foodtech

Røkke og suksessgründere satser på bryggeriteknologi

Foodtech-sjef Magnus Valmot har mer enn doblet antall kunder, og har fått investorene til å tørste etter en bit av sensorstartupen som begynte med et par ølentusiastiske karer på Grünerløkka.

Magnus Valmot i Plaato feirer seieren i pitchekonkurransen på Food Tech Conference nylig.
Publisert Sist oppdatert

Det har vært en travel vår for Magnus Valmot og de andre i fermenterings-startupen Plaato.

I mai var de svært så omsvermet på verdens største konferanse for håndverksbryggerier, i Nashville i USA, og kom hjem fra arrangementet med en rekke nye kunder.

I forrige uke deltok selskapet på Food Tech Conference 2023 i Warszawa, der de ble kåret som vinneren av pitchekonkurransen Food Tech Challengers blant 400 foodtech-startups fra hele verden.

Selskapets fremgang vises likevel først og fremst gjennom at de nå har økt antallet bedriftskunder fra 100 i fjor sommer til over 250 nå. Fermenteringssensoren og den tilhørende programvaren er nå på plass i 32 land, og inntektene øker videre.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.

Nå kommer nyheten om at selskapet henter 20 millioner kroner fra Kjell Inge Røkkes RunwayFBU, samt en lang rekke kjente engleinvestorer og profilerte gründere.

– RunwayFBU er vår første institusjonelle investor, og deres fokus på industriell data og global vekst gjør dem til en veldig sterk partner for veien videre. Sammen med våre eksisterende og nye engleinvestorer har vi nå en utrolig kompetanse rundt oss som vi skal trekke på når vi øker ambisjonene ytterligere, sier Plaato-sjef Magnus Valmot.

Økte potten

Han gikk i gang med å hente kapital i fjor høst, og et stykke ut i første kvartal kunne selskapet begynne å lukke runden. Egentlig hadde de tenkt til å hente 15 millioner kroner, men endte på 20 millioner kroner.

Eksisterende investor og styreleder Gunnar Evensen, tidligere Get-sjef, fyller opp.

– Etter å ha jobbet tett med Plaato i over seks år, så har jeg sett hvilken kompetanse teamet har bygget innen fermenteringsprosesser. Selskapets SaaS-løsning og sensorteknologi bidrar til å digitalisere manuelle prosesser som er i bruk over hele verden, og det er virkelig et globalt forbedringspotensial. Kundene våre bekrefter dette, og snakker om løsningen som en «game changer», sier Evensen.

Stjernelaget

Utover den tidligere Get-sjefen er det et «Manchester City av engleinvestorer» som kommer inn. En annen storfisk er Birger Magnus, som sitter med styreleder-spakene i blant andre Oda og Xeneta, og også i NRK. Stig Nordal, styremedlem i Plaato og partner i DLA Piper, øker sin investering i selskapet. Videre finner vi startupprofilene Mathias Hovet kjent fra Heydays og Wanda, Patrik Berglund fra Xeneta, Carl Hatteland fra Autodesk, Ralph Natter Berg i Ardoq, Wilhelm Joys Andersen i Folio, Jørgen Tellefsen fra Cognite, og Mats Andre Kristiansen fra Oda. Et av de ledende familiekontorene, Stratel, er også inne i runden.

– Disse menneskene kommer med vanvittig spennende erfaringer, bakgrunner og reiser – og vi kommer til å trekke dem inn i arbeidet med strategiutvikling og forbedringsarbeid der de har sine styrker. På et personlig plan er det jo også innmari gøy å få jobbe sammen med så dyktige personer, fastslår Magnus Valmot.

Gründer Patrik Berglund i Xeneta er en av de som investerer i Plaato.

Prisingen

Selv om det går bra med businessen for Plaato, nøyer de seg med en ganske edruelig verdivurdering i såkornsrunden. Emisjonen skjer på en prising på 60 millioner kroner før de nye pengene kommer inn på konto. Det gir en solid verdiøkning fra forrige gang de hentet kapital. Valmot beskriver det som en runde der de nye investorene får en god posisjon i selskapet, samtidig som gründerne og de ansatte tar vare på sine eiendeler.

– Jeg tror vi har vært flinke til å vise måtehold, og gikk ikke helt crazy med prisingen i tidligere runder. Det gjør at vi har hatt en god økning i alle rundene vi har hatt – noe som gir et bra fundament for veien videre.

Selv rangerer han utvanning på en skala der 15 prosent er lavt, men at 30 til 35 prosent er høyt. Han understreker at det er viktig å være kapitaleffektiv nå, bruke pengene fornuftig, i en tid hvor kapital er kostbart for startups. Det som nå kommer inn, er tenkt å holde i et års tid.

