fornybar energi

Partner lanserer Otovo-merkevaren i USA med AI-plattform og 40 millioner i finansiering

Et nytt, uavhengig amerikansk selskap har lisensiert Otovo-navnet og lanserer i Texas under navnet Otovo USA.

Otovo-gründer Andreas Thormsheim
Publisert Sist oppdatert

Det nye selskapet, Otovo USA, lanseres i første omgang i Texas med planer om nasjonal ekspansjon.

Viktig presisering er at Otovo USA er et selvstendig selskap som opererer uavhengig under en lisensiert merkevare. Norske Otovo ASA har ingen eierandel i Otovo USA. 

Det forventes ingen finansielle eller operasjonelle forpliktelser for Otovo ASA utover de avtalte lisensvilkårene, og lisensinntektene i 2025 og 2026 forventes å ha en uvesentlig innvirkning på Otovo ASAs regnskap.

Det amerikanske selskapet skal fungere som en «Power Partner» for amerikanske hjem, og integrerer tre tjenester i én løsning: strømsalg, service og krafthandel.

– I nesten et tiår har vi hjulpet huseiere i 13 europeiske land med å få solceller gjennom Otovos markedsplassmodell, sier Andreas Thorsheim, grunnlegger av Otovo, i den opprinnelige pressemeldingen. Han legger til at den nye AI-drevne tjenesten debuterer i et marked med 3,9 millioner kredittkvalifiserte eneboliger bare i Texas.

– Snart vil vi skalere opp for å betjene de 26 millioner hjemmene med kraftproduksjons- og styringsressurser som allerede finnes i USA og Europa, sier Thorsheim.

Ryggraden er en AI-plattform

Kjernen i den nye tjenesten er en proprietær AI-plattform kalt Endurance. Denne plattformen skal kontinuerlig overvåke, vedlikeholde og optimalisere alle energienheter i hjemmet, som solcelleanlegg, batterier, nødgeneratorer og elbilladere, for å sikre at hjemmet alltid bruker den reneste, mest pålitelige og kostnadseffektive strømmen.

– Otovo USA er her for å hjelpe de millionene av amerikanere som er lei av komplekse garantier, å måtte forholde seg til flere leverandører og lange reparasjonstider, sier John Berger, administrerende direktør i Otovo USA. 

– Vi kombinerer Otovos dype driftsekspertise med en ny AI-basert plattform for å levere én enkel, alltid-på-tjeneste som optimaliserer utstyret kundene allerede eier.