omstilling

Slik skal han redde tech-eventyret fra snipp, snapp, snute

Highsoft har til nå solgt lisenser til utviklere. Nå skal selskapet bygge AI-agenter for finansbransjen. 

Atle Sivertsen i Highsoft.
Atle Sivertsen er daglig leder i Highsoft.
Publisert

Tech-selskapet Highsoft i Vik i Sogn har vokst seg store på visualisering av data, gjennom lisenssalg til utviklere. Selskapet teller over 50 ansatte og hadde en omsetning på over 100 millioner kroner i 2024. Men nå lurer AI-trollet under broen. 

Det får daglig leder til å velge alternative veier. Han har tidligere uttalt at forretningsmodellen til selskapet vil kannabalisere seg selv. 

Tech-selskapet Highsoft i Vik i Sogn har vokst seg store på visualisering av data, gjennom lisenssalg til utviklere. Selskapet teller over 50 ansatte og hadde en omsetning på over 100 millioner kroner i 2024. Men nå lurer AI-trollet under broen. 

Det får daglig leder til å velge alternative veier. Han har tidligere uttalt at forretningsmodellen til selskapet vil kannabalisere seg selv. 

Selskapet skal fortsette å selge visualisering av data etter dagens forretningsmodell - der selskapene kjøper lisenser. 

– Forbli relevante 

– Markedet for datavisualisering er fortsatt stigende, men vi må utvikle nye forretningsmodeller for å forbli relevante og dra nytte av veksten, sier Atle Sivertsen. 

En av de nye veiene er partnerskap med store aktører som ikke ønsker eller kan bruke generelle AI-modeller til visualisering av data. 

Nå har Highsoft nylig inngått en avtale med det amerikanske finansservice-selskapet Morningstar. 

Morningstar gir ut analyser og informasjon til investorer - og ønsker visualisering av nøkkeltall knyttet til dette. 

Highsoft utvikler nå AI-agenter som skal tilrettelegge for Morningstar sine behov for visualisering. 

– Å få samarbeide med en så stor aktør er stort for en liten aktør fra Norge, sier Sivertsen. 

AI-agenter til finansnæringen

Han forteller at selskapet nå retter seg mot å levere AI-agenter til bank - og finansbransjen, som har mange tall de ønsker visualisere - men som ikke ønsker å utlevere disse tallene, men ha kontroll på dataene. 

– Her er strenge krav til sikkerhet og trygghet, og det gjør at de ikke ønsker bruke generelle AI-løsninger. Da er vår løsning tryggere og vi gir i tillegg personlig kundeservice og oppfølging, sier Sivertsen. 

– Hvor trygg er du på at denne veien kan redde selskapet? 

– Vi kan ikke si det med sikkerhet, men vi ønsker å gjøre noen grep nå for å ha flere ulike forretningsmodeller å spille på, sier Sivertsen. 

Innovasjonsteamet fra Sogn har nylig vært i Chicago for å vise frem prototyper av den nye teknologien - der AI kobles til data for å hente ut innsikt automatisk. 

– AI skaper nå allerede konkret forretningsverdi for Morningstar sine kunder som skal fatte investeringsbeslutninger, sier Sivertsen. 

– Vil kreve investeringer

Han forteller at visjonen til selskapet nå går fra å være «best i verden på datavisualisering» til å bli «best på å skape innsikt for kundene». 

– Satsingen blir vår største noensinne og vil kreve investeringer. Vi etablerer derfor en modell kalt «corporate startups» hvor lovende konsepter pitches internt og til pilotkunder, og de beste får finansiering, sier Sivertsen. 

Han har samtidig en oppfordring til andre selskaper som ser at forretningsmodellen deres kan bli miste livets rett som følge av AI-utviklingen: 

– Det høres gjerne litt arrogant ut å gi råd til andre her fordi vi føler ikke at vi sitter på fasiten, men jeg synes flere selskaper burde utforske nye forretningsmodeller i god tid før den eksisterende blir irrelevant, sier Sivertsen.