-
Chief Operating Officer (COO) | ROEST
-
CEO | Kontur AS
-
VP Marketing | Glint Solar
-
Ingeniører innen kontroll, elektronikk og datasyn | Munin
-
Senior Developer | Klaveness Digital
-
Integration Engineer | MIMIRO
-
Utvikler | Nettbil
-
AI Engineer | Noteless
-
Customer Success & Content Coordinator | Wrepit
-
Senior Software Engineer | Wrepit
musikkteknologi
Singaporsk tech-gründer i Bergen: Deler tips for å lykkes i Asia
Sam Padbidri er advokaten som ble gatemusikant. Så ble han gründer for å hjelpe andre artister å tjene penger.

Sam Padbidri reiste i 24 timer for å komme til Norge og den tredje utgaven av Music Tech Conference Bergen. Konferansen arrangeres av oppstartsselskapene Crescat og Oiid og investeringsselskapet Buzz.
I det røde murhuset Bergen Kjøtt i Sandviken er nasjonale og internasjonale aktører innen musikkteknologi samlet for å diskutere nåtiden og fremtiden.
Hjemme i Singapore er Padbidri kjent som advokat innen underholdning - og musikkbransjen, og som gründer og leder i selskapet Solve. Han har bygget opp en digital plattform som skal gjøre det lettere for å artister å tjene penger på musikken sin. Selskapet skal rett og slett «solve» artistenes problemer.
– Hvorfor kommer du til Norge og deltar her?
– Dette er første gang jeg er i Norge, og jeg er takknemlig for invitasjonen til Stein. Jeg kom for å dele mer enn bare lærdommer – jeg kom for å bygge broer. I Asia utvikler vi infrastruktur for å gi skapere muligheten til å vinne. Så jeg ser frem til ekte samtaler om hvordan vi kan forme fremtiden sammen, sier Padbidri.
Musikkveteran inviterte
Det er Stein Bjelland han viser til. Bjelland har jobbet i internasjonal musikkindustri i 30 år. Artisten med bakgrunn fra The Getaway People på 90-tallet, deler tiden sin mellom Stavanger og Brooklyn i New York.
– Dette er mine internasjonale venner, utbryter Bjelland - og trekker med seg tre internasjonale gjester til når bildene skal tas. Han sitter egentlig i programleder-sofaen på scenen klar til å starte neste punkt på programmet, men rekker noen minutter med Shifter.

Bjelland og arrangørene av konferansen ønsker å oppmuntre til mer samarbeid mellom internasjonale aktører og norske selskaper innen musikkteknologi.
Inngått samarbeid i Norge
Padbiri forteller det er helt andre fagfelt han forbinder med Norge.
– Jeg har alltid sett på Norge som viden kjent for teknologisk lederskap innen maritim sektor og energi – men denne konferansen signaliserer et bredere skifte. Jeg har møtt flere fremtidsrettede selskaper her, og har nettopp inngått et samarbeid med Music Tech Norway, sier Padbidri.
Selv har han hatt en allsidig vei frem til det å bli tech-gründer. Han tok juss-utdanning i London, men etter noen år som advokat i Singapore meldte en annen interesse seg.
– Jeg har alltid hatt lyst til å drive med musikk. Så jeg kjøpte en enveisbillett til London og begynte som gatemusikant der. Etter hvert som jeg ga ut mer musikk, fikk jeg andre spillejobber og begynte å opptre på festivaler. Jeg opptrådte til og med på Formel 1 i Singapore, og åpnet festivalen som Post Malone var hovedattraksjonen på, forteller Padbidri.
Men nå har han lagt artistlivet bort og bruker all sin tid på å hjelpe artister og andre kreative skapere i underholdningsbransjen med å organisere virksomheten sin og tjene penger.
– Motivasjonen min har aldri vært penger – det har vært å sørge for at kunstnere vinner. For å oppnå det må den rette infrastrukturen finnes. Etter å ha jobbet på begge sider, vet jeg hvor lett tillit kan brytes ned. Men det er også derfor kunstnere har en tendens til å stole på meg - de vet at jeg har opplevd deres side av historien, og nå bygger vi systemer som gjenspeiler den. sier Padbidri.
– Må forstå at Asia ikke er ett sted
Han anbefaler Singapore som stedet å etablere oppstartsselskaper eller Asia-kontor for norske gründere, blant annet på grunn av gunstige skatteregler og det han beskriver som et godt økosystem for oppstartsselskaper.
– Norge og Singapore er ganske like – begge har infrastrukturen til å støtte dristige ideer. I Singapore støtter offentlige institusjoner aktivt innovasjon, noe som gjør det til et fruktbart område for utbyggere og skapere. Jeg har jobbet med å kanalisere selskaper og kapital inn i dette økosystemet. Det handler om å bygge en bro mellom ambisjon og handling, og Singapore tilbyr en av de sterkeste lanseringsplattformene for det, sier Padbidri.
– Hvilke tre tips vil du gi til norske selskaper som ønsker å etablere seg i Asia?
– For det første er ikke Asia ett sted – det er en mosaikk av vidt forskjellige markeder. Faktisk vil jeg hevde at europeiske land ofte ligner mer på hverandre enn mange asiatiske land. For det andre kommer suksess fra tidlig testing med hyperlokaliserte strategier; det sparer både tid og kapital. Og for det tredje trenger du sterke lokale partnere i hvert marked. Uten tillit på bakken sliter selv de beste produktene med å lande.
Han nærmest unnskylder seg for det han beskriver som enkle råd.
– Men det enkle er jo ofte det beste?
– Dette er ikke bare tips – det er grunnleggende ting. Selv om du etablerer din Asia-base i Singapore, trenger du fortsatt en reell tilstedeværelse i hvert marked du planlegger å gå inn i. Det er der læringen, tilliten og momentumet kommer fra. Uten det lokale fotavtrykket er det lett å misforstå terrenget og gå glipp av muligheten, sier Padbidri.
Asia har en befolkning på 4,7 milliarder og består av 52 land.