-
CFO | Biosort
-
Data Engineer | Höegh EVI
-
Apputvikler | Frend
-
Fullstack-utvikler | Medbric AS
-
Arkitekt/TechLead | NKI Kompetanse
-
Data/Analytics Engineer | Nordea
-
FullStack Site Reliability Engineer | Vespa.ai
-
Lead Security Software Engineer | Vespa.ai
-
Principal Software Engineer, AI | Bislab
-
Product Manager, Self-Service Growth | Unleash
innlegg
❞ Kan vi slutte å bygge ting folk ikke trenger?»
Mens økonomiens grep stadig blir strammere, kaster vi penger ut av vinduet fordi noen hadde «en god idé».

Nylig bygde Bodø kommune et basseng til en halv milliard kroner med 23 besøkende om dagen, som slår flytebryggen til 35 millioner som så langt er brukt én gang på åtte år. Det er sørgelig enkelt å kritisere, akkompagnert av Karpe-refrenget «er det dette skattepenga mine går til?» Men saken er dessverre ikke unik, verken for fysiske bygg eller for det offentlige.
Det digitale og det private preges av de samme svakhetene. Også store aktører som Vipps må ha kunder som bruker tjenestene deres for å regne hjem verdien, nedleggelsen av Vipps Mobil og Vipps i terminal viser nettopp det. De skal ha kudos for at de tør å prøve, og at de tar valget om å legge ned det som ikke fungerer. Samtidig mener jeg de kunne testet seg frem til dette svaret lenge før de hadde brukt flere år og mange millioner på prosjektene.
For de mindre aktørene har slike feil dødelige konsekvenser. En start-up har alltid en større risiko for å gå konkurs, men det er unødvendig at 35 til 42 prosent av alle start-ups dør fordi har «no market need».
De bommer fordi de bygger noe folk ikke har behov for. Hvorfor fortsetter vi å kaste bort store mengder tid og penger på ting vi aldri skulle bygget?
De fleste beslutninger om man skal bygge noe, fysisk eller digitalt, er basert på synsing, erfaring og optimistisk magefølelse. Vi antar at «folk vil ha dette», fordi vi synes det er en god idé. Vi heier på hverandre, vi tester internt, vi nikker anerkjennende i møterommet og tenker: «Dette kommer folk til å elske». Veldig mange av ideene som klappes frem og utvikles har aldri møtt et eneste menneske utenfor bedriften før de står ferdig, klare for å erobre verden og «markedet».
«Markedet» består av mennesker. Mennesker med liv, vaner, behov og med drømmer. Det er folk som enten er villige til å bruke eller kjøpe noe, eller som ikke er villige til å kjøpe eller bruke noe. Det er nettopp disse menneskene som avgjør om det du har bygget blir en suksess eller ikke. De har egne prioriteringer. Men alt dette er lett å glemme når du sitter der, full av entusiasme over den nye fantastiske idéen din som skal forandre verden.
Ute i virkeligheten, derimot, drukner folk i apper, tjenester og løsninger de aldri har bedt om. Folk er ikke interessert i alt som bygges og lanseres. De har overraskende lite tid til å leve ut andres visjoner. Folk tar i bruk tjenester og produkter fordi det er noe de trenger eller det er noe de ønsker. Og de velger å bruke det de synes er enkelt.
For oss som jobber med brukersentert utvikling av produkter og tjenester, er det skremmende å se hvor mye som blir bygget uten at de har vært i kontakt med folk utenfor bedriften. Det er ikke kvantefysikk, det hele er ganske enkelt: For å vite om du har en god idé må du ta deg tid til å snakke med folk. Og for å vite at løsningen er enkel å bruke må du teste skisser og prototyper på folk noen ganger i løpet av utviklingen. Det er faktisk ikke vanskeligere enn det.
Så kjære beslutningstakere, prosjektledere og gründere med glød i blikket: Det er på tide å slutte å lage noe ingen vil ha. Snakk med folk. Finn ut hva folk faktisk trenger — før dere støper betong eller pusher kode. Det er nemlig ekstremt mye billigere å finne ut hva folk vil ha, før man bruker tid og penger på å bygge noe (selv med AI folkens!). Da slipper du å stå der med beina i sementen etterpå.
Da kan vi begynne å lage flere av de tingene folk faktisk trenger — og færre av dem som aldri skulle sett dagens lys. Når alle budsjettene i alle sektorer slankes og hver krone veies tungt, er det aller sikreste du kan gjøre å finne ut hvilke vannbaserte bygg, produkter, tjenester og digitale løsninger som folk faktisk trenger, og sørge for at de testes på folk under utviklingen slik at de blir enkle å bruke. For det er slik du lager noe som folk bruker - igjen og igjen og igjen.