utleie

Leid-gründeren har justert kurs etter å ha bommet på målet: 
– Nå har vi funnet «gullet»

For rundt et år siden måtte Halden-startupen ta et veivalg. Nå mener Thommy Tellefsen at han har funnet oppskriften som skal føre til lønnsomhet.

Publisert Sist oppdatert

I 2020 var ambisjonene høye og målet var en omsetning på  330 millioner kroner innen 2023.  Selskapet har i en årrekke leid ut alt man måtte trenge av utstyr for å vedlikeholde boliger gjennom sin selvbetjente plattform.

Også i 2021 satte selskapet høye mål, med intensjon om å oppnå enhjørningsstatus innen 18 måneder. 

I fjor sommer sto Thommy Tellefsen, Håkon Steinbakk og Andreas Bukholm imidlertid overfor et kritisk veivalg: Skulle de fortsette på stien med ambisiøs vekst, som ville kreve betydelig kapitalinnhenting, eller skulle de rette fokus mot lønnsom drift? 

For Leid falt valget på det siste: Lønnsomhet og cash-positivitet skulle nå være prioritet. Som for så mange andre selskaper dette året.

– Skulle vi oppnå ambisjonene om å endre utleiemarkedet måtte vi ha høyere vekst. I tillegg krever endringer i kapitalmarkedet, både vekst og lønnsomhet, forklarer Tellefsen og legger til:

  – Frem til da hadde vi tenkt at vi skulle kjøre en ordentlig seed-runde, men kom frem til at vi ikke kunne hente så mye penger i det markedet som er. Så vi skrudde om forretningsmodellen. Så vi skal fortsatt ha høye vekstambisjoner, men skal sørge for å gå i pluss totalt sett i 2024. 

Dermed var det tilbake til tegnebrettet.

Flere endringer

I et par år var det stille fra utleie-oppstarten som tidligere uttalte store vekstambisjoner høyt i flere medier: 

– Har det vært bevisst?

– Det har vært bevisst. Det er jo tidspunkt hvor du ønsker mye oppmerksomhet, og dem der du tenker du begynner å nærme deg gullet og ønsker å ta vare på den muligheten. Nå er tidspunktet å begynne å rope igjen, sier Tellefsen og legger til: 

– Vi ønsket roen til å fokusere på å levere de nye tjenestene og utvikle den nye retningen før vi fikk altfor mye fokus fra konkurrenter og andre.

Dette har resultert i en omstrukturering av selskapet, inkludert nedbemanning fra ni til seks ansatte.

– Vi måtte gjøre noen justeringer da vi bestemte oss for å ikke gjøre like store kapitalinnhentinger, sier han og legger til: 

– Nå har vi lagd noe som kan selges til andre utleieselskaper. Vi gir utleieselskaper superkrefter ved å gi de tilgang til verktøy og innsikt som gjør at lønnsomheten øker betraktelig. Det begynte vi med etter sommeren, sier Tellefsen. 

Med andre ord har selskapet gått fra å selge rett til konsumet, altså B2C (bedrift til kunde), til en B2B-løsning (bedrift til bedrift).

Tellefsen legger ikke skjul på at det har vært tøft til tider.

–  Vi gjør jo dette for at vi tror på det vi holder på med. Noen ganger skulle man ønske at det var mindre man skulle være nødt til å lære. Flere ganger har jeg tenkt: Må jeg lære enda mer nå? Kunne ikke ting bare gått etter planen? 

– Shifter har skrevet om Leid tidligere og om vekstambisjonene som var den gang. Var de for store? 

– Vi er glade for at vi gikk til verks med såpass mye naivitet, men det er hevet over enhver tvil at vi tok feil på vekstambisjonene med den forretningsmodellen vi hadde da. Heldigvis har vi lært ekstremt mye siden den gang. Vi tror ikke ambisjonene var for store, men at det var bygd på feil hypoteser. 

– Det må sies at hadde det ikke vært for at vi hadde de ambisjonene ville vi aldri klart å lære så mye og til slutt nå bygge en løsning som faktisk skalerer, svarer Tellefsen. 

Har funnet «gullet»

Tellefsen mener de nå har klart å finne det han kaller for «gullet». Selskapet har i følge han hatt en omsetningsvekst på 80 prosent i løpet av første halvår av 2023.

At Leid nå retter seg mer mot å selge tjenester til utleieselskaper mener Tellefsen er en viktig del av dette. Han understreker videre at Leid ønsker å støtte utleieselskaper som nå opplever reduserte utleieinntekter.

– Utleiebransjen opplever nok generelt en nedgang på grunn av at folk har dårligere råd. Vi har fortsatt vekst og vårt fokus nå er å selge løsningen til utleieselskaper  – som kan være med på løse den knipa som de opplever nå, sier han og fortsetter: 

– Nå har vi en mye mer skalerbar modell som ikke er avhengig av at vi tar imot investeringer. Det er de som driver med utleiebutikk som trenger investeringer, mens vi sørger for at de som utleier lykkes med at det blir lønnsomt for dem.

Nå er planen å spre seg til resten av Østlandet. Foreløpig har de allerede skaffet avtaler og signert avdelinger i Holmestrand, Lillestrøm, Drammen, Oslo og Sarpsborg.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.