-
CFO | Biosort
-
Data Engineer | Höegh EVI
-
Apputvikler | Frend
-
Fullstack-utvikler | Medbric AS
-
Arkitekt/TechLead | NKI Kompetanse
-
FullStack Site Reliability Engineer | Vespa.ai
-
Lead Security Software Engineer | Vespa.ai
-
Principal Software Engineer, AI | Bislab
-
Product Manager, Self-Service Growth | Unleash
-
Senior Technical Project Manager | Nofence
nytt om navn
Løftet frem helse-gründere: Nå skal han lage gull av gammelt stål
Oppstarten Nordic Circles er på vei ut i Europa, med Ådne Iden Høiland på laget.
På få år har Ådne Iden Høiland gått fra direktørjobber i Schibsted via TV 2 til helseinkubatoren Eitri.
I Eitri har han kjempet for oppstartsselskaper, i saker som anbudsgrenser og kjøreregler for offentlig-privatsamarbeid.
Nylig ble han teknologi- og investeringsansvarlig i Nordic Circles i Bergen.
Han blir samtidig teknologirådgiver for Grønn Plattform-prosjektet, som ledes av gründere i Nordic Circles og AF Offshore Decom.
Sammen har de store planer for å transformere gamle transportskip til klimavennlig stål.
– Vi mener dette kan bli en smart løsning for tunge aktører som større rederier, skipsverftene og byggindustrien, sier Høiland.
Shifter har tidligere skrevet om at Nordic Circles leverer gjenbrukt skipsstål til nye bygg.
Grønne penger
Stemningen i lokalene i Bergen sentrum er nær euforisk for tiden.
Nylig var Høiland og kollega og CEO John Jacobsen på konferansen Green Shipping Industry Day i Brussel.
Der fikk Nordic Circles status som partner i konsortiet Circles Of Life, en sammenslutning av de største skipsverftene i Europa, som skal forske på bærekraftige og lønnsomme løsninger.
Like viktig; konsortiet har tilgang til EUs svært rause støtteordninger for det grønne skiftet. Nordic Circles har allerede fått støtte fra EUs Green Horizon-prosjekt.
Skal overta åtte skip
Mye har skjedd siden oppstart i 2020.
Nordic Circles og konsortiet har til sammen skaffet 173 millioner kroner. 75 millioner av dem kommer fra «Grønn plattform»-ordningen, som er finansiert av Innovasjon Norge, Forskningsrådet og Siva.
Målet er skape industri av å oppsirkulere maritimt stål fra skip og oljeplattformer til miljøvennlige byggematerialer.
I juni i år ble det klart at Nordic Circles skal ta over åtte av rederiets Høegh Autoliners gigantiske transportskip. Når de blir pensjonert, skal de fraktes til skipsverft i Norge, og møysommelig deles opp i småbiter.
Det første 15.000-tonns fartøyet skal leveres i første kvartal til neste år. Av dette skal det bli 4000 tonn høykvalitetsstål, som kan selges videre til bygg, anlegg og infrastruktur.
Bak Nordic Circles rygg står et konsortium med statlige og private aktører.
Fra AF Gruppen, DNB, Maritime Bergen og Radøygruppen, til Statsbygg, Skanska, LAB, Oslo og Bergen kommuner, pluss NHH, Sintef og utbyggere og investorer.
Dette batteriet av partnerskap, midler, forventninger og teknologiske ambisjoner skal Ådne Iden Høiland drive frem fra nå av, sammen med kolleger og partnere.
Oppsirkulering, ikke resirkulering
Høiland har jobbet med teknologi i hele yrkeslivet sitt, både i Schibsted og TV 2 og med oppstartsselskaper i Eitri.
– Til Nordic Circles tar jeg med meg den digitale kunnskapen og nettverket, og erfaringer med å jobbe mye med store og internasjonale aktører, sier han.
– Det vi skal gjøre er så håndfast og riktig, og vi tar tak i de virkelig store aktørene i det grønne skiftet.
En av hovedoppgavene hans blir å utvikle digitale løsninger som gjør oppsirkulering av kasserte gigantskip til håndterbare prosesser og lønnsom forretning.
Oppsirkulering betyr i dette tilfellet å lage nye produkter av gammelt stål, uten fordyrende og klimabelastende runder med transport, smelting og prosessering, som vanlig resirkulering innebærer.
Utslippsvinner
Dessuten håper Nordic Circles at oppsirkulering vil få slutt på strandsetting av gamle skip i Bangladesh, India eller andre steder.
Virksomheten kan være svært skadelig både for miljø og arbeidsmiljø, og har et dårlig omdømme. Bare fra EU alene sendes 90 skip den veien, hvert år.
Planlagt oppsirkulering av skipsstål kan utføres ved EU-godkjente skipsverft. I Norge finnes fire av dem langs vestlandskysten.
Sintef har på vegne av Nordic Circles regnet ut at oppsirkulert stål har 97 prosent mindre klimautslipp enn vanlig stål.
Entreprenører skal kunne bedre klimaregnskapene sine betydelig ved å bruke denne typen byggmaterialer.
Gammelt skipsstål står allerede i nybygg i Oslo, Trondheim og Bergen sentrum.
Nesten som Lego
Noe av det første Høiland vil ta tak i, er å kartlegge skip som skal til opphogging, og å finne en metodikk som kan kartlegge hvilke deler av skipet som kan oppsirkuleres, ved hjelp av digitalisering og kunstig intelligens.
– Jobben blir rett og slett å teste kvaliteten på stålet, og skaffe så mye data som mulig om hver enkelt del. Så kan vi bruke maskinlæring til å lage en database som kan brukes på alle skip som skal gjenbrukes, sier Høiland.
– I praksis plukker du bare skipet fra hverandre, og bruker de beste delene til å bygge det opp til noe nytt. Nesten som Lego.
Nordic Circles mener dette vil spare mye tid og penger. Å hogge opp et skip etter gamlemetoden kan koste flere millioner kroner.
EU-regler om klimaregnskap og strenge krav for å gi byggindustrien såkalte «grønne lån», har gjort bransjen mer nysgjerrig på klimavennligere løsninger.
– Å satse på oppsirkulering, kan også gjøre det enklere for maritim industri å få finansiering, mener Høiland.
Regjeringen og Nato
Nordic Circles mener selv de er alene om å tilby en effektiv og lønnsom måte å grønngjøre både skips- og byggindustrien på.
Styreleder Fredrik Barth mener at Nordic Circles er blitt viktig globalt for å sikre tilgangen på strategisk viktige råmaterialer.
– Vi har samtaler med både regjeringen og Nato. Det betyr at vi må ta skrittet fra å være et lokalt miljøselskap, til et globalt teknologi- og industriselskap.
Derfor må bergensbedriften skalere i høy fart.
I dag er det 40-50 personer som jobber med skipsstål-prosjektet. Nå leter Nordic Circles etter flere partnere i EU.
– Vi har fått en klar beskjed fra verft og rederier vi har snakket med: Dere må vokse fort og mye, sier CEO John Jacobsen.