musikk

Norsk startup lanserer AI-klone av lydteknikeren til Beyonce

Masterchannel sørger for at en av verdens råeste lydingeniør er et tastetrykk unna når artister skal gjøre etterarbeidet på musikken.

Tom Stræte «Matoma» Lagergren (f.v.), Simon Hestermann og Christian Ringstad Schultz samarbeider med Wez Clarke om en ny AI-klone.
Publisert Sist oppdatert

Det norske oppstartsselskapet har jobbet i det stille med å gjenskape metodene til den den berømte lydteknikeren Wez Clarke. Clarke har jobbet med kjente artister som  Beyoncé, Rudimental, Tinie Tempah, Naughty Boy og Little Mix, og har således hatt en finger med i spillet på hele 13 britiske nummer 1-singler. Han stod også for miksen av Clean Bandit og Jess Glynnes sang «Rather Be», som vant en Grammy i 2015.

Etter mye jobbing under radaren går Masterchannel nå ut med nyheten om at musikere kan få en av «verdens beste lydmenn» i en app, til en brøkdel av prisen det ville kostet å hyre ham inn. På samme måte som stemmekloner fanger opp egenskaper til sangere, representerer Wez Clarke AI lydbilet til den levende legenden av en lydtekniker, fortelles det i forbindelse med lanseringen.

– Det at vi klarer å klone hans prosess og lyd er teknisk imponerende, men det at en såpass profilert aktør som Wez Clarke er med å samarbeide, og dermed går god for denne tjenesten, viser kvaliteten på det vi leverer, kommenterer gründer og daglig leder Christian Ringstad Schultz overfor Shifter.

Ny forretningsmodell

Ringstad Schultz viser til hvordan en del AI-tjenester gjenskaper stemmer og uttrykk til artister, kunstnere og her teknikere - innen både bilde og lyd. Det har vært en stor grad av anarki, der utviklere av ulike AI-verktøy har tatt seg til rette uten å be om tillatelse fra skaperne selv. I dette tilfellet har Masterchannel ikke bare fått tillatelse, men de deler også inntektene med Wez Clarke.  

– I utviklingen av denne løsningen har vi også utviklet en forretningsmodell som viser hvordan den etablerte musikkindustrien kan arbeide med, og ikke imot, ny teknologi. Dette er en sterk kontrast til mange andre innovative AI-tjenester hvor rettighetshavere ikke blir kompensert. I tillegg viser vi her en tydelig retning for hvordan aktører i musikkindustrien kan ta eierskap rundt utviklingen av kunstig intelligens, noe som er nødvendig for videre vekst, påpeker Ringstad Schultz.

Startet med en hobby

Shifter har lenge fulgt musikk-startupen som begynte med at Christian Ringstad Schultz trengte en billigere måte å få gjort etterarbeidet på musikken han selv gjorde på hobbybasis. Det var da han i begynnelsen av pandemien trengte hjelp med en låt, at han kom over det som skulle bli hans medgründer, masteringingeniøren Simon Hestermann.

– Han hadde ikke tid til meg, og jeg hadde ikke råd til ham. Men han hadde lagd en digital kopi av seg selv, en prototype av verktøyet som vi har i dag. Jeg testet det ut, og syntes det var synd at han satt med dette på gutterommet alene, har Ringstad Schultz sagt til Shifter om det som ble opptakten til Masterchannel, en nettbasert AI-tjeneste der musikere kan få profesjonell lydkvalitet på musikken sin på bare noen få minutter. Ikke minst til en bitteliten del av det som det ville kostet gjennom en mastering-ingeniør.

Hakk i plata

Masterchannel fikk inn den kjente  DJen Matoma,  Tom Stræte Lagergren, som medgründer og investor tidlig. De hentet også kapital fra tech-profiler som Chris Moen i Breita og Sindre Haaland i Salesscreen, men det har ikke bare vært lett underveis. Tidligere i høst fortalte Christian Ringstad Schultz hvordan oppstartsselskapet måtte ta drastiske grep.

Selskapet hadde da kuttet halve staben etter at inntektene ikke ble som forventet. Ringstad Schultz erkjente også at de hadde blitt for opptatt av ulike fancy funksjoner, uten at de egentlig kjente godt nok hva kundene ville ha. Selv om gründerne var overbevist om at teknologien var bedre enn konkurrentene, var Masterchannel et ukjent navn i bransjen, med de utfordringene det ga for å nå ut.

Løsningen ble en forenkling av produktet og funksjonene. Gründerne bestemte seg også for å satse tungt inn mot bedriftsmarkedet. De gikk inn for en «white labeling»-løsning der Masterchannel er en plugin for mastering på andre kjente musikk-verktøy-plattformer gjennom et API.

Grepet har blant annet gjort at et av verdens største distribusjonsselskaper, Amuse, nå har integrert Masterchannels teknologi til deres millioner av brukere.

Fornøyd stjerne

Masterchannels tjeneste retter seg i første omgang inn mot hobbymusikerne, eller de som ikke har råd til en kostbar lydtekniker. I en pressemelding som ble sendt ut internasjonalt natt til torsdag, uttaler også stjerneteknikeren selv seg, Wez Clarke:

– Det spennende med denne klonen er at den gir en mye bredere gruppe muligheten til å samarbeide med en erfaren lydtekniker. Jeg skulle selv ønsket å ha hatt tilgang til noe slikt da jeg startet min karriere, da det er en perfekt måte å lære på. Produsenter kan bli vant til hvordan deres musikk låter uten å innse hvor mye bedre det kan bli. Klonen gir alle muligheten til å få musikken sin til å låte like bra som utgitt musikk, og etter hvert vil de også lære hvordan de kan oppnå en profesjonell lyd selv.

Masterchannel nådde nylig 100,000 mastrede låter i 2023, hvor 20 prosent av volumet kom i november alene. Selskapet ble også kåret til «beste musikk-tech-startup» av det anerkjente nettstedet Music Ally i kategorien «Music Creation & Hardware», og i januar bærer det til London der Christian Ringstad Schultz skal motta prisen fysisk på konferansen Music Ally Connect.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.