-
Strategisk rådgiver og prosjektleder - M365 | Frend
-
AI and ML Engineer | NBIM
-
Eviny Ventures ansetter!
-
Daglig leder | Ungt Entreprenørskap Norge
-
QA Automation Engineer | Emma Systems
-
CTO | Kilter
-
Chief Financial Officer (CFO) | ZTL
-
Country Manager Norge | Noteless
-
Partner/Headhunter | Branchy
-
Senior Product Manager | Bakken & Bæck
Kunstig intelligens
Microsoft sparte 500 mill. på AI etter masseoppsigelser
Teknologigianten rapporterer om enorme besparelser etter store innhugg i staben.

Tech-giganten Microsoft meldte nylig om store kutt i sine ansatte. Rundt 9000 personer globalt har måtte gå for at selskapet skulle kunne frigjøre kapital til AI.
Nå skryter Microsoft av store besparelser som følge av den økte AI-bruken i selskapets sentrale funksjoner.
Mer enn 500 millioner dollar – tilsvarende fem milliarder norske kroner – skal ha blitt spart, bare i kundeserviceavdelingen i fjor, skriver Bloomberg.
Besparelsene ble rapportert av selskapets kommersielle direktør Judson Althoff under en presentasjon denne uken.
Kuttrunden var den tredje i Microsoft så langt i år, og totalt har 15.000 ansatte mistet jobben.
Samtidig leverer selskapet rekordresultater med 26 milliarder dollar i overskudd og 70 milliarder i inntekter for første kvartal. Microsoft har videre signalisert at de vil investere 80 milliarder dollar i AI-infrastruktur gjennom 2025, ifølge Techcrunch.
Techbransjen har de siste årene vært gjennom en massiv bølge av oppsigelser som følge av satsingen på kunstig intelligens. Flere har nå signalisert en «AI first»-policy ved ansettelser – altså at man undersøker om arbeidsoppgaver kan løses med AI før man ansetter folk.
Amazon-toppleder, Andy Sassy, har også signalisert til sine ansatte at de må omfavne AI og at teknologien vil føre til en mindre arbeidsstyrke i løpet av de neste årene.
AI-Nyheter
-
Google-studie: Ett AI-prompt krever strøm tilsvarende ni sekunder med TV
-
Visma kjøper to tyske AI-selskaper
-
Sør-Korea lanserer gigantfond for AI – vil bli en av verdens tre største
-
Google ruller ut agentfunksjoner globalt – skal kunne bestille bord og planlegge for deg
-
MIT-studie: 95 prosent av AI-piloter gir ingen målbar effekt