spacetech

Millionkontrakter til norsk spacetechbedrift

Tycho Space Technologies er nå fullfinansiert til første oppskytning i 2027. 

Tycho Space Technologies sin teknologi skal testes ut i 2027.
Tycho Space Technologies sin teknologi skal testes ut i 2027.
Publisert Sist oppdatert

– Jeg hadde egentlig ingen forutsetninger for å jobbe med romfart, sier Martin Grande, daglig leder og medgründer i Tycho Space Technologies

Likevel er det akkurat det han har jobbet med siden han traff en gjeng med gründere da han studerte økonomi ved NTNU i Trondheim i 2022. Bedriften han i dag leder har til nå samlet inn store summer «softfunding» (finansiering i form av støtte fra det offentlige) for å utvikle teknologi som skal gjøre satellitter smartere. 

– Jeg hadde egentlig ingen forutsetninger for å jobbe med romfart, sier Martin Grande, daglig leder og medgründer i Tycho Space Technologies

Likevel er det akkurat det han har jobbet med siden han traff en gjeng med gründere da han studerte økonomi ved NTNU i Trondheim i 2022. Bedriften han i dag leder har til nå samlet inn store summer «softfunding» (finansiering i form av støtte fra det offentlige) for å utvikle teknologi som skal gjøre satellitter smartere. 

Med totalt 11 millioner i kassa og flere avtaler på plass styrer de nå rett mot første satellittoppskytning i 2027. 

Rom- og forsvarstech

Enkelt forklart utvikler Tycho en liten datamaskin, en såkalt Tychobob, som kan monteres direkte på sensorene til en satellitt. Maskinen er i stand til å prosessere deretter bilder i sanntid og sorterer ut de som er relevante for å overvåke spesifikke hendelser – som oljesøl, skogbranner eller luskende storskip som har skrudd av GPS-senderne. 

– Formålet er altså å få satellittene til å detektere og varsle sluttbrukerne om hva som skjer, når det skjer, forteller Grande. 

– Dette er også viktig om vi skal ha et totalforsvar i Norge, legger han til.

Problemet med dagens satellitter er nemlig at i stedet for å sortere ut det som er relevant, sendes alle bildene tilbake til jorden igjen før de blir gjennomgått av systemer på bakken, ifølge Grande. 

– Det er både dyrt og tar lang tid, forklarer Tycho-sjefen. 

Fra venstre: Simen Netteland og Martin Grande

– Softfundet til launch

Det lille Tychoteamet på totalt sju ansatte har altså fått betydelig støtte fra offentlige tilskuddsordninger som satser på rom- og forsvarsteknologi. 

– Vi har ikke hentet en eneste krone i ekstern kapital, og har altså klart oss på egen hånd. Det er vi stolte over, og nå er vi softfundet til launch, sier Grande. 

De siste 10,5 millionene kommer hovedsakelig fra European Space Agency (ESA), Direktoratet for Romvirksomhet og Arctic Phi-lab, et norsk initiativ for å teste og robustgjøre ny romteknologi. 

Det er i et samarbeid med sistnevnte, Universitetet i Oslo og CENSSS  oppskytningen i 2027 skal skje. 

– Så nå har vi fått på plass vår første kunde og har et ordentlig prosjekt der vi skal få vist hva vi kan gjøre – sammen med UiO og CENSSS.

Før den tid må noe mer utvikling til for å gjøre maskinen robust mot det hardføre miljøet i rommet, men Grande mener de vil være mer enn klare til fristen. 

– Jeg vil anta at vi kunne skutt opp allerede i løpet av sommeren 2026, sier han.

Tycho var en av 17 norske bedrifter som mottok midler gjennom romfartsinkubatoren ESA BIC Norway. Grande synes det er kult at det satses så mye på norske romfartsteknologi-caser som deres bedrift: 

– Det er stor tilgang på midler og nettverk som gjør at vi kan få til den utviklingen vi driver på med, skryter han. 

Totalt består Tycho-teamet av syv personer. Håkon Kindem og Simen Berg er de to andre gründerne som jobber i selskapet i dag (ikke tilstedet).
Totalt består Tycho-teamet av syv personer. Håkon Kindem og Simen Berg er de to andre gründerne som jobber i selskapet i dag (ikke tilstedet).

Milepæl – men ikke endestasjon

I løpet av få år kan teamet dermed få et fullverdig produkt opp i verdensrommet. 

Naturlig nok, er planene at det ikke skal stoppe der: 

– Vi vil lage teknologi for alle typer satellitter. På sikt ser vi for oss å selge også til selskaper internasjonalt som bygger satellitter med behov for databehandling i sanntid, sier Grande. 

– Først skal vi «naile» det norske markedet, men vi er allerede i gang med å posisjonere oss internasjonalt, sier Grande.