oppkjøp

Seriegründer: Derfor bør du selge selskapet ditt hvis du først får sjansen

– Det trenger ikke være så mye penger før det kan endre livet ditt drastisk, sier seriegründer Chris Moen og deler sine beste og verste erfaringer fra et oppkjøp.

Chris Moen står bak Teston, Nabobil og Fullstakk Marketing; alle solgt før gründeren selv fylte 30 år. Her fra tiden i Teston.
Publisert Sist oppdatert

Chris Moen står bak Teston, Nabobil og Fullstakk Marketing. Alle selskapene ble solgt før gründeren selv fylte 30 år. Tidligere i år annonserte han Breyta, sitt fjerde prosjekt, nå med et tidsperspektiv på minimum ti til 15 år, ifølge ham selv i et Shifter-intervju i mars.

I denne saken deler han sine beste råd hvis du skal selge oppstartsselskapet ditt; en høyaktuell tematikk for mange. En rekke teknologiselskaper er på salg etter at inflasjon og renter begynte å peke oppover og satte verdsettelsene under press.

Moens mange røde flagg

Hvis interessen allerede er der, bør du være obs på flere røde flagg, mener Moen.

– At de aldri har gjort et oppkjøp for i samme størrelsesorden og egentlig ikke har peiling på hva de gjør, selv om de kan være godt kapitalisert, er et rødt flagg, sier han.

– Det samme gjelder hvis selskapet som kjøper deg, ikke er forberedt internt på integrasjon, eller at de ikke har nok ressurser satt av til hele prosessen, legger Moen til.

– Hvordan avsløre dette i tidlig fase?

– Det enkleste er å se om de har gjort oppkjøp tidligere i selskapet og hvor store de selskapene var. Var det bare en "acqui-hire" eller et stort oppkjøp?

Sjekk også hvilke erfaring de som leder prosessen hos kjøper har, råder Moen, men selv om personene selv har erfaring, betyr det ikke at selskapet er rigget for integrasjon.

– Det kan være verdt å spørre om de har satt av ressurser til dette "pre" og "post" integrasjon hvis du har kommet litt lenger i prosessen. Sistnevnte er gjerne sterkt undervurdert da de fleste kun gjør "A" i slike fusjoner, sier gründeren.

Han mener denne researchen burde vært en del av DD'en du selv gjør på selskapet, på lik linje med å velge en investor eller vurdere å bli med i et nytt selskap som ansatt.

Seriegründeren mener det også kan være fare på ferde dersom nøkkelroller i selskapet som driver oppkjøpet, slutter underveis i prosessen.

– Hvorfor det, og hvordan agere i så fall?

– Det er potensielt ekstremt mye å sette seg inn i hvis du ikke har "closet" ennå. At en ny person plutselig skal orientere seg og drive forhandlingene videre, kan være veldig risky for begge parter. Det vil potensielt også forlenge prosessen, og du må potensielt selv utdanne denne personen i hva som har skjedd. Ekstremt mye dobbeltarbeid, sier han.

Et siste rødt flagg, legger Moen til:

– Generelt alt som kan være et rødt flagg som du vurderer hvis du skal bli ansatt i et nytt selskap. Som dårlig kultur, juridiske problemer og økonomisk risiko. Uavhengig av oppkjøpet, bør du stille seg spørsmålet om du ville ha jobbet der selv, sier han.

Gi eller ta?

Videre mener Moen det er en evig balansegang på å "gi og ta" underveis i prosessen, men som gründer bør du vise selvtillit og ha god kontroll på hva du selv mener selskapet ditt er verdt og hvilken pris du kan akseptere - før dere starter forhandlinger.

– Da hjelper det selvfølgelig å ha andre tilbud på bordet, sier Moen.

– Vi hadde interesse fra et VC-fond som ville investere og brukte "terms" fra de til å forhandle med. Det er ikke noe i veien å "shoppe" rundt før dere blir eksklusive.

Han legger til:

– Før inngåelse av eksklusivitet kan det være en fordel å legge til grunn en verdsettelsesmetodikk av selskapet, sier han og forklarer at det innebærer en multippel på brukere, omsetning, EBITDA, ARR, og så videre.

– En DD vil da fungere mer som en forhandling på den gitte KPI'en, enn et absolutt beløp på selskapet, sier Moen.

Når bør du selge?

Det er også god idé å selge når selskapet har god traction, forteller han.

– Akkurat som når du henter penger, sier Moen.

– Men hvorfor selge når selskapet likevel flyr?

– Selv om du føler deg uovervinnelig på grunn av momentum, burde du tenke på om det vil komme flere tilbud lenger ned i løypa. Ytterst få selskaper blir faktisk solgt, går på børs, eller blir en "unicorn", så kanskje burde du selge hvis du først får sjansen.

– Det trenger ikke være så mye penger før det kan drastisk endre livet ditt.

Han tror verdien på salget blir bedre hvis daglig leder, og ikke eksterne rådgivere, styrer forhandlingsprosessen. Hjelp av dyktige advokater er dog en forutsetning, mener han.

Så lang tid kan det ta

Det er også viktig å ha is i magen, understreker gründeren.

– Det er lett å bli stressa når du ikke hører tilbake fra oppkjøper på flere dager, men vær tålmodig. Med Teston-salget tok forhandlingene med å få et "term sheet" vi var fornøyde med, tre måneder - og så tre måneder med forhandling under en DD-prosess.

Den store jobben som lå til grunn, ble også en stor overraskelse for gründeren.

– Min største overraskelse underveis var hvor mye jobb det krever av begge parter før man har lukket og blitt enige. DD i et oppkjøp er noe annet enn DD i en runde når du henter kapital, sier Moen.

– På hvilken måte er det "noe annet"?

– Kort oppsummert vil jeg si at generelt er oppkjøpere mye mer risikoaverse enn venture. Den minste detalj skal under lupen og alt skal kartlegges til den minste kronebruken.

– Det var også en vekker hvor stor rolle "lost in translation" kunne spille inn. Presis - og mye - kommunikasjon, og internt om oppkjøpet, er derfor et godt råd, mener han.

– Dealen vi holdt på med i Teston, holdt på å stoppe opp fordi den andre siden mente vi var urimelige på et juridisk punkt, når det til slutt viste seg at vi faktisk var enige, men kommuniserte det jævlig dårlig til hverandre, sier seriegründeren.

Nyheter og innsikt rett i epostboksen

Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.

Hvilken bransje jobber du i?*