Sendte seg selv på arbeidsuke for å få bransjeerfaring: Nå har han 5 selvkritiske spørsmål alle bør stille seg før de starter opp

Gründer og investor Sven Jørund Kolstø innså at han kom til å falle gjennom dersom han ikke skaffet seg praktisk kunnskap om bransjen han ville inn i.

Publisert Sist oppdatert

- Industriell økonomi ved NTNU er et flott studium, men du sitter mye på lesesalen. Jeg forsto at hvis jeg skulle jeg komme inn i næringen, måtte jeg bygge troverdighet, sier Sven Jørund Kolstø, gründer i Optoscale og partner i CoFounder.

Under studiene hadde han allerede begynt å snuse på oppdrettsbransjen, og var i gang med ideer. Men han hadde innsett at han ikke kunne komme som nystudert sivilingeniør, og påpeke det ene og andre problemet i bransjen. Han måtte kunne de grunnleggende tingene om næringen. Ellers ville han falle gjennom.

Kolstø ringte derfor til et oppdrettsselskap han hadde en del kontakt med, og spurte om å få jobbe en uke gratis på et av anleggene.

Gründerideen

En av de tingene han var med på, var å veie fisk.

- Det var ganske røft vær. Vi sto i en liten båt med en slags kjøkkenvekt. Det bølget mye, og vekten gikk fra side til side, fra 0 til 1 kilo. Så valgte de seg bare et tall, forteller han i Shifters siste podcast.

Kolstø husker ennå følelsen av å komme fra fem år med ingeniørstudier, der han hadde forsøkt å bli så nøyaktig som mulig - deretter komme ut i virkeligheten og se hvordan det egentlig var.

- Jeg tenkte at dette må det gå an å gjøre bedre.

Problem til prosjekt

Den korte, men viktige arbeidserfaringen var starten på det som ved tid og stunder skulle bli Optoscale – et teknologiselskap som måler vekten på fisk i oppdrettsanlegg ved hjelp av laser. Men det skulle ta hele tre år før gründerprosjektet kom i gang, blant annet fordi Kolstø var i sving med et annet prosjekt som til slutt feilet.

Optoscale ble imidlertid ingen feil, og de skapte seg raskt et navn i bransjen. Teknologien svarte helt klart på et viktig behov for oppdrettsselskapene, og kundemassen vokste. Nå har selskapet kunder langs hele kysten, og landet nylig den hittil største utenlandskontrakten sin, nærmere bestemt til Canada.

Avgjørende erfaring

Han tror det er mulig å gå rett fra studiene og starte selskaper som retter seg mot forbrukere som kunder (B2C). Men at kunnskap om bransjen ofte er avgjørende når man skal selge produkter og tjenester til andre bedrifter (B2B).

- Hvis du kommer fra en annen bransje eller har vært student, og skal inn i en ny bransje, må du sørge for å lære deg den. Jeg ble jo ikke ekspert på en uke, men jeg fikk et innblikk i noen av realitetene.

- Snakk med kundene dine, si hva du prøver å få til, men at du skulle ønske du kjente hverdagen deres enda bedre. Prøv å få være med på relevante operasjoner, eller ganske enkelt henge på et arbeidsskift eller lignende. Det gir et unikt innblikk i hvordan tilstanden og hverdagen faktisk er for de du skal lage noe nytt til. Og det gir deg også en følelse med hvordan de som jobber på gulvet tenker og handler.

Viktige kontrollspørsmål

Han mener vordene gründere bør stille seg flere kontrollspørsmål:

1. Hvor god problemforståelse har jeg egentlig?

2. Hvis jeg selv ikke har all verden problemforståelse, har jeg i det minste diskutert idèen godt med andre rundt meg som har riktig bransjekunnskap?

- Jeg opplever av og til at folk har idèer knyttet til oppdrett, uten selv å ha erfaring der. Da merker jeg at det ofte kan være ganske grunnleggende ting man har misforstått om hvordan ting gjøres, som gjør at idèen ikke har noe for seg.

Flere spørsmål

Han råder de som ikke har inngående forståelse av bransjen, til å sørge for å skaffe seg så mye innsikt som mulig. Som for eksempel om dette:

1. Hvordan ser verdikjeden ut «foran og bak» der jeg skal være. Er det noen problemer med å posisjonere seg slik det er tenkt?

2. Er problemet jeg har en løsning på stort nok til at noen gidder å bruke tid og penger på å løse det?

3. Har dette vært prøvd 100 ganger før, og hvis det, har jeg en god grunn til å tro det vil lykkes nå?

Rådgivere

Hvis det ikke er mulig å skaffe seg bransjeerfaringen direkte, så anbefaler Kolstø å sette opp et «advisory board», eventuelt ta inn kompetanse i styret.

- Et slikt råd kan settes sammen med bransjefolk, hvor man kan brukes deres kunnskap og diskutere med dem.

Selv tenker han for øvrig at han gjerne skulle hatt en ny arbeidsuke. Men denne gangen skulle det vært i den kommersielle delen av oppdrettsbusinessen, for å skjønne enda mer av «hele greia».

Erfaring som selskap

Som investor i CoFounder ser han også etter erfaring. Han er spesielt opptatt av de bransjene der Norge har lang erfaring . Oppdrett er naturligvis en av disse. Canada-kontrakten til Optoscale kunne for eksempel ikke ha blitt til dersom selskapet ikke hadde gått sine barnsben med kunder her i landet.

- Vi kunne aldri ha landet denne avtalen for to år siden. Vi har bannet, svettet og grått i Norge. Det gjør at vi har fått veldig mye bra erfaring, som gjør at vi nå er klare for å ta det internasjonale markedet.

Hopp ut i det!

Han presiserer at det er viktig at folk også prøver seg. Få den nødvendige gründerfaringen, mens den personlige risikoen fortsatt ikke er så høy.

- Søk NTNUs Entreprenørskole og start noe mens du fortsatt er student. Generelt tror jeg det er enormt mye å lære av å kaste seg ut i det. Kan man gründe et selskap uten å være i en livssituasjon hvor det går utover 16 barn, kone, stasjonsvogn, og hytte meg her og der, så er det en fantastisk mulighet til å lære. Sånn var det i hvert fall for meg. Er ikke sikkert jeg ville turt å gründe nå uten å ha feilet da, sier Kolstø.

Hør forøvrig hele podcasten med Sven Jørund Kolstø i din podcast-spiller eller her i nettleseren.