-
QA Automation Engineer | Emma Systems
-
CTO | Kilter
-
Chief Financial Officer (CFO) | ZTL
-
Country Manager Norge | Noteless
-
Partner/Headhunter | Branchy
-
Senior Product Manager | Bakken & Bæck
-
Finance Manager (vikariat) | StartupLab
-
Data Engineer | Klaveness Digital
-
Medeiere* | Boitano AS
-
VP Marketing | Glint Solar
musikk
Matoma-startup når lønnsomhet og runder én million låter
Den norske musikkteknologi-startupen Masterchannel, med artisten Matoma på eiersiden, har optimalisert over én million sanger med sin AI. Nå er selskapet lønnsomt, dobler omsetningen og bygger infrastruktur i Spotify-skala – alt uten å hente ekstern kapital.

Siden oppstarten i 2021 har Oslo-selskapet Masterchannel jobbet målrettet for å gi artister verden over en profesjonell «sound» ved hjelp av kunstig intelligens. Nå har selskapet nådd to store milepæler samtidig: AI-modellene deres har optimalisert over én million unike låter, og driften er blitt lønnsom.
– Vi hadde vårt første profitable kvartal i første kvartal 2025, og veksten fortsetter, sier daglig leder og medgründer Christian Ringstad Schultz.
Tallene bekrefter tempoet. Selskapet optimaliserer nå over 60.000 låter hver måned for artister i mer enn 160 land. Til Shifter bekrefter Schultz at omsetningen er på god vei til å doble seg fra fjorårets 3,5 millioner kroner.
– Ikke på kapitaljakt
Til tross for den sterke veksten, er selskapet tydelig på strategien fremover. – Vi er ikke på kapitaljakt, slår Schultz fast.
I stedet reinvesteres overskuddet i videre vekst. En stor del av midlene går til en betydelig teknisk oppgradering som lanseres til høsten. Målet er å bygge en plattform i samme skala som de globale gigantene.
– Oppgraderingen gjør at artister i teorien aldri vil måtte vente på grunn av for mye pågang. Dette åpner for at vi kan behandle enda større volum av lydfiler, noe som medfører at vi kan bli en sentral infrastrukturleverandør for god lyd, forklarer Schultz og trekker en parallell:
– Til sammenligning måtte man tidligere trykke på en knapp for å optimalisere bilder tatt med mobilen. Dette skjer i dag automatisk.
En «vinn-vinn-vinn»-strategi
En nøkkel til suksessen har vært en aggressiv B2B-strategi. Masterchannel lisensierer ut teknologien sin til store, uavhengige musikkdistributører som TuneCore, Symphonic og Amuse.
Ifølge Schultz er argumentet enkelt: det skaper en vinn-vinn-vinn-situasjon.
– Vi får økt volum og inntjening. Partnerne får en god «upsell»-mulighet og kan beholde kundene på sin plattform. Og viktigst av alt: Artistene får et verktøy som gjør at de føler seg tryggere på at låten er bra nok til å se dagens lys, sier han.
Samarbeidet stopper ikke der.
– Vi arbeider aktivt med partnere om å integreres dypere i deres systemer, samt at vi samarbeider om utdanningsmateriell for artistene, legger han til.
Holder fokus – dropper generativ AI
Parallelt med partnerskapene har selskapet bygget en egen plattform med 50.000 brukere, og ser stor verdi i den voksende økonomien av hobbymusikere. Mens mange ser mot verktøy som Suno og Udio, som kan generere hel musikk, har Masterchannel ingen planer om å følge etter.
– Vi ser at brukere av generative verktøy kommer til oss for den siste finpussen, men å bygge slike funksjoner selv er ikke noe vi har fokus på nå, sier Schultz.
Strategien er klar: – Vi ønsker ikke å spre oss for tynt, men heller fortsette vår ferd mot å bli verdensledende innen optimalisering av lyd.