Tidligere Tidal-sjef Andy Chen opplever stor suksess med sin nye oppstartsbedrift Weorder.

1 av 3 serveringssteder bruker krisen på å modernisere. Det gir kunderush for norske tech-startups

Den teknologiske utviklingen på norske serveringssteder har akselerert kraftig under krisen. Det medfører varige endringer i bransjen, ifølge sjefen i en av landets største restauranter. Samtidig står tusenvis av arbeidsplasser i umiddelbar fare, advarer bransjeorganisasjon.

Publisert Sist oppdatert

Etter noen år med seige prosesser både når det gjelder innsalg og implementering av ny teknologi, har den konservative restaurant- og serveringsbransjen nå åpnet dørene for et par norske startups som tar sikte på å fjerne «service» fra serviceyrket.

Oslo-selskapene Weorder og Ordr utvikler programvare for bestilling og betaling av mat- og drikkevarer, blant annet, og anslår nå at den teknologiske utviklingen i bransjen har akselerert med to år - på to måneder. Begge har sikret seg noen av landets største restauranter på kundelisten den seneste tiden, deriblant Olivia, Delicatessen og Big Horn.

– Man kan bestille et helikopter med telefonen, hvorfor skal man ikke kunne bestille en cheeseburger i restauranten på samme måte? Det er et valg man burde ha, og i stadig større grad forventer, sier gründer og daglig leder i Weorder, Andy Chen.

– Flere har uttalt at de skulle ønske at de gjorde dette for lenge siden. Og flere av dem merker at de får økt kundetilfredshet. I tillegg får servitørene mye bedre tid til å ta seg av de kundene som trenger det, istedenfor å bruke tid på å vente på bestillinger, sier daglig leder og gründer Edwin Fjeldtvedt i Ordr.

Bransjen er blant de som ble hardest rammet da coronaviruset brøt ut, og tall fra interesseorganisasjonen Virke viser at 70 prosent av arbeidsstokken var permittert i starten av mai. Den storstilte digitaliseringen på tvers av norske serveringssteder iverksatt setter tusenvis av arbeidsplasser i umiddelbar fare, advarer de.

Eventyrlig vekst

Ifølge Weorder-sjefen var ikke virusutbruddet avgjørende for suksessen selskapet nå opplever. De hadde foten innenfor bransjedøra allerede, med flere avtaler signert før «sosial distansering» ble et begrep på folkemunne.

– Hos Olivia var vi for eksempel i gang med noen pilottester. Men når dette traff, fant vi fort ut at nå var tiden inne for å rulle løsningen ut i stor skala, forteller Chen.

Resultatene er bedre enn han hadde turt håpe på. Allerede i første kvartal tjente selskapet 75 prosent av det de hadde budsjettert med for hele året. Ellers kan han vise til en månedlig vekst i transaksjoner gjennom plattformen på 53 prosent fra mars til april, og på 81 prosent fra april til mai.

I løpet av året regner Weorder med at transaksjoner for halvannen milliard kroner vil skje gjennom plattformen. Antallet brukere øker med 1000 personer daglig, og selskapet justerte akkurat opp omsetningsmålet for året fra 16 til 20 millioner kroner.

En lignende utvikling har skjedd i oppstartsselskaper Ordr. Selskapet som ble startet i fjor har nå 14 ansatte, med flere stillingsutlysninger er ute. Daglig leder Fjeldtvedt forteller at antallet nye restauranter på plattformen har økt kraftig på kort tid, og at flere enn 120 restauranter nå benytter tjenesten. Daglig får de mellom 6 og 10 nye kunder.

– Det dunker inn «leads» hele veien. Vi har ikke engang rukket å oppdatere nettsiden. Dette har rykket oss veldig frem i planene. Vi vokser med et månedsmål i uka og transaksjonsveksten er på 10.000 prosent, forteller han, uten å ville avsløre hva det betyr i absolutte tall.

Mer tid til bevertning

Rent praktisk fungerer Weorder og Ordr sine tjenester ganske likt, ved at kunden scanner en QR-kode eller bruker NFC-funksjonen på mobiltelefonen, som leder deg til en nettapplikasjon. Weorder krever registrering én gang, Ordr ikke i det hele tatt. Derfra skal kunden både kunne bestille, tilpasse og betale for mat og drikke.

– På den måten slipper de ansatte å springe frem og tilbake mellom kassasystemet og kunden med bestillinger og regninger. Vi fjerner de praktiske service-oppgavene, slik at ansatte kan spesialisere seg på det menneskelige, på bevertningen, sier Chen.

Han legger til at Norge og Skandinavia for øvrig er et godt sted å starte, fordi forbrukere er langt fremme når det gjelder å ta i bruk teknologiske løsninger, samt at samfunnet er så godt som kontantfritt.

Begge tjenestene har lagt vekt på at restaurantene kan tilpasse tjenesten etter egne behov. Inntekter får de gjennom månedlig fakturering for bruk av plattformen, samt en engangsavgift ved oppstart.

– Vi har bygget det på self-service. Restauranten legger selv inn menyen, legger inn tilpasninger, og så er de i gang. Vi tror at bransjen vet selv hva de ønsker å tilby kundene, så vi ønsker å gjøre det lett for dem å onboarde seg selv, forteller Fjeldtvedt i Ordr.

