Buzzfond investerer i musikkbransjen og musikkteknologi, et av selskapene er allerede solgt til amerikansk tech-gigant.
Tett på: Elise Hessevik har styrt investeringene i Buzz-fondet siden 2018. Hun har kontor rett ved Grieghallen, største innendørs konsertarena i Bergen.Foto Kristine Askvik
På en benk utenfor Grieghallen sitter Elise Hessevik og spiser lunsj. Ulljakken er kastet for lengst. I seks år har hun ledet landets eneste kommunale musikkfond.
Annonse
– Både Bærum, Kristiansand og Stavanger har ringt oss og vært nysgjerrige på konseptet, men det er ingen andre som har startet noe lignende ennå, sier Hessevik.
Bergen kommune startet opp sitt Buzz-fond i 2012. Først var fondet på fire millioner. I 2020, under pandemien ble det fylt opp med ytterligere fem millioner kroner. Nå teller det ti millioner kroner.
Vil skape arbeidsplasser
Annonse
Annonse
– Vi er et lite fond, men vi håper å kunne være med å bidra til næringsutvikling innen musikkfeltet, sier Hessevik.
– Hva er målet med fondet?
– Å skape arbeidsplasser og næring innen musikkbransjen og musikkteknologi. Kommunen har støtteordninger inn mot næringen. Gjennom fondet bidrar man enda sterkere når det gjelder å bygge næring, sier Hessevik.
Siden oppstarten har fondet investert totalt 13 millioner kroner. Investeringene har blitt gjort i både såkalte tradisjonelle musikkeelskaper som for eksempel studioer og musikktech-selskaper. Se fullstendig oversikt i faktaboksen.
Annonse
Fondet investerer kun i bedrifter som holder til i Bergen.
I tillegg gir fondet prosjektinvesteringer der man ikke investerer på eiersiden, men i konkrete prosjekter. Investeringen betales tilbake med profitt om det går går i pluss.
Annonse
I løpet av ti minutter i solen utenfor Grieghallen virker det som om Hessevik kjenner alle. Hun hilser på to som sitter på en benk og er kjenninger fra musikkmiljøet, en kommentar kommer fra en gruppe som haster forbi og så ser hun plutselig enda flere kjentfolk:
– Se hun som sitter der! Selskapet hennes har vi investert i, utbryter Hessevik og peker mot søylene.
Annonse
Der sitter Elaine Maltezos, lydtekniker og ekspert på opptak av jazz og klassisk musikk. Amerikaneren flyttet til Bergen for noen år siden og har ikke sett seg tilbake.
– Jeg måtte flytte til Bergen for å oppleve The american dream, sier hun og ler.
– Bedre enn LA
Hun jobbet i musikkbransjen i Los Angeles og opplevde at det var mye spisse albuer og lite rom for å kunne hevde seg med mindre man hadde mye penger og midler.
I Bergen mener hun det er kompetanse og hardt arbeid som avgjør. Hun har startet selskapet Nobel Lyd som gjør opptak av konserter i Grieghallen, en oppgave som NRK hadde tidligere. Gjennom investeringene fra Buzz har hun hatt mulighet til å kjøpe utstyret som kreves, og hun er i gang med å bygge nye tekniske løsninger.
– Musikkmiljøet i Bergen er ekstremt støttende og inkluderende. Alle i miljøet kjenner hverandre. Her skal jeg bli, sier Maltezos.
Hessevik er samfunnsøkonomen som plutselig ble musikkgründer og deretter forretningsuvikler i musikkbransjen. Hun styrt administrasjonen og økonomien i plateselskap, studio og bookingbyrå - og kombinerer nå jobben i Buzzfond med å være agent for komponister og rådgiver innen film - og musikkmusikk i startupen Knus Music.
Ser fordel med krav
Hun tror det er nyttig at bedrifter i musikkbransjen ikke bare får tilskudd, men får investorer med de kravene det medfølger.
– Bedriftene må vise at de er rigget for vekst og må jobbe med det, forteller hun.
– Hvilke ser dere etter når dere skal investere?
– God plan og strategi, at selskapet vokser og gir avkastning, et godt team og har den kompetansen som trengs. Vi skal både tjene penger og bygge bransje. Da kan vi noen ganger tillate oss å gå inn i selskaper med litt høyere risiko. Den balansen kan være litt vanskelig av og til.
Så langt har investerte penger gitt god nok avkastning til at det er blitt nye penger å investere. Det har også blitt et selskapssalg.
Buzz-fondet har blant annet investert i Voisey og tjente penger da selskapet ble solgt til Snap.
– Hvor mye satt dere igjen med?
– Vi har ikke lov til å si noe om det, men vi hadde en veldig liten eierandel der, forteller Hessevik.
I juni arrangerer Buzz i samarbeid selskapene Crescat og Oiid Music Tech Conference. Konferansen er under Bergenfest i juni. I løpet av konferansen er det også egne arrangementer for musikk-startups.
– Formålet med konferansen er å sette fokus på musikkteknologi som bransje, som mulighet for investorer og for musikkbransjen. I dag er det nesten ingen som lager eller lytter til musikk uten teknologi og den er i rivende utvikling så det gjelder å følge med.
Få gratis nyhetsbrev
Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.
Her har Buzzfond investert
Siden starten i 2011 har Buzzfond investert i og har fortsatt eierskap i følgende selskaper:
Crescat - nettbasert verktøy for å lage produksjonsplaner for arrangører og konferanser.
HiHat - artist-management og representerer en rekke personer innen kultur og underholdning, blant annet Prinsesse Märtha Louise, Oslo Gospel Choir, Kåre Conradi, Sigvart Dagsland og Karoline Krüger.
MusicDNA - monitorerer 26.100 radiokanaler over hele verden og tar ut rapporter som viser hvor mye musikken din har blitt brukt. Kan også finne ut hvilke markeder du bør satse på og hvor du bør legge turneene.
Nexro - hjelper deg å optimalisere suksess for dine artister gjennom maskinlæring og AI. Analyserer data og viser hvilke grep du bør ta for å få best mulig utbytte.
Oiid - lar deg dele opp. musikk til individuelle lydspor, instrumenter eller lag - slik at du kan høre hvert enkelt element i en sang og lære mer om ditt favorittspor.
Violet Market - en børs for musikk. Plattformen gir deg mulighet til å kjøpe og selge andeler i musikk som du liker.
Tidligere investeringer:
Soundio - selskapet bak appen Vibble, Mundu og Voisey. Vibble er en DJ-app, som blant annet tilbyr effekter og overganger fra låt til låt.
Mundu - musikkterapi-app som ønsket å gi personer med demens bedre liv, lenger. Mundu måtte legge ned satsingen i 2022.
Voisey - en vokal-app der man kan synge på toppen av musikk eller beats. I 2020 ble selskapet kjøpt opp av Snapchat og Buzz solgt sin andel.