lading

Stian Bjørhei, Group CEO i Elaway

Med ny storeier skal ladeselskapet skalere i riktig tempo: – Vi har sett hva som skjedde med Oda og Tibber

SUSI Energy Transition Fund blir største eier i norsk ladestartup rettet mot borettslag og sameier. 

Publisert Sist oppdatert

Ladeselskapet Elaway er et av Norges ledende innen elbillading til borettslag og sameier. De tilbyr planlegging, montasje, drift og support av ladeanleggene. 

Frem til nå har Hafslund og Eviny eid selskapet med en 50/50 prosent fordeling seg imellom. Nå kommer sveitsiske SUSI Partners inn på eiersiden gjennom en avtale med Hafslund og Eviny. 

– Vi har sett hva som skjedde med Oda og Tibber.

Stian Bjørhei, Group CEO i Elaway

Det er fondet SUSI Energy Transition Fund som har kjøpt flertallet av aksjene i Elaway. Fondet sitter nå med 60 prosent eierskap, mens Hafslund og Eviny har 20 prosent hver.

Elaway ønsker ikke åpne opp om tall på investeringen eller verdivurdering. 

Skal satse «offensivt» i Europa

De siste årene har Elaway brukt det norske markedet som en «lab» og eksperimentert med ulike løsninger. Det var naturlig å begynne her, da Norge er landet i verden med flest elbiler per innbygger. Nå, med SUSI i ryggen, vil de ta med seg kunnskapen og erfaringene, og skalere ut i Europa. 

Elaway er allerede til stede i Sverige og Tyskland. 

– Hvilke andre land vurderer eller planlegger dere å gå inn i? 

– Vi tenker nok å vokse ut av Tyskland på sikt og innover i Østerrike eller Benelux. Italia og Frankrike tror vi også er svært attraktive markeder for modellen vår, uttaler Group CEO, Stian Bjørhei.

Han sier imidlertid at selskapet er obs på å ikke utvide for raskt: 

– Vi har sett hva som skjedde med Oda og Tibber. Derfor ønsker vi å heller etablere oss skikkelig og se til at det går bra i de landene vi er i før vi går videre. 

Måler suksess i antall parkeringsplasser

– Vår viktigste måleparameter er hvor mange parkeringsplasser vi har i porteføljen.

En parkeringsplass i et borettslag med plass til 100 biler teller som 100 parkeringsplasser. 

– Siden selskapet startet opp i 2019 har vi over 75 000 parkingsplasser i porteføljen i dag. Målet er å betjene cirka 300 000 parkeringsplasser innen utgangen av 2025, sier Bjørhei. 

Målet er med andre ord å firedoble antall parkeringsplasser på 2,5 år.

I Sverige er målet å mer enn tidoble antall plasser innen 2025, fra 7000 til 80 000. For det tyske markedet har de enda mer ambisiøse mål: fra null til 100 000 parkeringsplasser innen 2025. 

Akselerering av det grønne skiftet

Målet med statens elbilsatsning i Norge er som kjent å gjøre det lettere og mer fordelaktig å velge fornybar når man skal ha ny bil. Bjørhei forklarer at Elaway gjør dette valget enda enklere for kunden: 

– Ved å tilrettelegge for elbil i borettslaget, blir det enklere å velge elbil for de som bor der. Da er alt på plass og man behøver ikke tenke på hvor man skal lade. 

Bjørhei hevder at de ser en raskere omstilling fra bensin- og diesel- til elbil i de borettslagene der Elaway er etablert, i forhold til samfunnet generelt.

Folk foretrekker å lade hjemme, og dette må tilrettelegges for mener han. 

– Hurtiglading blir som når man er på hotell, men alle ønsker en egen seng hjemme.

Hvordan ser fremtiden til elbillading ut her til lands?

– Mange av ladeselskapene i Norge har startet veldig bredt, med tilbud om hjemmelading, lading på hotell, i borettslag, på ladestasjon, til kontorbygninger, og så videre. Nå begynner man å se at ulike lokasjoner har ulike behov og at metodene ikke alltid er like overførbare. Dessuten blir konkurransen stadig tøffere med et økende antall ladeselskaper, forklarer Bjørhei. 

Han tror selskapene vil bli smalere, mer spesialiserte og levere hovedsakelig til en type lokasjon eller bygg. 

På Elaway's fremtid ser han lyst. I tillegg til de ambisiøse vekstplanene i Norge, Sverige og Tyskland, planlegger selskapet å utvide med oppkjøp som en sentral del av strategien. 

I februar 2023 kjøpte de Flowe Charge. Elaway ønsker imidlertid ikke å avsløre hvilke andre selskaper de har i tankene.