Transport

Med Alexander Kristoff på laget skal Bikefolder bli det digitale navet i sykkelbransjen

Sondre Norland får 350.000 brukere til sin "alt i ett"-løsning for sykler, og med en sykkelstjerne i front tar de fatt på klatreetappen mot å bli en internasjonale bransjestandard.

Sondre Norland fra Sandnes har vært brennende opptatt av sykler siden han var liten.
Publisert Sist oppdatert

Sondre Norland hadde vært lenge inne i sykkelbobla. Alt hadde handlet om tohjulinger. Han hadde selv vært konkurransesyklist, og samboeren var konkurransesyklist. Han hadde vært med på å designe sykler, han hadde hatt sin egen sykkelbutikk, og jobbet med markedsføring av sykler. Men først da han tok et avbrekk fra businessen han elsket, så han hva bransjen manglet.

– Det var et ekstremt behov for digitalisering, og vi ville lage en digital samhandlingsplattform for sykkelbransjen, sier Norland, som etter fem år som gründer i sukkererstatningsselskapet NorSweet «tråkket hjemover» igjen da han startet Green Velo Technologies og tjenesten Bikefolder.

For mens biler har et eget vognkort, eierhistorikk og et system for faste serviceintervaller med journaler for hva som er gjort av vedlikehold og reparasjoner, er det et salig kaos for sykler.

Stjernens medvirkning

Norland så en bransje der det var lite informasjonsflyt. Det gikk på bekostning av alle, både produsenter, forhandler og ikke minst også sykkeleier. Hvis man kunne hente inn data og samle det på ett sted, ville alle tjene på det. En av de som har latt seg overbevise, er sykkelstjernen Alexander Kristoff som gikk tidlig inn på eiersiden, og er direkte involvert i selskapet ved siden av idretten.

– Sykkelbransjen har et enormt behov for digitalisering og å utvikle brukeropplevelser som gir alle involverte en merverdi. Å eie en sykkel må bli mye mer intuitivt og enkelt. Med den kraftige økningen i el-syklister øker også behovet for servicer og kundekontakt - det er da viktig at digitale verktøy er tilgjengelig, sier Kristoff.

Han har i første omgang jobbet for aksjer, og som tidligere verdensmester og proffsyklist bidratt med sitt enorme nettverk inn mot bransjen. Når det nå går mot en større emisjon i selskapet, går han også inn med kapital.

– Med forbedrede rammevilkår for sykkelforhandlere og produsenter vil hele sykkel-økosystemet dra nytte av dette og legge til rette for å videreutvikle sykkel som klodens viktigste transportmiddel, mener sykkeltoppen.

– Nå har vi jobbet med plattformen i over 2 år og får fantastiske tilbakemeldinger fra både en samlet sykkelbransje, samt syklister - uansett nivå. Vi tror bestemt at Bikefolder vil danne en ny bransjestandard, fortsetter han.

Et globalt behov

Det er flere grunner til at behovet for en slik tjeneste har blitt tydeligere de siste årene, ifølge Norland, et av dem er utbredelsen av sykkel som pendlerverktøy, men også at moderne sykler ofte er svært avanserte.

– Syklene blir dyrere og dyrere, og mer og mer kompliserte. Før kunne faren min fikse det meste, nå er det et Tesla-teknologisk nivå på noen av syklene, sier Norland.

Det globale sykkelkortet følger sykkelen til den blir «født» til den «dør». I profilen til sykkelen ligger informasjonen fra produsenten, som modell, rammestørrelse, farge, hjul og andre spesifikasjoner. Her kan forhandlere og verksteder også kommunisere med kundene. Her ligger garantibevis og eventuelle kvitteringer på oppgraderinger som er gjort.

Tjenesten kan for eksempel brukes til tilbakekalling av sykler. I dag har produsentene ingen oversikt over hvor syklistene tar veien etter at de har sendt dem fra seg. Ved en eventuell produksjonsfeil er det vanskelig å nå ut til kundene. Opplysningen om tilbakekallingen skjer via diverse sykkelmedier og pressemeldinger, og det er ganske tilfeldig om informasjonen når frem til sykkeleier.

– Slik tilbakekallinger i sosiale medier skader merkevaren, og du som kunde føler deg heller ikke ivaretatt når du ikke har peiling på at noe er feil, sier Norland.

Inntektstrømmene

Bikefolder har foreløpig ikke betalende kunder, men planen er å få inntekter fra både produsenten, forhandleren og sykkeleier. Produsenten betaler for å sende ut «recalls» og få tilbakemeldinger fra kunder. Både butikker og syklister har tilgang til en gratisløsning, men betaler for ekstra funksjonalitet. En modul er for eksempel den digitale løsningen for faste innkallinger og organisering av rutinemessig service og preventivt vedlikehold.

Med modulen vil sykkelservice blir spredt utover de rolige periodene, i motsetning til nå hvor det gjerne topper seg vår og sommer.

– Med dette verktøyet kan man bedre utnytte overkapasiten som er på verkstedene om vinteren. Så kan forhandlerne heller bruke sommeren til nysalg.

Han påpeker at slike serviceløsninger vil være godt for kundene. Om våren kan det være svært lang ventetid hos verkstedene, men med et bedre system kan ventetiden kappes til under 48 timer. I tillegg vet verkstedene hvilke dekk, kjeder, bremseklosser, og andre deler som bør skiftes, og bestille det inn i forkant i stedet for at det skjer når sykkelen kommer inn. Sykkelen vil også holde lenger når den blir bedre tatt vare på.

Norsk fordel

– Det virker jo som dere har truffet en planke her. Det må vel finnes konkurrenter der ute som gjør noe av det samme?

– Det finnes løsninger for deler av det, som programvare for sykkelhotell og utleie, selskaper som gjør «pick up og delivery» av sykler til reparasjon, men vi har ikke funnet noen som lager et økosystem som dette. Tilbakemeldingen fra noen av de største leverandørene er veldig gode, og om noen år vil bransjen kreve et slikt system. VI skal jobbe for at det blir oss.

«Go to market»-strategien er å gå via distributørene i hvert land, som igjen går ut til forhandlerne, som igjen selger inn løsningen til sykkeleierne. Norland mener at Norge har vært et godt sted å starte.

– Forhandlerne i Norge er ikke så fragmenterte som i andre land. 85 prosent av syklene selges gjennom sportsbutikker som er del av en kjede. Det er en struktur som gjør det relativt lett å få en høy markedspenetrasjon. I andre land er det mange små butikker, noe som er mer krevende.

Allerede nå har de intensjonsavtaler med tre store kjeder. Med disse avtalene har selskapet allerede 350.000 brukere som skal inn i på plattformen.

Emisjon på gang

En pilotversjon av løsningen er allerede på plass. Norland har frem til nå finansiert selskapet selv, rundt en million kroner, hjulpet av innledende støtte fra Innovasjon Norge.

Nå er planen å hente 10 til 20 millioner kroner, med mål om å bli en markedsstandard. Norland har også gode forhåpninger om å få mer offentlig støtte til et prosjekt som sjekker av på miljøboksene hos myndighetene – både fordi syklene vil vare lenger og at løsningen fremmer økt sykling.

Med en milliard vanlige sykler og 300 millioner elsykler i verden bør iallfall potensialet være til stede.

Nyheter og innsikt rett i epostboksen

Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.

Hvilken bransje jobber du i?*