gründer

Slutter i Startuplab for å bli klima-gründere: – Europa sikler etter de beste løsningene

Åshild Aarø og Marie Moi Lundstad har bidratt til å bygge opp Startuplab sine satsinger på miljø og klima. Som gründere i Pando skal de hjelpe selskaper ut i Europa.

Marie Moi Lundstad og Åshild Aarø i Pando.
Publisert Sist oppdatert

– Jeg elsker konseptet Startuplab. Det er det beste vi har for skapere i Norge. Måten teamet tenker på gründere først i alt man gjør. Man blir jo inspirert til å starte sitt eget, sier Åshild Aarø. 

Mens Marie Mostad nettopp har sluttet som gründer for å bli sjef for Startuplab, går Åshild Aarø og Marie Moi Lundstad motsatt vei. De kommer fra stillinger som henholdsvis bærekraftsjef og mobilitetssjef. Sammen har de bygget opp Startuplab sine satsinger innen klima og miljø, blant annet Startuplab Summit. 

– Jeg elsker konseptet Startuplab. Det er det beste vi har for skapere i Norge. Måten teamet tenker på gründere først i alt man gjør. Man blir jo inspirert til å starte sitt eget, sier Åshild Aarø. 

Mens Marie Mostad nettopp har sluttet som gründer for å bli sjef for Startuplab, går Åshild Aarø og Marie Moi Lundstad motsatt vei. De kommer fra stillinger som henholdsvis bærekraftsjef og mobilitetssjef. Sammen har de bygget opp Startuplab sine satsinger innen klima og miljø, blant annet Startuplab Summit. 

De starter selskapet Pando for å være en partner for vekstselskaper innen klima og miljø, eller «selskaper som jobber for lavutslippssamfunnet» som de beskriver det. 

– Vi vil jobbe for å få norske løsninger inn i det europeiske markedet ved å finne og kontakte riktige kunder, partnere og investorer. Vi vil ha fullt fokus på internasjonalisering, sier Lundstad. 

De to har vært tett på over 300 oppstartsselskaper de siste årene, og særlig oppstartsselskaper innenfor klima og miljø. 

Det skal de fortsette med. 

– Bidra til kommersiell vekst

– Vi ønsker å gå enda dypere inn i materien. Vi har lyst til å gjøre mer enn å rådgi. Vi vil gå inn i teamene, jobbe operasjonelt og bidra til kommersiell vekst, sier Aarø. 

Målet med Pando er å hjelpe klima- og miljøselskaper ut internasjonalt, ved å være ekspert på lansering i europeiske markeder. Selskapet har fått navn etter Pando-skogen,  en skog i Utah i USA som beskrives som verdens største organisme.

– Den minner oss om at vi må forstå sammenhengene vi er en del av, og redusere skade på det helhetlige systemet for å være robuste når stormene kommer, sier Aarø. 

Vekstselskaper og etablert industri 

Duoen forteller at de henvender seg til vekstselskaper, i tillegg til etablert industri som ønsker å tenke nytt. 

– Kanskje et større selskap har et rest-råstoff som de utvikler til et nytt miljøprodukt, sier Aarø. 

– Jeg synes det er spesielt interessant å jobbe tettere på europeiske markeder. Norske selskaper har store muligheter når det gjelder å bidra til omstilling innenfor klima og miljø i Europa. Mange selskaper lager gode produkter, men trenger et push med å satse ekstra internasjonalt, sier Lundstad. 

I møte med gründerselskaper har de gjerne hatt lyst til å engasjere seg utover hva som har ligget i deres rolle i Startuplab. 

– Kombinasjon få andre tilbyr

– Vil dere gå Startuplab i næringen her? 

– Nei, vi gjør ikke det samme. Vi vil gå inn som en partner i teamet og i senere fase, sier Aarø. 

– Hvilke konkurrenter har dere? Er ikke dette ting utekontorene til Innovasjon Norge hjelper med for eksempel? Hva er deres konkurransefortrinn?

– Vi ser Innovasjon Norge og andre virkemiddelaktører som viktige samarbeidspartnere, ikke konkurrenter. De gjør en kjempeviktig jobb med å gi støtteordninger, nettverk og synlighet. Vår rolle er en annen: Vi går inn som en del av teamet til selskapene og tar et operativt ansvar for å få ting til å skje. Det betyr at vi ikke bare gir råd, men faktisk jobber side om side med selskapene for å utvikle strategi, finne de riktige partnerne og bygge de første kundecasene ute i Europa. Vi er et lite og erfarent team som kan snu oss raskt, og vi kan kombinere markedskunnskap med inngående forståelse for EU-finansiering. Den kombinasjonen finnes det få andre som tilbyr, sier Lundstad. 

Redde naturen og skape vekst

I tillegg til uforløst potensial, har de også sett en annen utfordring knyttet til klima - og miljø-selskaper. 

– Mange ser ikke helt sammenhengen mellom å redde naturen og skape vekst, men de selskapene som er viktig for lavutslippssamfunnet skal ha en sinnsyk vekst fremover. Europa sikler etter de beste løsningene, sier Aarø. 

Selskapet har allerede landet de første kundene. 

– Pando går ikke nødvendigvis inn på eiersiden i vekstselskapene, men jobber prosjektbasert, sier Aarø. 

– Det blir spennende å se responsen fra markedet, sier Lundstad. 

– Vi kjenner utrolig mange suksessfulle gründere og vi kjenner oss veldig takknemlige for nettverket rundt oss når vi nå har tatt dette steget, sier Aarø.