slush

Slik bygger du en «kult» rundt startupen din

Erfaren gründer delte sine beste tips fra Slush-scenen.

James hawkins co-ceo i Posthog og selverklært ekspert på bygging av kulter.
Publisert

HELSINKI: – I en tid hvor programvare i økende grad blir en handelsvare, er det ikke lenger nok å ha det beste produktet. 

Det sier James Hawkins, som er en av to CEOer i scaleupen PostHog som lager verktøy for utviklere. Det var ingen ledige seter seter under innlegget hans på Slush. 

HELSINKI: – I en tid hvor programvare i økende grad blir en handelsvare, er det ikke lenger nok å ha det beste produktet. 

Det sier James Hawkins, som er en av to CEOer i scaleupen PostHog som lager verktøy for utviklere. Det var ingen ledige seter seter under innlegget hans på Slush. 

Hawkins mener at selskaper må skape noe oppsiktsvekkende bra – og aller helst bygge en kult rundt hele virksomheten.

Dette er hans praktiske tilnærming for å bygge en kultur og et fellesskap som fungerer som selskapets viktigste konkurransefortrinn.

1. Ta kontroll: Kulturen er et operativsystem

Hawkins understreker at en kult ikke er én enkelt ting – som bare en logo eller en maskot. Det er et operativsystem for hele selskapet.

– Du skaper en følelse av kult gjennom alt du gjør. Alt som påvirker brukerne dine, på ethvert tidspunkt i reisen, er et berøringspunkt for å bygge en kult-lignende tilhengerskare for din virksomhet.

Dette krever en bevisst endring i tankesett. I stedet for å kopiere andres oppskrifter, som ifølge Hawkins ofte er utdaterte i et høyt konkurranseutsatt marked, må gründere velge sin egen tilnærming, fra de minste detaljene til de største strategiene.

2. Start med deg selv: Ekte glede og mening

De mest vellykkede selskapene drives av grunnleggere som virkelig liker det de driver med. 

Hawkins' rådgiver, som selv hadde jobbet direkte med Steve Jobs, påpekte at forskjellen mellom enhjørninger og selskaper som OpenAI, er at gründerne nyter det. 

– Hvis du ikke trives med å jobbe i en bransje eller med et produkt, blir det vanskelig å bygge en kult rundt det, sier han. 

– Brukere kan føle din entusiasme, eller mangel på sådan, gjennom måten nettsiden er skrevet på, hvordan produktet er designet, og hvordan du opptrer på konferanser.

3. Presisjon: Definer din ultra-spesifikke persona

Du kan ikke bygge en kult hvis du prøver å appellere til alle. Å ha en hyper-spesifikk oppfatning av hvem du bygger for, er avgjørende, ifølge Hawkins.

    Han mener man skal være veldig spesifikk når man definerer sin idealkunde (Ideal Customer Profile (ICP) (type selskap)) og «persona», altså hvem i et gruppe man sikter på.

    – Ikke sikt mot «folk i finans» eller «utviklere». I PayPals tidlige dager siktet de alt skyts mot «eBay power sellers» – en liten, atferdsdefinert gruppe.

    Hawkins mener man også skal Inkludere atferd. 

    – Se etter spesifikke atferdsbaserte kjennetegn. Hvilket produkt bruker de nå? Hva prøver de å oppnå konkret? Hvor er de lokalisert? Dette gjør at du kan skreddersy all markedsføring og merkevarebygging mye kraftigere, sier han.

4. Gå all-in: Behandle alt som et produkt

Hawkins poeng er at du ikke skal se på bare koden som produktet. Hvert berøringspunkt du har med din persona er en mulighet til å være bemerkelsesverdig, slik han ser det. 

– Vurder alt som et produkt. Ikke bare anse produktet som et produkt.

Noen små grep som bygger kult-følgere

Område Mål: Gå bort fra 80/20 Konkret eksempel på Kult-tilnærming
NettsideIkke kopier en mal.Hvem dukker opp, og hvordan kan du gjøre en utmerket jobb for akkurat dem?
PrisingSlutt med «Charge as much as you can get away with».Bygg prisingen for din spesifikke persona – hva appellerer til dem? Vær åpen og generøs (freemium?).
PersonalpolitikkIkke bruk generiske jobbannonser.Legg ekstra innsats i å skrive kreative, unike jobbannonser (20 minutter ekstra) for å tiltrekke sterkere søkere og vise selskapets kultur.
KundebehandlingUnngå kortsiktig egeninteresse.Vær langsiktig grådig. Gi refunderinger til misfornøyde kunder for å unngå negativ omtale og muliggjøre fremtidig forretning ("merkevaregjeld").
ProduktdesignIkke la følelsen være en tilfeldighet.Velg aktivt hvordan produktet skal føles – autoritativt, lekent, komplisert, forenklet?

5. Stopp 80/20 når du har brukere

Hawkins' siste og kanskje mest kontroversielle råd er å forkaste den såkalte 80/20-regelen så snart du har en brukerbase. 

80/20 regelen viser til økonomen Vilfredo Paretos statistiske funn om at i overraskende mange sammenhenger kan 80 prosent av resultatet forklares av 20 prosent av enhetene. I startupsammenheng brukes den ofte som en handlingsregel: 20 prosent av innsatsen gir 80 prosent av effektene.

Men Hawkins, i likhet med Y Combinator-gründer Paul Graham som mener man skal bruke tid på det som ikke skalerer, har ikke tro på regelen.  

– Den er for tapere, sier Hawkins. – Du må prioritere, men holdningen bør være: Hvordan kan vi være bokstavelig talt det beste selskapet i verden på denne ene spesifikke tingen for denne ene spesifikke brukeren?

Han mener du skal være så dedikert til din persona at du aktivt irriterer kunder som ikke passer i målgruppen. 

– Det er denne typen særpreg som gjør deg bemerkelsesverdig. All avkastningen fra merkevarebygging ligger i den siste prosentandelen av innsatsen – det lille ekstra du gjør som ingen andre bryr seg om, og da blir distribusjon og salg «ekstremt enkelt».