet har så langt hentet inn nesten 2 millioner kroner fordelt på to transjer.

Møbelstartupen Matre, som ble etablert i 2023, har som mål å puste nytt liv i den norske møbelindustrien ved å relansere designklassikere. 

Gründer Elizabeth Matre-Aas er klar på at de nye investorene bidrar med mer enn bare kapital. Selskapet har så langt hentet inn nesten 2 millioner kroner fordelt på to transjer.

– Vi trenger god kompetanse rundt oss for å ta de riktige beslutningene fremover, sier Matre-Aas. – Derfor har vi søkt etter aksjonærer som også tilfører kunnskap og innsikt. Det er utrolig inspirerende å få med seg så dyktige folk.

Hannah Jacobsen, COO i Summa Equity, er blant de nye investorene og roser Matres fokus på kvalitet og norsk produksjon. 

– Matre er et strålende eksempel på gründere som virkelig satser på kvalitet, holdbarhet og norsk produksjon. Dette er akkurat den typen virksomhet vi trenger mer av – og som jeg derfor satser på.

Også Erlend Basmo Ellingsen, CEO i HitecVision, ser et betydelig potensial i selskapet. 

– Jeg tror veldig på både caset og teamet, og deres evne til å bygge en solid merkevare for det internasjonale markedet.

Fra Vatne til Stordal for å skalere

Bakgrunnen for satsingen er Elizabeth Matre-Aas' ønske om å redde den tradisjonsrike møbelfabrikanten Vatne på Sunnmøre fra nedleggelse. Sammen med ektemannen Ole Kristian Aas, har hun etablert møbelmerket Matre for å videreføre produksjonen av Vatnes sofa- og lenestolkolleksjon

Produksjonen er allerede i gang, og selskapet flytter nå virksomheten for å rigge seg for vekst.

– Vi overfører i disse dager vår produksjon fra Vatne til Stordal. Fokus er å videreføre nesten 80 års håndverkskompetanse ved hjelp av nøkkelpersoner fra Vatne og Stordal, forklarer Matre-Aas. 

– Dette gir oss muligheter for industrialisering av produksjonen og større kapasitet. Vi sørger for langt bedre skaleringsevne og ivaretar håndverket og den gode kvaliteten. Dette er jo produkter som skal vare i generasjoner.

Selskapet er allerede i gang og leverer kolleksjonen direkte fra Stordal i løpet av oktober, med 4-6 ukers leveringstid på bestilte varer.

Matre-Aas er tydelig på at de vil modernisere både produksjon og drift.

– Vi ønsker å automatisere så mye som mulig av driften, slik at menneskelig arbeidskraft brukes der relasjoner og fagkompetanse gjør størst forskjell, sier hun.

Hun legger til at de tenker annerledes om den operative modellen enn man ville gjort for bare noen år siden.

– Vi er jo født inn i en agentisk tid og da er det naturlig å tenke på alt fra hvordan vi kan verdiøke data, bygge fornuftige agenter og selvfølgelig bruke språkmodeller der det er mulig. Modellen vår er bygget for effektivitet og prediktiv innsikt, og systemstøtten vi har investert i fra start gjør både drift og logistikk enklere, samtidig som den gir oss bedre grunnlag for beslutninger over tid.

Bærekraft og eksport som vekstmotor

Matre retter seg mot både privat- og bedriftsmarkedet, men ser det største potensialet innen hotell- og kontorsektoren. Daglig leder Frode Karlsen fremhever at selskapets fokus på sporbarhet, reparerbarhet og lang levetid vil være en styrke i møte med kommende EU-krav som produktpass og CO₂-avtrykk.

Selskapet ser på eksport som en nøkkel til vekst og har allerede merket interesse fra markeder som USA, Tyskland og Japan, uten å ha gått aktivt ut ennå.

For å lykkes, mener Matre-Aas at de nå må fokusere på merkevarebygging og internasjonale relasjoner.

– Nå gjelder det å bygge sterke relasjoner mot målgruppen, videreutvikle merkevaren og komme oss ut av landet. Vi skal komme tett på prosjektene med sterke bærekraftige verdier og produksjon av godt norsk håndverk. Vi skal nå ut i det internasjonale markedet, side om side med ledende internasjonale merkevarer, avslutter hun.