-
Demand Generation & Campaign Manager (Scandinavia) | Infrakit
-
Senior Strategic Partnership Manager | DNB
-
CFO | Biosort
-
Frontend Developer | Pareto Securities
-
Startup Manager | Framdrift Innovasjon AS
-
Head of Community | Framdrift Innovasjon AS
-
Utvikler | Blank
-
Forretningsutvikler | NAF
-
Revenue Operations Lead | Unleash
-
Fullstack-utvikler | Medbric AS
1x
På 4 dager har 53 millioner sett en startup fra Moss konkurrere hos MrBeast
Norske Neo måtte gi tapt mot en av verdens beste baseball-spiller, i kampen mellom mennsker og roboter.
Norskgründede 1X Technologies fikk massiv global oppmerksomhet da deres humanoide robot, Neo, nylig konkurrerte mot et menneske i en video publisert av YouTube-giganten MrBeast. Videoen har i løpet av fire dager blitt sett av over 53 millioner, og ble publisert for MrBeasts enorme følgerskare på 452 millioner abonnenter.
Konkurransen skulle avgjøre om robotene er i ferd med å overgå menneskene. NEo representerte maskinene i baseball, stilt opp mot den tidligere profesjonelle baseballspilleren Erik Sim.
Roboten kastet riktignok ikke selv, men brukte en kanon til å skyte ballen mot Sim. Det så lenge ut til at 1X-roboten ville seire, godt hjulpet av at kanonen oppnådde en toppfart på 214 kilometer i timen, betydelig raskere enn den menneskelige rekordhastigheten på 169 kilometer i timen. På et av de siste kastene klarte Erik Sim imidlertid å treffe ballen.
Kommunikasjonssjef Kendall Pennington i 1X postet videoen på sin LinkedIn-profil med den enkle kommentaren: «NEO x Mr. Beast».
Siden det ikke er Shifters jobb å røpe sluttresultatet, får leserne selv gå inn for å se hvordan det hele gikk til slutt – og om det fortsatt er håp for menneskeheten.
Hype møter skepsis: «Dette er ikke ekte»
NEo og 1X fra Moss i Østfold har fått enorm oppmerksomhet etter lanseringen tidligere i høst, både av det gode og det mer kritiske slaget.
Blant de mest skeptiske er Marques Brownlee (MKBHD), en av verdens største tech-influensere på YouTube.
I en 16 minutter lang YouTube-video, publisert kort tid etter 1X-lanseringen, uttrykte han sterk tvil:
– Dette føles som det kunne vært den beste teknologilanseringen noensinne, i 2025 – bortsett fra at dette ikke er ekte. Og jeg mener det helt bokstavelig, sier Brownlee (oversatt fra engelsk) til sine over 20 millioner følgere.
Kritikken gikk spesielt på det store gapet mellom løfter og den faktiske funksjonaliteten. Brownlee viste til at det meste roboten gjorde i demonstrasjonsvideoer ble fjernstyrt av et menneske.
– Det viste seg at 100 prosent av tingene de viste henne, ble fjernstyrt av et menneske i et annet rom som hadde på seg et VR-headset med kontrollere.
Johan Brand: Både hylle og utfordre samtidig
1X-gründer Bernt Børnich har forsvart NEo med argumenter om at roboten må lære i virkelige situasjoner, og at det er en bevisst strategi å få ham ut i hjem før han er «ferdigutviklet» – noe som er nødvendig for at roboten skal kunne bli selvstendig i fremtiden.
Dette synspunktet støttes av Kahoot-gründer Johan Brand, som i et innlegg i Shifter har tatt til orde for en mer nyansert debatt om den norskgründede roboten.
Brand mener det er fullt mulig å hylle og utfordre samtidig. Han peker på at 1X' reise er et bemerkelsesverdig norsk industrieventyr i seg selv, støttet av noen av verdens fremste investorer, til tross for at de lenge slet med å engasjere norske investorer.
Angående kritikken om teleoperatører og fjernstyring, sier Brand:
– Ja, robotene deres opereres delvis via teleoperatører, slik kritikerne påpeker. Ja, mennesket er fortsatt «in the loop». Men det er helt naturlig og slik det meste trenes opp nå. Teknologien utvikles steg for steg, og de er åpne på hvor de står.
Brand hyller valget om å bygge roboter for hjemmet – et komplekst, uforutsigbart miljø – i stedet for den mer kontrollerte industrien. Han beskriver 1X’ arbeid som et forsøk på å bygge bro over et grunnleggende problem: AI-systemer forstår fortsatt ikke den fysiske verden (bevegelse, rytme, berøring).
– Google Maps kartla verden digitalt. 1X forsøker å kartlegge den kroppslig.
Han konkluderer med at mye av motstanden bunner i frykt, skepsis og jantelov. Målet er ikke å erstatte menneskelig nærhet, men å frigjøre oss fra gjøremål slik at vi kan bruke mer tid på det mellom-menneskelige, mens vi bygger roboter.
Vi i Shifter er ikke eksperter på reklame. Men Chatgpt anslår at eksponeringen 1X fikk gjennom MrBeast, har en verdi på mellom 10 og 20 millioner kroner i markedsføring.