FINANSIERING

Utleieselskap henter 5 millioner og vil gå fra tre til 20 utleiesteder på kort tid

I dag har Leid tre selvbetjente konteinere der de leier ut alt av utstyr til hus og hjem. Om alt går etter planen har de 1600 over hele Skandinavia i 2023.

Teamet i Leid.no. Fra venstre: Marit Krogstad (PR), Håkon Stenbakk (CTO), Andreas Bukholm (Gründer), Thommy Tellefsen (Gründer) og Birna Jakobsdottir (intern)
Publisert Sist oppdatert

– Vi sikter oss inn mot enhjørningstatus i løpet av 18 måneder. Vi er i dialog med utenlandske fond for finansiering til å skalere opp raskt, sier medgründer og daglig leder i Halden-baserte, Leid.no, Thommy Tellefsen.

Om Leid når målet sitt, vil de komme i selskap med blant annet Oda, Cognite og Gelato.

– Er det egentlig realistisk? Hva er det med tjenesten til Leid, som gjør at dere tror dere vil få til denne milepælen innen så kort tid?

– Innsikten vi sitter på er gull verdt. Allerede nå ser vi det er mulig å skape super-profitt med vårt kontainer-konsept. De neste seks månedene handler alt om å foredle formelen basert på innsikten vi har opparbeidet oss, sier Tellefsen.

– Etter det så handler det mer og mer om «copy paste». Så langt ser det veldig lovende ut. . Vi er på punktet der vi allerede nå ser at vi er «cash positive» per kontainer allerede etter tre måneder, sier han.

Fra tre til 20 utleieseteder innen sommeren

Nå har selskapet hentet 4,8 millioner kroner i en emisjon. Pengene skal brukes for å gå fra nåværende tre lokasjoner til 20 de neste seks månedene.

En lokasjon for Leid er en utplassert selvbetjent kontainer, som drives med solceller, hvor folk kan gå inn og leie og leverer tilbake for eksempel høytrykkspylere, tepperensere og stubbefresere, for å nevne tre av de 100+ produktene i utleiekatalogen til Leid.

Etter ett års drift med noen lokasjoner, har Leid bygd seg opp data på hva kundene vil ha og til hvilket tidspunkt og årstid. Tellefsen vil ikke dele for mye data de sitter på, men forteller at tepperensere er blant de mest populære produktene.

Trenger 1600 kontainere for å nå målet

Kontainerne til Leid plasseres ut i områder med både høy befolkningstetthet og stor gjennomstrømming av mennesker. Det kan være populære shopping-destinasjoner eller forsteder.

Den tredje containerne Leid satt ut på Kråkerøy utenfor Fredrikstad, gikk i pluss etter tre måneder. I løpet av januar kommer tre til i gamle Østfold fylke.

Tellefsen sier at hvis de klarer å knekke siste del av koden, vil de kunne se marginer på opptil 60 prosent på utleie-kontainerne.

– Slike marginer har til vane å tiltrekke seg konkurrenter i stort omfang …

– Vi har et gigantisk problem med hvordan vi forbruker, og verden renner over av utstyr som ikke blir brukt. Den første som løser dette med en lønnsom forretningsmodell vil vinne markedet. Vi mener å ha funnet den lønnsomme formelen for å endre forbruk fra å eie til å leie, sier Tellefsen.

– Vi jobber med å gjøre leie til en bedre alternativ enn å kjøpe. Om vi klarer å få flere øyne opp for mulighetene her, som gjør at det blir enda flere og bedre leie-alternativer for forbrukeren, er det bare positivt, sier han.

Tellefsen forteller at de er i dialog med investorer fra Tyskland og USA, for en større kapitalinnhenting i siste halvdel av 2022. Han vil ikke gi noen flere detaljer rundt dette nå.

– Vi har satt oss noen hårete mål. For å nå en omsetning på 10 millioner euro i måneden, trenger vi 1600 containere plassert ut over hele Norden, sier han.