Henning Gravklev, tidligere gründer og partner i PWC, KPMG og DNB. Nå daglig leder i Beaufort.

Jakter på et anti-hvitvaskings-marked verdt 72 milliarder dollar

Beaufort er første startup spunnet ut av Finstart Nordic.

Publisert Sist oppdatert

Shifter har nylig skrevet om Sparebank 1 SR Banks investeringsarm Finstart Nordic. De både investerer i tidligfase-selskaper og spinner ut egne startups.

Beaufort er den første startupen som er spunnet ut, og målet er å hjelpe bedrifter med lisens fra Finanstilsynet med å etterleve anti-hvitvaskningsregelverket på en enklere og smidigere måte.

Mannen som er satt til å lede selskapet er Henning Gravklev. Han er tidligere direktør i PWC og KPMG, samt gründer av selskapet Secana, som ble kjøpt opp av Evry.

Hva gjør tjenesten?

– Regelverket rundt anti-hvitvasking blir stadig mer komplekst og krevende. I tillegg har mange aktører ignorert det i flere år. Samtidig blir de som kjøper tjenestene av disse stadig mindre tålmodige med å fylle ut skjemaer om og om igjen. Og bankene ansetter stadig flere mennesker til å gjennomføre manuelle kontroller, sier Gravklev.

Han poengterer at det derfor ligger et stort potensial i å automatisere, digitalisere og gjøre disse prosessene mer brukervennlige.

– Hvordan er Beaufort løsningen på dette?

– Det er tre dimensjoner vi jobber etter, sier han.

1. Forenkle kundereisen til de eksisterende og blivende kunder av de som har disse tjenestene.

2. Gjøre data tilgjengelig på ett sted for de som gjør undersøkelsene, samt automatisere slik at de slipper å bruke 40-50 prosent av tiden sin på å sammenstille informasjon og lage rapporter, som er mye gjentagende arbeid.

3. Legge til rette for enklere tilsyn og at ledere kjapt skal kunne sette seg inn i og ettergå hver enkelt kunde som kommer inn.

– Har dere konkurranse?

– Ja, masse. Det er flere enn oss som har oppdaget at dette er en mulighet. Derfor er det veldig viktig at vi bygger riktig kompetanse, sier han, og nevner data scientists, produktutviklere, regulatorisk kompetanse.

Hvorfor er anti-hvitvasking så viktig nå?

– Det har i økende grad vært et tema siden 90-tallet. I 2014 kom en rapport som gjorde en vurdering av Norges etterlevelse av hvitvaskingslovs-regelverket, hvor det ble avdekket flere mangler. I 2018 kom en ny lov som gjorde det enda tydeligere og Finanstilsynet har blitt tildelt flere ressurser til å gjennomføre tilsyn og eventuelt ilegge bøter, sier Gravklev.

– Markedet er Norge?

– Det er der vi begynner. Jeg tror vi har store internasjonale muligheter, men jeg tror samtidig på viktigheten av lokal kompetanse. Dette er et vanskelig område å levere på som en fjernvirksomhet.

– Er ikke det et motargument mot internasjonal ekspansjon?

– Jo, det er derfor vi må ha en lokal tilstedeværelse med lokal kompetanse, sier han.

Forretningsmodellen er en klassisk SaaS-modell, med et abonnement på tjenesten, hvor størrelsen avhenger av bruk.

– Men vi kommer til å koble oss på kundenes eksisterende systemer gjennom API-er. Verktøyet er virksomhetskritisk, men gjennomfører informasjonsbehandling og treffer ikke direkte finansielle beslutninger.

– Hva er fordelene og ulempene ved å være eid av en stor bank?

– Fordelen er at vi helt klart har en solid og seriøs eier som vil satse på oss. Ulempen er i den grad noen tror vi er en operatør for banken og ikke en uavhengig tjeneste, sier Gravklev, som ønsker andre banker på kundelisten.

