-
Growth Specialist | Noteless
-
Digital Innovation Consultant | BAHR
-
Avdelingsleder | DNB Bank ASA
-
Head of People and Culture | Noteless
-
Strategisk rådgiver og prosjektleder - M365 | Frend
-
AI and ML Engineer | NBIM
-
QA Automation Engineer | Emma Systems
-
CTO | Kilter
-
Chief Financial Officer (CFO) | ZTL
-
Country Manager Norge | Noteless
klima
Klimatech-samling utvides: Skal samle «hele» Norden i Oslo
For første gang skal norske gründere konkurrere mot naboer i Sverige, Danmark og Finland under Oslo Innovation Week.

– Det er noe med å bli utfordret på et konkurransenivå av naboene, sier Karl Liapunov, leder for energi- og klimaprogrammet ved Startuplab.
For tredje år på rad skal «Startuplabs Summit» (tidligere Startuplabs Climate tech Summit 2030) arrangeres ved Forskningsparken under Oslo Innovation Week i oktober.
Når dørene åpner er planen, i likhet med de foregående årene, at mellom 600-700 personer skal strømme til Blindern-området for å se alt startup-miljøet i Norge har å by på.
Nytt denne gangen er at de norske gründerne får konkurranse fra nabolandene – Danmark, Sverige og Finland – når Startuplab utvider arrangementet for å inkludere hele Norden.
– Målet med eventet har alltid vært å tiltrekke så mange internasjonale investorer som mulig til Oslo, sier Liapunov og fortsetter:
– Når utenlandske investorer ser på Norge så er det ofte i en sammenheng av en nordisk strategi, så da er det en enklere salgspitch å si «kom til Oslo så får du møtt det nordiske økosystemet».
Les også: Ble kåret til Norges beste klimaoppstart: – Helt satt ut

Sunn konkurranse
Det årlige startup-eventet til Startuplab har tidligere blitt beskrevet som en stor suksess, med lange ventelister for å delta. Investorer fra hele verden har fortalt hvordan de har latt seg imponere av klima- og energiløsningene til norske startups.
Flere investeringer og samarbeidsavtaler har kommet i kjølvannet av møtene, forteller Liapunov og inkubasjons og vekst-manager Harrshinny Vallipuram.
Tilbakemeldingene i etterkant har også bestått av konstruktiv kritikk:
– Noen investorer opplever at enkelte selskaper ikke er helt modne, eller at ambisjonene ikke er store nok. Det er velkjent i det norske økosystemet.
– Det er nettopp derfor vi nå satser nordisk – for å øke konkurransen, sier Liapunov.
Les også: Rekordmange studenter vil bruke sommeren på Startuplab
– «Game time»
Å åpne scenen for andre nordiske selskaper betyr færre norske startups på scenen, men Liapunov sier de norske startupene også ønsker konkurransen velkommen:
– De som blir plukket ut til å delta tenker nok litt «game time». Det får et slags kvalitetsstempel når det er et nordisk event. Dessuten er det sunt å eksponere norske gründere for konkurranse fra Stockholm, København og Helsinki.
Totalt 30 skal pitche fra scenen, hvorav minst 15 fortsatt er norske.
Han mener Norge har mye å bidra med i den nordiske miksen:
– Norge er sterke på teknologisiden, med deeptech og forskningsbaserte caser i verdensklasse. Derimot er svenskene ofte flinkere på kommunikasjon og storytelling. Så her kan vi lære av hverandre, poengterer han.
Vallipuram understreker at alle konkurrerer om den samme Flaskefond-prisen – som leveres ut til årets climate tech-startup.
– Den kan like gjerne gå til et svensk, dansk eller finsk selskap som et norsk.
Strategiske partnerskap
I stedet for å plukke ut selskaper fra Sverige, Danmark og Finland selv, har Startuplab inngått partnerskap med lokale aktører. Rockstart i Danmark, Norrsken i Sverige og Maria 01 i Finland får selv velge ut hvem som skal representere sitt land.
– Vi er «hands off», og lener oss på de som kjenner økosystemene best, sier Liapunov.
For Startuplab handler det altså ikke bare om å utvide scenen – men også å skape langsiktige broer.
– Dette er starten på at vi kan bygge et nordisk knutepunkt å lene oss på, legger Vallipuram til.
Broene skal også bygges mellom startups og etablerte store bedrifter i Norge, gjennom Startuplabs corporate program som ledes av Anniken Holst.

Kvalitet over kvantitet
Med 600–700 forventede deltakere blir Forskningsparken igjen fylt til randen. Likevel er det ingen planer om å vokse til en gigant som Spektrum.
– Alle gjestene skal kunne bidra til gründerne – enten med investeringer, som kunder eller ved å åpne dører. Vi skal ikke ha noen som bare vil selge tjenester, understreker Liapunov.
– Kvalitet over kvantitet. Det kommer til å bli stappfullt, men av de riktige menneskene, supplerer Vallipuram.
I år får Startulab besøk av Nicholas Flanders, toppleder i det amerikanske karbonfangst selskapet Twelve, som flyr inn fra San Francisco for å dele erfaringer om hvordan det er å bygge en klimastartup i USA.
En annen hovedtaler er Andreas Heide, utdannet dykker og tidligere fallskjermhopper fra marinen, som i dag formidler natur og arter i arktiske farvann gjennom seiltokter til Arktis.
– Jeg håper at folk etterpå kan si: Dette er det beste klima og energi startup-eventet i Norden, sier Liapunov.
Han anerkjenner at det for to år siden var en litt annen stemning i startupbransjen, da klima og energi var på toppen av diverse agendaer.
– Det er mye annet som skjer i verden som tar plass. Den samtalen skal vi adressere under eventet.
– Dere er ikke redde for at climate tech blir overskygget?
– Jeg vil ikke si at viktigheten av andre saker overskygger viktigheten av dette. Men det er ganske tydelig at mens det for to-tre år siden var en halleluja stemning, så er det krig og mye annet som skjer som nå kommer høyt opp på prioriteringslisten og påvirker hvor pengene går. Med det sagt er energi noe av det viktigste man må ha uansett. Så det vil alltid være en del av samtalen, sier Liapunov og fortsetter:
– Så grunnen til at folk kommer er kanskje annerledes enn før, men interessen er likevel stor, sier han.