slush

Lovable-gründer Anton Osika: – Du kan bygge globale AI-selskaper fra Europa

Lovable-gründeren viser til gjennombrudd hos store selskaper, men har ikke planer om å pivotere.

Anton Osika på storskjerm under Slush 2025.
Publisert

HELSINKI: Slush 2025 er offisielt åpnet. I år møtes 6000 gründere og 3500 investorer. 

Samlet forvaltningskapital rettet mot startups tilsvarer ifølge arrangørene nesten to oljefond, eller 4000 milliarder euro. 

HELSINKI: Slush 2025 er offisielt åpnet. I år møtes 6000 gründere og 3500 investorer. 

Samlet forvaltningskapital rettet mot startups tilsvarer ifølge arrangørene nesten to oljefond, eller 4000 milliarder euro. 

Det gjør Slush til størst i sitt slag i verden.

Det første innslaget på scenen var en samtale mellom Zenya Loginov, partner i Accel, og Lovable-gründer Anton Osika.

Et år med eksplosiv vekst og samfunnspåvirkning

Lovable, som ble lansert på Slush for bare ett år siden, har hatt en meteorisk vekst. Ifølge Osika har selskapet nå en årlig gjentakende omsetning (ARR) på $200 millioner.

Veksten kobles til det som skjer på plattformen. Ifølge selskapet bygges det nå over 100 000 nye prosjekter der hver dag, mens fem millioner mennesker bruker Lovable-bygde applikasjoner daglig.

Lovable-investor og Accel-partner Zenya Loginov intervjuet Lovable-gründer Anton Osika på scenen under Slush.

Osika trakk frem flere eksempler, som Sabrina, som lanserte en applikasjon for å bekjempe kjønnsbasert vold i Brasil og fikk 10 000 brukere på under tre måneder. 

Hvordan Lovable ble til

Osika delte historien om selskapets spede begynnelse. Med en bakgrunn fra fysikk ved CERN og AI-forskning (han var den første ansatte i Solomon Labs), bygget han først verktøyet GPT Engineer. Etter å ha sett den eksplosive populariteten, innså han den virkelige muligheten:

– Jeg innså at muligheten her ikke er å bygge et verktøy for utviklere – de utgjør mindre enn 0,5 prosent av verden. Programvare har vært flaskehalsen for alle selskaper de siste tiårene, forklarte Osika.

Han syklet til medgründer Fabian Hedin:  

– Fabian, vi skal starte et selskap. Og vi skal transformere hvordan du skaper programvare og hvem som får lov til å skape det.

Vil styrke Europas AI-posisjon

Da de startet, fikk Osika og Hedin rådet om at de måtte flytte til Silicon Valley for å bygge noe så ambisiøst.

– Jeg sto virkelig imot det slik at jeg kan sitte her nå og si: Se, folkens, du kan bygge et globalt AI-selskap fra Europa.

Han peker på at Europa, og spesielt Stockholm, er et bedre sted for å bygge AI- og produkt-selskaper fordi det er mer talent tilgjengelig, og det er enklere å skape en høyhastighetskultur når man er samlet.

I stedet for å flytte til USA, har Lovable lykkes med å få Silicon Valley-erfaringen til Stockholm. Selskapet har rekruttert ledere fra selskaper som Notion, Slack og Gusto, som har flyttet med familiene sine fra Bay Area til Sverige for å bygge opp selskapet.

Kultur og Tempo

Osika understreker viktigheten av hardt arbeid, og å gjøre ting selv, for å skape energi, løse problemer umiddelbart og være mer direkte med hverandre. 

Han forteller at kulturen i Lovable er en blanding av høy kreativitet – hvor ingeniører demonstrerer nye produktideer hver helg – kombinert med en nådeløs og høy kvalitetsstandard. 

Som vanlig står en danser for åpningsnummeret under Slush i 2025.

Snur seg ikke mot enterprise

Ifølge Osika tok Lovable  av under Slush i fjor og har siden helt bevisst rettet seg mot massemarkedet. Likevel har produktet raskt spredt seg til store selskaper som Microsoft og Klarna. 

Dette skjer gjennom prinsippet «Demo, don’t memo», hvor ledere som Sebastian Siemiatkowski i Klarna krever at ideer presenteres som en bygget applikasjon i stedet for en PowerPoint-presentasjon. 

Han viser til at Microsoft har begynt å inkludere evnen til å bruke verktøy som Lovable som et krav i nye stillingsbeskrivelser.

Han avviser likevel en pivot mot enterprise.

– Vi gjør ikke en pivot mot enterprise, men de 99 prosentene, de er virkelig overalt. De bygger selskaper og de jobber i store selskaper. Så det handler bare om å betjene alle mulighetene og der Lovable blir brukt, var budskapet fra scenen. 

Budskap til gründere

For det kommende året er målet å skalere opp til fullt potensial ved å utdanne markedet om at Lovable er bedriftsklart og sikkert, eller såkalt enterprise-grade secure.

Til slutt, med et publikum fylt av europeiske gründere, kom Osika med en oppfordring:

– Det er viktig å forstå problemet du løser, og den beste måten å gjøre det på er å være nær kunden... du kan bygge selskapet ditt på toppen av Lovable mye, mye, mye raskere enn da jeg startet. Jeg er spent på at dere skal hjelpe fremtidige unicorn-gründere med å lykkes.