Økosystemet

Ingen gründertørke hos Startuplab: – Dealflowen er veldig god, faktisk!

Inkubatoren har nå 150 selskaper i investeringsporteføljen og opplever betydelig pågang fra gründere.

Jens Christian Aune, Annar Bøhn, Gisle Østereng og Lise Fulland i Startuplab.
Publisert Sist oppdatert

Investeringsdirektør Gisle Østereng i Startuplab forteller at mange av deres 150 porteføljeselskaper har betydelig lengre prosesser med å hente inn kapital sammenlignet med pandemiårene.

– Det er likevel slik at det lukkes investeringsrunder jevnt og trutt, og de aller fleste rundene gir selskapene en verdiøkning. Noen få runder går sidelengs eller ned prismessig. Det er få selskaper som må legge inn årene fordi de ikke evner å få ny kapital, sier han. 

Sterk pågang fra gründere

Mens dårlig tilvekst i gründere, slik det er blitt advart om fra blant annet Abelias Omstillingsbarometer nylig, burde gi seg utslag i at færre og kanskje mindre lovende gründere søker seg mot Startuplab, er virkeligheten en helt annen. 

– Dealflowen er veldig god, faktisk! Vi ligger an til å komme på all-time-high på akseleratorsøknader nå i høst som har søknadsfrist 3. september - og vi forventer å investere i mange svært gode, ambisiøse techselskaper, sier Jens Aune som leder akseleratorsatsingen til Startuplab.

Mange investorer fortsatt aktive

Teamet i Startuplab har forståelse for at det brukes mye energi på VC-selskapene og hva de tenker og gjør, men ønsker å nyansere litt. 

– Det man ofte glemmer er at de investerer ganske så sjeldent. Men vi fortviler ikke selv om venturekapitalistene bruker mer tid og sitter mer på gjerdet enn tidligere: det finnes en haug andre investorer som fortsatt investerer jevnlig. Både corporate venture capital (CVC), forvaltere av familieformuer (family offices), individuelle «engler» og andre investerer fortsatt. 

Ikke dramatiske prisjusteringer

– Flere selskaper har måttet justere prisingen i rundene sine. Hva er riktig pris nå? 

Lise Fulland peker på at prisene i tidligfase i Norge aldri var bobleoppblåste, med noen få enkeltunntak. 

– Noe priskorreksjon er det, men nedjusteringen er foreløpig ikke dramatisk eller usunn – igjen med noen unntak. Noen case dras dessverre ned i verdi selv om de vokser godt – når et selskaps eksisterende investorer legger opp til en «nedrunde» er det vanskelig å etablere noe alternativ.

Ber investorer bidra til å opprettholde attraktiviteten i casene

Annar Bøhn maner til edruelighet. 

– Investorer må tenke at selv om deals nå kommer på sølvfat og kan forhandles ned, og selv om man har lest i Shifter at prisene er noe ned, så må det edruelighet til prismessig for å opprettholde attraktiviteten i caset. 

Han peker på at både gründere og nøkkelansatte må være godt incentiverte.

– Investor skal ha sin oppside, husk tommelfingerregelen om maks +/- 20 prosent utvanning per runde om man skal opprettholde attraktivitet, – og tidlige investorer skal tas vare på. 

Startuplab-teamet legger ikke skjul på at nedrunder kan få store konsekvenser for alt fra cap table, caseattraktivitet, sentiment blant ansatte og gründere i tillegg til senere finansieringsmuligheter. 

– Det er nettopp om man takker ja til en for massiv nedrunde, om man tar betydelig utvanning eller på annen måte oppnår en eiersits hvor de som jobber i selskapet ikke er godt representert at man går fra å være et mulig venturecase til ikke å bli særlig attraktivt lenger. Og hvem må ta neste runde da? Jo, eksisterende investorer.

Store språkmodeller åpner nye dører

Veien videre, slik de ser det, handler om å gjøre det man kan for få de beste pengene som finnes, nemlig fra fornøyde kunder. 

– Jo tidligere du oppnår internasjonal kundesuksess, jo lettere er det å få finansiert selskapet ditt. Teknologiutviklingen innenfor store språkmodeller muliggjør å tenke internasjonalt fra dag en på en helt annen måte enn tidligere, og språkbarrierer vil etterhvert viskes ut. Dette vil nok øke forventningen om at man er «born global» og raskt har internasjonale ambisjoner. Inkluder alle mulige kapitalkilder i prosessen, kjør en prosess med tydelig tidslinje slik at den ikke sklir ut og i verste fall at ingen tør være først ute med term sheet (tilbud fra investorer). 

–Og husk at du er flinkere enn de fleste om du inkluderer investorer fra andre og større investorland enn bittelille Norge. Om du har noe veldig bra som kan bli stort så er det ingen grunn til at kun norske investorer skal være interessert, er meldingen fra Startuplab-teamet.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.