– Vår jobb nå er å doble kundemassen og tredoble de årlige gjentagende inntektene (ARR), men vi planlegger allerede en større runde neste sommer. Da skal vi være i posisjon til å virkelig tråkke på gassen, sier Valmot.

– Dere gjør jo også det mange råder selskapene til, henter mer enn dere trenger i en tid med mye usikkerhet?

– Ja, det er et godt råd. Det å optimalisere fundingprosessene veldig tight er nok skumlere enn på lenge, noe vi dessverre har sett eksempler på. For vår del så var interessen for runden såpass stor at vi valgte å utvide rammen. Det er klart at man tar litt mer utvanning, men disse pengene skal jo brukes til å øke verdien på selskapet. Så det må skilles på god og dårlig utvanning. For vår del fikk vi litt lengre runway, litt bedre investeringsevne og flere dyktige personer med på laget, og konkluderte med at dette var riktig for oss.

Nye ansettelser

De neste månedene er planen å utvide teamet med ansatte innen salg og kundeoppfølging. Plaato kommer også til å trykke på i et av sine største markeder, USA. I dag er de 20 ansatte, og Valmot ser for seg at de vil være nærmere 30 ansatte om ett år.

– Vi ansetter basert på hvor vi føler «smerten». Det høres kanskje litt rart ut, men det handler om å holde igjen litt, se hvor skoen virkelig trykker før du ansetter. Det tvinger oss til å investere i gode systemer og prosesser, så ansetter vi når vi ser at vi for eksempel får flere leads enn vi klarer å følge opp på en god måte. Det er en metode som krever disiplin og ansatte som er villige til å stå på, men det tvinger oss også til å bygge effektivt, sier Valmot.

Kundene

Plaato har lenge hatt en jevn inntektsstrøm fra hjemmebryggere, men det er i bedriftsmarkedet de setter inn støtet, særlig mot små og mellomstore bryggerier, såkalte håndverksbryggerier. Selskapet har utviklet en sensor som kobles på eksisterende produksjonsutstyr, noe med-gründer og designsjef Michael Kononsky oppgir er viktig.

– Vi ønsker ikke at kundene skal bytte ut de millioner av ståltankene som brukes til fermenteringer i dag, men heller oppgradere dagens utstyr til å bli smarte tanker. Og sensoren er bare en side av saken, softwareplattformen vår er der kundene får tilgang til beslutningsstøtte og som gir dem data de aldri før har hatt tilgang på. Dette åpner opp helt nye forbedringsmuligheter, sier Kononsky.

Leder-teamet i Plaato, med Magnus Valmot (f.v.), Riccard Salevik, Michael Kononsky og Pål Ingebrigtsen. Teknologisjef Simon Riley var ikke til stede da bildet ble tatt, men har vært en nøkkelperson i byggingen av selskapet.

Ikke bare øl

Plaato leverer heller ikke bare til ølbryggere, slik de gjorde til å begynne med, men nå også siderprodusenter og andre som trenger løsningen. De har også startet arbeidet med å utforske muligheter i helt nye industrier som vil dra nytte fermenteringsprosesser.

Et eksempel på dette er innen produksjon av alternative proteiner. Nylig fikk de tilslag på et forskningsprosjekt som gjøres i samarbeid med NMBU, støttet av Regionalt Forskningsfond i Oslo. Her skal de utforske hvordan nye digitale løsninger kan brukes innen fermentering og muligheter for å optimalisere prosesser for produksjon av alternative proteiner.

– Lite bærekraftige proteiner er et av de viktigste problemene vi står ovenfor i vår industri, og her har Plaato muligheten til være med å etablere teknologien og infrastrukturen for det som spås å bli et marked verd flere hundre milliarder dollar innen 2035, sier Pål Ingebrigtsen, medgründer og produktsjef i Plaato.

– Dette er et veldig spennende prosjekt. Vi kan rett og slett ikke fø verden med mer kjøtt og fisk med dagens metoder – og da er fermentering en av de aller mest spennende løsningene, mener Ingebrigtsen.

Investment Manager i RunwayFBU, Peder Hjermann, ser de samme mulighetene:

– Plaatos løsning er en perfekt match med vår investeringsfilosofi. Vi investerer i datadrevne selskaper som gjør industrier mer effektive, robuste og bærekraftige. Vi tror også at Plaato teamet har det som kreves for å levere langt utenfor dagens markeder, og at løsningen vil gi store gevinster til fremvoksende industrier som kan nyttiggjøre fermenteringsprosesser.