Vekst

Jobbet for begge sider under den svenske valgkampen, tredoblet omsetningen

Videoselskapet Seen har fortsatt der de slapp i fjor, og ser nå stor omsetningsvekst. Samtidig skyter eierne inn mer kapital.

Seen-teamet har sørget for en formidabel utvikling. F,v, Mari Helsvig, Martin Hornburg, Marius Tungesvik, Martin Nerstad.
Publisert Sist oppdatert

Den egenutviklede teknologien til Seen skaper personifiserte videoløsninger, som blant annet brukes i den digitale dialogen mange av Nordens ledende merkevarer har med kundene sine.

Blant dem er Coop, Nordic Choice Hotels, DNB og XXL.

I fjor fortalte gründerne om en tøff periode under pandemien, og grepet som sørget for vill vekst i omsetningen.

Årsregnskapet for 2021 viser at inntektene økte fra 7,6 til 12,2 millioner kroner, foruten den svenske virksomheten som også bidro med noen millioner. Samtidig viste driftsresultatet en tung og kostbar satsing, der underskuddet vokste fra 4,9 til 11,6 millioner kroner.

Pengene som ble hentet inn i 18-millionersrunden i fjor ble hovedsakelig brukt på å ansette, noe doblingen i lønnskostnaden viser.

Medvinden har ikke avtatt. Seen melder nå om en omsetningsvekst på 350 prosent i tredje kvartal, målt mot tilsvarende periode i fjor.

– Vi passerte fjoråret allerede i sommer, bekrefter daglig leder Martin Nerstad.

Mer kapital inn

For å holde farten oppe, gjennomførte selskapet nylig en intern kapitalutvidelse, altså der eksisterende aksjonærer og ansatte skyter inn kapital. Runden var på totalt 15 millioner kroner, og alle de største aksjonærene er med videre. Det inkluderer Jan Haudemann Andersens Datum, Storm Communications, og Petter Stordalens Strawberry.

Hvorvidt det er aktuelt å hente mer kapital fra eksterne miljøer, kan ikke Nerstad si for sikkert.

– I løpet av 2023 bør vi se flere måneder hvor vi er lønnsomme. Da vil det være en avveining; skal vi investere mer for hurtigere vekst eller gå i svart? Vi ønsker å bruke det momentumet best mulig. Vi har gode og solide eiere som støtter oss, men jeg tror vi alle er enige om det over tid vil være bra for selskapet å få enda flere smarte aksjonærer som utfyller hverandre med på laget.

Rekrutterte fra ReMarkable

Selskapet har over 30 ansatte mot fjorårets 14 årsverk. Blant de som har kommet inn er finansdirektør (CFO) Mari Helsvig, som kom fra en lederstilling i enhjørningen ReMarkable, samt Norge-sjefen til Mynewsdesk, Martin Hornburg, som har gått inn i rollen salgsdirektør i Seen.

– Nå har vi de menneskene vi trenger for å virkelig skalere ut av Skandinavia. Nå handler det om å vokse fortere enn vi har gjort, sier Nerstad.

Kunder langs flere vertikaler

Seen har allerede skaffet seg kunder utenfor det nordiske hjemmemarkedet. Blant de nye kundene er den humanitære organisasjonen Action Against Hunger i USA.

Nerstad forteller at selskapet jobber langs flere vertikaler for å skaffe seg kunder. I dag er for eksempel om lag 30 prosent av kundene ideelle organisasjoner som WWF, Røde Kors, Plan, og SOS Barnebyer.

Er ikke et «Cambridge Analytica 2.0»

– En annen viktig vertikal er politikk, sier Nerstad.

Vi hadde veldig mye i den svenske valgkampen. Vi jobber nå med Sosialistisk Folkeparti, og i dag closet vi vår første kunde i Finland.

Allerede i den norske kommunevalgkampen i 2019 benyttet Arbeiderpartiet seg av teknologien til Seen, noe de gjentok i Stortingsvalget to år senere.

Startupen har satset mer på det politiske landskapet de seneste årene, og jobbet med både Moderatarna og Sosialdemokratarna under det svenske valget, forteller Nerstad.

Nå jobber selskapet også med Sosialistisk Folkeparti i valgkampen i Danmark, og signerte nylig med et finsk parti.

Nerstad påpeker at de på ingen måte er et «Cambridge Analytica 2.0», med henvisning til det skandalerammede datainnsamlings- og analyseselskapet som spilte en rolle under både Brexit-avstemningen og det amerikanske valget som endte med Trump-seier.

– Men effektive digitale kommunikasjonsmåter blir fort mektige når de benyttes i politisk øyemed?

– Vi «cruncher» ikke store datamengder og tegner valgdistrikt på nytt. Men det er en smart måte å kommunisere på, sier Nerstad.

Det har oppstått flere interne diskusjoner, vedgår han, om hvordan selskapet skal forholde seg til politiske partier som kunder.

– Vi har tatt avgjørelser som en organisasjon som en helhet. Vi er ingen yppersteprest i forhold til hvem vi heier på politisk. Men det blir en problemstilling når vi går utenfor grensene våre, til baltikum, nedover i Europa eller til andre kontinenter. Det jobber vi med nå. Det kommer andre vertikaler også, hvor det kan komme slike problemstillinger.

– Er det noen dere ikke kunne jobbet for av politiske årsaker?

– Det er et vanskelig spørsmål. Som selskap har vi ikke et politisk ståsted, men jeg vil ikke utelukke at det kan bli aktuelt i enkelttilfeller.

Nyheter og innsikt rett i epostboksen

Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.

Hvilken bransje jobber du i?*