offentlig anbud

Markedsleder tjener over hundre millioner på anbudsvarsler – nå gjør startupen det gratis

– Det er udemokratisk at enkelte aktører tjener hundrevis av millioner på å sende ut anbudsvarsler på e-post, sier gründeren i Cobrief, som nå lanserer tjenesten gratis. 

Even Dalen, Jonas Klafstad, Audun Wigum Arbo og Tellef Tveit.
Publisert Sist oppdatert

– At du nå kan få gratis e-postvarsler hver gang et relevant anbud legges ut, er en game changer, sier Jonas Klafstad, medgründer og daglig leder i Cobrief. 

Selskapet lanserer i dag åpne anbudssider – en plattform hvor alle kan søke i og få oversikt over offentlige anbud i hele Norge. Plattformen er gratis og åpen for alle, og gir e-postvarsel hver gang et relevant anbud legges ut. 

– Vi har gjort det like lett å finne offentlige anbud som å søke etter en sofa på Finn. Det handler om å fjerne unødvendige barrierer, sier Klafstad.

Dette er et hardtslående angrep på allerede etablerte aktører, som tjener hundrevis av millioner på å ta betalt for samme type tjeneste.

– Offentlige anbud skal være åpne og tilgjengelige for alle. Men i praksis har private selskaper – som i flere år har hatt monopol i markedet – bygd en betalingsmur rundt hele systemet. Mange tror de må betale for å kunne se og delta i offentlige anbudskonkurranser. Det må man altså ikke, sier Klafstad. 

–  Nå river vi ned den muren og snur alt på hodet, fortsetter gründeren. 

Den ledende aktøren for anbudsvarsler i Norge i dag er Mercell, som tidligere var notert på børsen, men som for noen år siden ble kjøpt opp av det amerikanske private equity-selskapet Toma Bravo. 

Offentlig sektor kjøper varer og tjenester for over 800 milliarder kroner i året – men kun et mindretall norske bedrifter deltar i anbudskonkurranser på grunn systemer lukket med betalingsmur. 

Anbudshjelp med AI

– Det er én ting å kunne søke etter anbud. Det er noe helt annet å få automatiske e-postvarsler når akkurat det du ser etter blir utlyst. Det gir små og mellomstore bedrifter en reell sjanse til å konkurrere, fordi de ikke må betale dyre dommer bare for å følge med i markedet, sier Klafstad.

Cobriefs plattform benytter kunstig intelligens for å sortere og tilpasse anbudene. Hver utlysning presenteres med en AI-generert oppsummering, slik at også bedrifter uten juridisk avdeling enkelt kan forstå hva som etterspørres.

– For bedrifter som ønsker å få hjelp til en grundig vurdering av anbudet, eller å skrive et førsteutkast tilbyr Cobrief en betalt løsning, et AI-verktøy for å svare på anbud. Ingen har tid til å lese 300 sider, eller skrive de samme tekstene omigjen. Cobrief skriver førsteutkastet for deg, sier Klafstad.

Cobrief ble startet i 2023 som en utfordrer i et marked dominert av få og kostbare aktører. I dag bruker over 300 norske bedrifter tjenesten for å finne og svare på anbud fra det offentlige.

– Med Cobrief sine åpne anbudssider senker vi terskelen, øker konkurransen og sørger for smartere innkjøp i offentlig sektor. Dette er et viktig steg for næringslivet, staten og skattebetalerne, sier Klafstad.