– Det vi tjener nå er bare toppen av isberget. Fremover vil dataen vi samler inn, som er stor mangelvare i bransjen, bli veldig verdifull, spår Chen i Weorder.

Daglig leder og gründer Edwin Fjeldtvedt i Ordr.

Frykter for tusenvis av jobber

Ifølge en medlemsundersøkelser gjennomført av arbeidsgiverorganisasjonen Virke oppgir én av tre serveringssteder at de nå ser nye måter å levere sine tjenester på, som følge av coronaviruset. «Digitalisering» er det klart vanligste tiltaket.

Samme organisasjon kunne i starten av mai melde at hele 97 prosent av slike bedrifter hadde permittert til sammen 70 prosent av arbeidsstyrken. Samtidig vurderte kun to av tre å ta tilbake permitterte, mens de øvrige vurderte oppsigelser. Ifølge Virke betyr det at én av fem jobber i bransjen nå er truet.

– Bransjen er nødt til å gjøre store tilpasninger for å drive på en måte som både etterlever smittevernregler og kundenes forventninger til trygghet og matopplevelse. Det er en krevende balansegang, sier administrerende direktør i Virke, Ivar Horneland Kristensen.

Gode tilbakemeldinger

Olivia-sjef Hans Petter Hauge bekrefter at testing av Weorder-systemet var i gang da coronakrisen lammet bransjen.

– Vi har snakket med dem en stund, og valgte dem som leverandør fordi vi trengte en moderne, digital plattform for takeaway. Vi har debattert dette ganske lenge, hvor vi skal gå med den digitale bestillingsmodellen. Takeaway er det mest åpenbare, så kanskje inne i restaurantene, først uteservering og så videre til det ordinære servicesekvensen, forteller han.

Etter at nedstengningen var et faktum 13. mars, var restaurantkjeden dermed raskt i stand til å legge konkrete planer for forsiktig åpning som tok hensyn til smittevern.

– Da kom kontaktløs bestilling og betaling inn som en viktig del, og vi lanserte raskt Olivia app, selv om vi ikke hadde planlagt det sånn i forkant av coronapandemien. Nå er det en del av servicetilbudet, sier Hauge.

Selv om tanken var at dette først og fremst ville være en god mulighet for de som bestilte takeaway, melder Weorder-sjef Chen at over halvparten av transaksjonene på plattformen deres skjer av kunder i restauranter. Før coronakrisen var tilsvarende tall 15 prosent.

– Tilbakemeldingene fra kunder og ansatte er gode. Dette gjør vi både for at gjestene og de ansatte skal føle seg helt trygge, sier Hauge.

Han forteller at en «høy andel» av gjestene i restaurantene nå benytter appen.

– Det var et bevisst valg å innføre en slik løsning, det kan ikke kalles tvangsdigitalisering. Det dreier seg om å ha et godt servicetilbud, å levere det gjestene forventer og ønsker.

– Så dette er ikke en midlertidig løsning mens det er strenge krav til smittevern?

– Det er helt uaktuelt å være digitale, og så gå tilbake til å ikke være det. Smittevern er normalisert i den forstand at det er noe vi driver med hver dag. Appen og digitaliseringen må normaliseres i forhold til våre gjesters serviceopplevelse. Den blir en del av helheten. Men i hvilken form, og hvordan gjester ønsker å bruke det, vet vi ikke sikkert ennå. Men vi skal alltid være så langt fremme som gjestene ønsker, sier han, og legger til:

– Alle må utforske dette nå, for å vurdere å legge til rette for smittevern og det kunden ønsker.

Ny type frihet

– Hvordan vil denne utviklingen påvirke bemanningen i deres restauranter?

– Våre ansatte er vår viktigste ressurs, det gjelder kokker så vel som servitører. Vi har ikke digitalisert for å spare inn på antall ansatte. Vi er bekymret for å ikke opprettholde den gode atmosfæren vi vil oppnå. Vi arbeider hver dag for at det faglige nivået skal være høyt hele tiden. Dette endrer ikke det. Vi skal uansett ha god kompetanse om vin og mat og hele service-sekvensen. Men gjesten kan gjøre noen andre valg, og ha en annen type frihet når servitøren ikke er der. Men vi skal selvfølgelig fortsette å være ved bordene og skape en god atmosfære.

Han vil imidlertid ikke spekulere i om kjeden kommer ut på den andre siden av coronakrisen med samme antall ansatte som før.

Slutt på «digitalisering»

– Hvordan har det vært for dere, som en etablert og noe konservativ bransjeaktør, å jobbe med en startup som Weorder?

– Kontakten med Weorder har vært veldig god. De har evnet å snu seg rundt, selv om vi hadde en annen plan. Å komme til et system som var ferdig utviklet var en fordel. Så kommer vi nok til å ha mange ønsker om hvordan dette skal tilpasses. Men vi kom raskt i gang, og nå håper vi at vi kan hjelpe dem å utvikle tjenesten.

– Vi kommer til å få mer kompetanse og kunnskap om dette hver dag. Senest i dag hadde vi møte om integrering, slik at vi snart forhåpentlig ikke trenger å snakke om digitalisering, men at dette glir inn som en del av helheten.