Kina-avtalen Playpulse ikke kunne takke nei til: «Kan bli virkelig stor butikk»

Playpulse-teamet har flyttet til hardware-hovedstaden Shenzhen for å være med på kinesisk kjøpesenter-race.

Publisert Sist oppdatert

Gründer Erling Magnus Solheim skal forsøke å gjøre en lang historie kort: I august dukket det opp en mulighet for å lansere Playpulse på det kinesiske markedet med en distribusjonspartner i Hong Kong. Disse hadde tidligere gjort leketøysproduksjon og satset nå stort på aktivitetsparker for barn og unge.

Orange Stone Extreme Park heter parkene som nå er tilgjengelige på kjøpesentre over hele Kina. Og i kinesisk stil, forteller Solheim, skal de vokse enormt fort.

– Vi tente umiddelbart på konseptet!

Så nå er altså den norske «gaming-plattformen» bygget på spinningsykler, en viktig brikke i det kinesiske business-racet, summerer han.

Etter ni intense arbeidsuker, lanserte Playpulse tidligere i desember åtte sykler på et nyåpnet kjøpesenter i byen Nanchong, med sine syv millioner innbyggere.

– Barn spiller mye dataspill over hele kloden, og spesielt mye i Kina. Her er det færre muligheter for å gå ski i marka eller andre utendørsaktiviteter vi aspirerer mot i Norge, og Playpulse treffer derfor spesielt godt blant målgruppen her.

Flytteprosessen

Flytteprosessen var kort. På tampen av den norske sommeren, brukte teamet bare et par timer på å vekte tilbudet. Konklusjon: For interessant til ikke å satse på.

I september landet de alle prosesser, og i oktober reiste de til byen Shenzhen. Her bor de cirka tre kilometer unna kontoret, i et par 33-etasjers nyere blokker.

– Det er en fin fire kilometer lang løpetur langs elven. På kontoret er det også et lite treningsrom, og vi har tatt opp kinesisk idrettskultur ved å spille mye badminton med lokale på et universitet ved siden av, forteller Solheim.

Han forteller at de utover satsingen på det kinesiske markedet, også reiste for å akselerere produktutvikling og produksjon av hardware. I Shenzhen produseres det ifølge gründeren så og si all hadware for hele verden.

– Så det var på en måte to fluer i en smekk å flytte hit, sier Solheim.

Det er ikke første gang Playpulse er i landet. nHack, blant selskapets investorer, har tatt dem med på arrangementer i Shanghai tidligere, forteller gründeren.

– De har vært veldig positive til mulighetene våre her og utfordret oss på dette. Tidligere har vi ikke gjort noe konkret operasjonelt. Det har vært mest for å treffe litt folk og forstå mulighetene, men nå var timingen riktig, sier Solheim og legger til at nHack også nå har bidratt til en myk landing i Kina.

Ekstremsport

Solheim omtaler de første to månedene på kinesisk jord, som en ekstremsportversjon av produktlansering.

– Det er enormt mye som skal klaffe og uvanlig kompleksitet ved å gjøre alt her, sier gründeren og ramser opp:

  • Sette opp ny «supply chain» med hardwarekomponenter fra Taiwan og Kina.
  • Produktutvikling og produksjon med en partner i Shenzhen.
  • Programvareutvikling bak den store kinesiske brannmur, som for eksempel gjør at AWS (Amazon Web Services) ikke fungerer som normalt.
  • Alt av spill, front-end og materiale oversatt til kinesisk.
  • Proprietær innlogging og betalingsløsning programmert mot en kinesisk underleverandør av vår aktivitetsparkpartner her, der ingen pratet engelsk.
  • «Assembly», «shipping», montering og rigging on-site i Nanchong, Sichuan.
  • Opplæring og kommunikasjon med de ansatte i parken som ikke prater engelsk.

– Alt dette på ni under fra vi landet i Kina, sier Solheim og understreker «det enorme potensialet»:

– Kun gjennom å følge vår partners skalering av aktivitetsparkene, så kan dette bli en virkelig stor butikk, sier han.

Savner Biltema

Solheim forteller også at Playpulse virker å treffe enda bedre blant kinesere enn nordmenn. Han viser til en sterkt voksende middelklasse som er spesielt villige til å investere i barnas fremtid, for eksempel gjennom mer fysisk aktivitet.

– Utover dette ser vi et distribusjonspotensial til de vertikalene vi allerede jobber med i Norge og Sverige, som treningssentre og offentlig sektor med helse, skole og aktivitetstilbud for ungdom, sier Solheim.

Han mener også at myndighetenes åpning for to - og ikke bare ett barn, gjør at markedet for utstyr og tilbud til barn, i praksis vil doble seg på få år.

Solheim ser videre klare fordeler ved å være på bakken i Kina, særlig hva gjelder effektiv tilgang på leverandører og kompetanse på hardware. Språk og kultur kan imidlertid vært noe mer utfordrende. «Trivielle praktiske ting» også.

– Vi har savnet å ha en lett tilgjengelig Clas Ohlson eller Biltema for å skaffe deler til prototyping for eksempel, sier Solheim som likevel ser flest fordeler:

– Det er positivt å jobbe tett og bo sammen over tid. Det er veldig spennende, stimulerende og utviklende. Baksiden er naturligvis at man legger livet sitt hjemme på hylla, men alle her syns det er greit for en periode. Spesielt når oppsiden er såpass stor, og det er såpass interessant å være her, sier han.

Fremover

Teamet hadde først en horisont på fire, fem måneder, men med de lovende utsiktene, kan det likevel hende det blir noe mer tid i Kina. Etter en juleferie i Norge, skal selskapet tilbake og da først og fremst fokusere på produktutvikling.

Erling Magnus Solheim og Stian Weie, her på StartupLab i Oslo. Foto: Per-Ivar Nikolaisen

De skal også i gang med produksjon av neste generasjons sykler, jobbe frem avtaler med lokalisasjoner samt skalere opp organisasjonen for videre vekst.

– Samtidig er det essensielt å holde spillene kontinuerlig oppdatert. Vårt samfunnsoppdrag dreier seg om å gjøre aktivitet gøy for flere unge, både hjemme på haugen og globalt, sier Solheim og legger til:

– Gjennom å skalere opp dette til en stor butikk, kan vi levere et bedre produkt og dermed gjøre en større samfunnsnytte også hjemme.

Les også: