landbruk

Nofence henter 350 millioner

Det norske selskapet for virtuelle gjerder ble en hit blant de internasjonale investorene. En av dem slo til etter et tilfeldig møte med sjefen Joachim Kähler i en dokø. 

Nofence-sjef Joachim Kähler forteller om runden de har landet.
Publisert Sist oppdatert

Det var ingen lett jobb som lå foran Nofence da de startet på arbeidet med å sanke ny vekstkapital i fjor høst. I et kapitalmarked som vinglet av sted, med kunstig intelligens som det «saueflokken» av investorer nå var mest opptatt av, var det ikke åpenbart at det norske agritech-selskapet skulle fikse biffen på den måten de nå har gjort.

Men i dag annonserer beitetech-selskapet det som er Europas største investeringsrunde innenfor landbruksteknologi så langt i år: 350 millioner kroner i ny vekstkapital.

Det var ingen lett jobb som lå foran Nofence da de startet på arbeidet med å sanke ny vekstkapital i fjor høst. I et kapitalmarked som vinglet av sted, med kunstig intelligens som det «saueflokken» av investorer nå var mest opptatt av, var det ikke åpenbart at det norske agritech-selskapet skulle fikse biffen på den måten de nå har gjort.

Men i dag annonserer beitetech-selskapet det som er Europas største investeringsrunde innenfor landbruksteknologi så langt i år: 350 millioner kroner i ny vekstkapital.

– Vi har snakket med 60-70 forskjellige investorer. Opptil flere av dem har vi møtt flere ganger, og noen få veldig mange ganger, sier administrerende direktør Joachim Kähler i Nofence til Shifter.

Det som i første omgang utgjorde en viss bekymring for om de ville nå helt i mål, snudde til en «ketsjup-effekt» for selskapet som har utviklet en løsning for virtuelle gjerder for storfe, sau og geit.

– Det er ironisk å sitte på slutten av prosessen med en overtegnet runde. Man må holde troen oppe når det står på som verst, sier Kähler.

Runden ledes av European Circular Bioeconomy Fund (ECBF), sammen med nye investorer som Capagro, Nysnø Klimainvesteringer, Climate Innovation Capital og Speedinvest. Eksisterende investorer som Sandwater, Momentum og Ferd fulgte også opp.21

Tilfeldigheter i dokø

Kähler forteller at prosessen krevde utholdenhet, og at selv tilfeldighetene spilte en avgjørende rolle. Han er spesielt fascinert over hvor viktig «varme introer» var – kalde henvendelser fungerte nesten aldri. Med ett unntak:

– Vi var på Slush. Jeg hadde sikkert møtt 12 forskjellige fond og hatt masse positive prater. På vei hjem siste dagen står jeg i toalettkø. Jeg ser en fyr fra Climate Innovation Capital, tenker «det hørtes relevant ut», og bestemmer meg for å gi ham kortet, forteller Kähler.

Det ble den eneste kalde henvendelsen som fungerte. 

– Vi dro på Slush for eksponeringsflaten for å ha litt flaks. Det skjer mer i dokøene enn i badstuene.

Brenne seg på å vente?

Selv om Nofence kunne ha hentet mer, valgte de å lande på 350 millioner.

– Hvordan tør dere å la være å hente mer penger i dette markedet, når dere først har sjansen?

– Vi henter allerede en betydelig runde, svarer Kähler, og viser til at det ikke er gjort noen større «agtech»-runder i 2025 i Europa. 

– Vi har gitt oss selv muligheten til å gjøre en utvidelse, hvis vi er enige om det strategiske rasjonalet for det. Det er jo andre selskaper der ute som har brent seg på å tenke at de heller skal hente mer penger senere.

Også statlige Nysnø måtte finne seg i å få en mindre andel enn de ønsket. 

– Nysnø og flere andre hadde lyst til å plassere mer. Det ble et luksusproblem å allokere, innrømmer Kähler.

Med nye, store eiere – der ECBF blir størst – endres også styret. To eksisterende og to nye eiere får styreplass, i tillegg til en uavhengig leder og en ansattrepresentant.

Mer enn bare gjerder

Pengene skal brukes på «folk, kommersiell vekst i Europa og USA, produktutvikling og profesjonalisering». Selskapet har allerede solgt 150.000 klaver og er til stede i 48 amerikanske delstater.

Men Kähler understreker at gjerdefunksjonen bare er begynnelsen.

– Virtuelle gjerder er vår «ticket to play». Men vi leverer mye annen verdi til bøndene, sier han.

– De får oversikt over hvor dyrene er, innsikt i helsedata, og kontroll på beitingen. Det gir et potensial for å optimere gressvekst og en positiv klimaeffekt. På toppen ser vi på videreutvikling av software som kan spille bonden god.

Hovedinvestor ECBF deler visjonen. 

– Nofence endrer husdyrforvaltning med en løsning som øker effektiviteten, reduserer kostnader og samtidig bidrar til å gjenopprette jord og biologisk mangfold, uttaler partner Isabelle Laurencin i pressemeldingen selskapet har sendt ut.

Bekymret for New Zealand, ikke Norge

Lokalt i Norge er Monil den mest kjente konkurrenten. Kähler er ikke nevneverdig bekymret.

– Markedet på verdensbasis er enormt. Markedet i Norge er ikke så stort. Monil er stort sett bare i Norge. Jeg håper de lykkes, markedet er mer enn stort nok til alle.

Han er mer opptatt av den internasjonale konkurransen. 

– Halter fra New Zealand, for eksempel. De har hentet 100 millioner dollar. Markedet er definitivt i bevegelse.

Han posisjonerer Nofence annerledes: 

– Halter går etter de virkelig store flokkene med flere tusen dyr og bruker egne basestasjoner. Vi har spesialisert oss på små og mellomstore bønder, som jo er omlag halvparten av markedet. 

Skal utforske lån

Selv om selskapet har 70 prosent vekst fra fjoråret og mener de har et solid «business-case» for bonden – som sparer både tid og penger sammenlignet med fysiske gjerder – er Kähler klar over at maskinvare er dyrt.

– Det er litt kapitaltungt å skalere hardware. Lånefinansiering kan funke for oss. Det er noe vi vil utforske fremover; vi har ikke gjort det frem til nå. Det virker naturlig å komplementere med det, sier han.