Andy Chen i Weorder.

Slik skal Andy Chen innta restaurant-tech-tronen

QR-kode for bestilling og betaling ved restaurantbordet er bare begynnelsen for Weorder. Nå vil de ta over konkurrenter.

Publisert Sist oppdatert

Det finnes knapt en restaurant eller utested igjen i Oslo som ikke har en QR-kode ved bordet. Weorder har også sin løsning, som blir tatt i bruk av over 1300 restauranter i Norge og Danmark.

Det er små- og mellomstore bedrifter som er kjernekunden til Weorder. Typisk selvstendige eller mindre kjeder med maks tretti lokasjoner.

Weorder er derimot ikke den eneste aktøren. Listen over andre aktører i markedet er lang og inkluderer blant andre Ordr, Wibl, Already Ordered, Payrest og Jisp.

Chen er ikke beskymret for konkurransen. Han mener de har et produkt som skiller seg ut:

– Under korona i fjor så vi at det flommet inn med digitale bestillingskonkurrenter i markedet. Noen har nå funnet sine respektive nisjer. Vi er sikre på at vår satsningen utover bare bestilling til å være en alt-i-et løsning for resturanter, er den retningsen markedet tar, sier han.

Selv om Weorders QR-koder er klistret på titusenvis bord over hele Norden, forteller daglig leder Andy Chen at QR-koden bare er første byggekloss for det Weorder ønsker å være.

– Vi gjør ikke digital bestilling bare for å gjøre digital bestilling. QR-koden er et redskap for kunden til å bruke vår programvare for å skape bedre finansiell helse for selskapet, sier Chen, som har lang erfaring med investering i ulike tech-selskap og har bakgrunn fra Aspiro og som sjef for musikkstrømmetjenesten Tidal.

Vil gjøre besøkende til stamkunder

Weorder sysselsetter nå mer enn 60 personer. Selskapet har nylig hentet inn 27 millioner kroner fra blant annet MP Pensjon, Cloud Capital og Vækstfonden.

Weorder leverer produktet Quickorder, et økosystem som skal ivareta hele restaurantens behov fra lønn og timelister til reservasjoner, kunde bestilling og betaling.

Ambisjonen er å være restaurantens beste venn og både forenkle en travel hverdag, samt være en viktig bidragsyter til å øke lønnsomheten.

En måte for å lykkes med å øke inntektene til kundene av Quickorder, er å hjelpe dem med å bli kjent med kunden gjennom data, for å dermed konvertere besøkende til stamgjester.

– Man kan ikke øke salget hvis man ikke har kontakt med kundene. Man må vite hvem kundene er. En kunde som er innom et sted, betaler gjennom Quickorder, og vil dermed legge igjen data. For eksempel kjøp av en burger der og da, den og den tiden, er nok til å gi restauranten en idé om hvem du er som kunde, sier Chen.

Infoen kan de så bruke til å sende ut eksklusive tilbud til kunden for å få han eller henne tilbake. Det kan for eksempel være rabatt på den burgeren kunden tilsynelatende er så glad i.

Vil gjøre flere oppkjøp

Chen har tidligere fortalt Shifter at vi bare har sett begynnelsen på digitaliseringen av restaurantbransjen, som er et totalmarked på tre trillioner euro, inkludert salg fra restauranter, barer og kafeer.

I Norden alene er markedet på 30 milliarder euro, og hvor 90 prosent av salget skjer analogt og uten data, sier Chen.

Nå har Weorder godt fotfeste i Norden, spesielt etter sammensmeltingen med danske Quickorder.

Dermed mener amerikaneren at tiden er inne for å gå løs på kontinentet. Chen forteller at de allerede er i dialog med flere potensielle oppkjøpskandidater.

– Denne sektoren har bevist seg at man må gjøre noen «aggressive moves» for å reduserer tiden det tar for produktet å komme på markedet.

Weorder har to-tre forskjellige mål i kikkerten. De er også i dialog med potensielle investorer som skal være med å betale for gildet.

Tyskland blir mest sannsynlig det første markedet Weorder går inn i.

– Tyskland er rett og slett det største markedet i Europa. Inkluderer man Sveits og Østerrike, er det over hundre millioner mennesker. Så det er et spennende marked, sier Chen.