Første kunde er folkefinansieringsplattformen Monner, som også er 100 prosent eid av Sparebank 1 SR Bank, via Finstart.

Hva er «go to market-strategien»?

– Utvikle produktet ferdig, få inn de første kundene som i første omgang vil være andre fintech-selskaper med et enkelt produkt. Etter hvert går vi videre med mer komplekse funksjoner. Planen er å bygge et godt brohode i Norge, men raskt utvide videre i Skandinavia i løpet av året.

– Dette er ikke din første gang som gründer?

– Nei, jeg bygde et produkt som heter Secana på tidlig 2000-tall som senere ble solgt til Evry (nå Tieto). Et antisvindelsverktøy for kort. Etter det har jeg vært i PWC, KPMG og DNB, hvor jeg har ledet AML-rådgivning.

– Hva ved anti-hvitvasking er interessant?

– Jeg er veldig fascinert av at potensialet for forbedring er så stort. Det gjør at markedet vokser raskt, mellom 35-40 prosent i året. Også fordi selve fagområdet spenner fra IT til jus og forretningsforståelse. I tillegg er det mange som stadig prøver å lure systemet. Det gjør det ekstra utfordrende og morsomt å jobbe med. Dette bidrar til å øke finansiell transparens i samfunnet, det er både nødvendig og viktig.

Hva er markedpotensialet?

– Hvis du ser på hele regtech-markedet, så er det estimert at det i 2025 vil ligge på 115 milliarder dollar. Et realistisk marked for oss er 72 milliarder dollar. Globalt, altså. Vi vil ha 150 millioner dollar av det markedet .

– Er det et «winner takes all»-marked, eller er det plass til mange?

– Innen visse segmenter, så er det «winner takes it all». Men foreløpig, innen regtech, ser vi ingen klare vinnere. Innen svindeldeteksjon på kort, er det én vinner som har tatt mye, men utover det er det fortsatt mange leverandører i markedet og jeg tror det er plass til flere.

– Hvor er konkurrentene?

– Dette er stort i UK, og der er det flere som er gode.

– Tror dere at dere skal klare å utkonkurrere disse?

—Vet ikke, men vi skal klare å leve godt ved siden av dem. Jeg tror markedet har plass til flere aktører.

Hva blir deres største utfordring?

– To ting. Den første er å bygge ting raskt nok og dekke etterspørselen. Den andre er å finne de riktige menneskene slik at vi kan vokse fort.

– Det gjelder vel de fleste oppstartsbedrifter? Er det noen utfordringer som er spesifikt knyttet til dere?

– Vi må få produktet til å levere riktig på det regulatoriske. Samtidig må vi hjelpe kundene med å digitalisere hele tiden. Vi må både sikre at vi er innenfor loven og samtidig digitalisere og automatisere så mye som mulig. Det kan gå i forskjellige retninger. Finanstilsynet vil ha det på en bestemt måte, men det er ikke alltid forenelig med å drive mest mulig effektivt, sier han.

Tidligere konserndirektør i DNB blir styremedlem

Kari Olrud Moen blir styremedlem i Beaufort. Her sammen med Henning Gravklev.

Beaufort har nylig hentet inn Kari Olrud Moen som styremedlem. Olrud Moen er tidligere konserndirektør i DNB. Hun er blant annet er hun styreleder i Folio, Tise, NHH, i tillegg til en rekke andre styreverv.

– Hun har svært dyp kompetanse i finansbransjen. Hun er god på organisasjon og det kommersielle, og hun har mange spennende innspill å komme med, sier han.

– Dere har jo kompetanse i bøtter og spann. Hva kan gå galt?

– Jeg er ikke rolig på noen måte. Det som kan gå galt er å tro på at suksess er noe man kan ta for gitt, Det er farlig. Her er det så krevende at vi hele tiden må være på tå. Vi må levere på det regulatoriske, samtidig som vi skal digitalisere og forenkle. Vi kan ikke ta suksess for gitt, sier han.