OMstilling

Frykter «kannibalisering» av egen forretningsmodell: Tidligere Startuplab og DNB-topper skal sikre ny retning for vestlandsk tech-eventyr

Highsoft-sjef Atle Sivertsen ser at selskapets forretningsmodell kan bli utradert på grunn av kunstig intelligens. Nå henter han Karianne Melleby og Kjersti Høklingen for å sikre at selskapet blir relevante gjennom innovasjon og nye forretningsmodeller. 

Kjersti Høklingen (fra venstre) og Karianne Melleby går inn i Highsoft som henholdvis styremedlem og styreleder.
Publisert Sist oppdatert

Det 15 år gamle teknologiselskapet Highsoft må sies å være et tech-eventyr i både vestlandsk og norsk målestokk. Ved fjord og fjell i Vik ved Sognefjorden har selskapet vokst til en omsetning på over hundre millioner kroner og 52 ansatte. 

Produktsjef Torstein Hønsi startet selskapet som står bak JavaScript-verktøyet Highcharts, et verktøy for å visualisere data, i 2009.

Det 15 år gamle teknologiselskapet Highsoft må sies å være et tech-eventyr i både vestlandsk og norsk målestokk. Ved fjord og fjell i Vik ved Sognefjorden har selskapet vokst til en omsetning på over hundre millioner kroner og 52 ansatte. 

Produktsjef Torstein Hønsi startet selskapet som står bak JavaScript-verktøyet Highcharts, et verktøy for å visualisere data, i 2009.

Selskapet har 60.000 kunder i 200 land, blant annet 80 av verdens 100 største selskaper. Visa, Netflix, Samsung og Google er alle på kundelisten. Men nå må det omstille seg totalt på grunn av kunstig intelligens. 

Daglig leder Atle Sivertsen i Highsoft.
Daglig leder Atle Sivertsen i Highsoft styrker styret.

– Hypotesen er at produktet vi har tjent penger på de siste 15 årene, ikke kommer til å overleve de neste 15 årene, sier Atle Sivertsen, daglig leder i Highsoft. 

Han forteller at selskapet nå vil samkjøre to løp. 

– Nå håper vi å skape overskudd med den ene armen, og kombinere det med å intern selskapsutvikling med den andre, sier Sivertsen.  

Selskapet er i gang med å utvikle et nytt produkt basert på AI som kan utkonkurrere deres eksisterende produkt. 

– Det nye produktet kan komme til å kannibalisere vår nåværende forretningsmodell , men det er bedre at vi gjør det selv - enn at andre gjør det, sier Sivertsen. 

For å hjelpe til med omstillingen, henter selskapet nå inn Karianne Melleby som ny styreleder og Kjersti Høklingen som styremedlem. 

– Vi styrker laget med en styreleder som har lang erfaring fra innovasjon og produktutvikling til internasjonal kommersialisering. Hennes erfaringer både fra innovasjon i startups og i etablerte store selskaper er svært nyttig oss, sier Sivertsen. 

Melleby leder i dag Storskogen Norge, norsk datterselskap til det svenske investeringsselskapet Storskogen. Hun har tidligere bygget vekst - og partnerskapssatsinger i Startuplab, jobbet som leder for Open Banking i DNB, og har hatt globale partnerskapsroller i Telenor. 

Som partnerskapsansvarlig for vekst i Startuplab skulle Melleby overbevise de store om å bruke flere kroner på umoden tech - mens næringslivet snørte pengesekken stramt igjen. 

Les også: Mr. Finance Innovation gir seg: Blir sjef i vestlandsk tech-eventyr 

– Må utvikle i takt med teknologiskiftet

– Erfaringen har gitt henne en unik kombinasjon av skaleringskompetanse, teknologiforståelse og kommersiell gjennomføringsevne, sier Sivertsen. 

Melleby forteller at kommersialisering av AI gjør at man står overfor et nytt teknologiskifte som vil ha stor påvirkning på Highsoft. 

– Noe av det viktigste jeg kan bidra med er at vi utvikler selskapet i takt med teknologiskiftet. Det er viktig at vi er nysgjerrige på mulighetsrommet slik at vi kan vokse videre, sier Melleby. 

Både i Telenor og DNB har Melleby utviklet teknologidrevne tjenester, bygget produktmiljøer og samarbeidet med globale aktører som Google og Facebook. Hun har også styreerfaring fra teknologitunge og industrielle selskaper. 

– Det gjelder å finne balansen mellom begeistringen for ny teknologi samtidig som vi fokuserer på lønnsom vekst med eksisterende kunder og produkter, sier Melleby. 

Finans og risikostyring

Kjersti Høklingen har erfaring fra finans og risikostyring til produkt- og teknologiutvikling, digital distribusjon og kommersiell posisjonering. 

Hun har vært blant annet vært sentral i å lede store endringsprosesser, og har erfaring med både etablerte virksomheter og scale-ups gjennom styrearbeid. Hun har blant annet vært divisjonsdirektør for innovasjon og salgsutvikling og leder for teknologi i bedriftsmarkedet i DNB. 

Nå er hun visepresident for eiendom i Vend, tidligere Schibsted Marketplaces. 

– Highsoft investerer løpende i innovasjon og produktutvikling. Det er svært krevende å henge med i det globale teknologikappløpet. Med Kjersti på laget vil vi stå sterkere både når det gjelder strategiske vurdering og praktisk gjennomføring, sier Sivertsen. 

Minsket overskuddet 

Highsoft hadde inntekter på 101 millioner kroner i 2024, mot 93 millioner året før. Årsresultatet endte på 6,9 millioner kroner i 2024, mot 14,6 millioner i 2023. I 2024 brukte selskapet penger på å utvikle nytt produkt. 

Sivertsen holder foreløpig kortene tett til brystet hva gjelder deres nye produkt. 

– Vi vil lansere en betaversjon før jul, og kan først gå ut med mer detaljer da.