- 
                    
                            
                            Startup Manager | Framdrift Innovasjon AS
 - 
                    
                            
                            Head of Community | Framdrift Innovasjon AS
 - 
                    
                            
                            Utvikler | Blank
 - 
                    
                            
                            Forretningsutvikler | NAF
 - 
                    
                            
                            Revenue Operations Lead | Unleash
 - 
                    
                            
                            CFO | Biosort
 - 
                    
                            
                            Apputvikler | Frend
 - 
                    
                            
                            Fullstack-utvikler | Medbric AS
 - 
                    
                            
                            Arkitekt/TechLead | NKI Kompetanse
 - 
                    
                            
                            FullStack Site Reliability Engineer | Vespa.ai
 
nyheter
Selskaper tjener millioner på digital eksamenshjelp: Problematisk, mener forelesere
Private selskaper gjør store penger på å selge digital eksamenshjelp til norske studenter. Forelesere ved NTNU mener plattformene er problematiske.
        – Dersom bruk av slike tilbud går på bekostning av oppmøte på campus, forringer det studie- og læringsmiljøet, sier førsteamanuensis Terje Berg ved NTNU Handelshøyskolen til Adresseavisen.
En av de mest brukte kommersielle digitale læringsplattformene som skal gjøre det lettere å bestå eksamen, er Enkeleksamen – som selger digitale opplegg laget av tidligere toppstudenter. Selskapet hadde et overskudd på sju millioner kroner i fjor.
Berg mener den digitale trenden viser en lettvint tilnærming til læring.
– Det er en grunn til at man har et helt semester på å lære stoffet. Du må litt ned i grauten selv. Det kan være ubehagelig å lære, men det er slik kunnskap setter seg. Når alt skal være så enkelt og effektivt, mister man mye av læringsutbyttet, sier Berg.
Daglig leder i Enkeleksamen, Rune Mofoss, forstår at ikke alle forelesere er begeistret for det de tilbyr.
– Noen mener vi gjør at studenter ikke kommer på forelesning. Andre ser oss for det vi er: et supplement. Vi hjelper dem å komme forberedt. Det er ikke mye rom for refleksjon i et auditorium med 400 personer, men i en video på ti minutter med spørsmål etterpå, får du anvendt kunnskapen, sier Mofoss.
(©NTB)