shifters julekalender

– Hun har løftet tjenesten til noe markedet ikke har sett før

Shifter pakker opp én splitter ny startup fem dager i uken frem til jul.

Upfeed-teamet: Medgründer Inga Lang, også linguist og NLP-utvikler, CTO Leif Uwe Vogelsang - og Joakim William Hauge, gründer og daglig leder. Selskapet utvikler en skriveassistent. – Om vi ser på engelsk og de nordiske språkene alene, så estimerer vi et marked på mer enn 80 milliarder dollar i året, sier Hauge.
Publisert

I dagens kalenderluke:

Upfeed, et oppstartsselskap som tilbyr en skriveassistent basert på NLP-teknologi.

Tjenesten skal i hovedsak hjelpe journalister med å skrive klart, relevant og effektivt.

– Leserne setter pris på artikler som er tydelige og relevante. Journalistene setter pris på hjelp til å bli mer effektive. Sammen utgjør de tre tingene «verdiene» i problemet vi løser for brukerne, sier Joakim William Hauge, gründer og daglig leder.

Tjenesten tilbys som en software as a service, og plattformen leveres B2B via API.

– Vi kan integreres mot hvilken som helst klient om ønskelig, som for eksempel MS Word, Google docs, Wordpress eller skreddersøm til kundens CMS, sier Hauge.

Slik fungerer løsningen

Skriveassistenten kan gi tilbakemeldinger på skrivefeil, ord som er ukjente eller setninger som er tunge å lese, i tillegg til vurderinger på avsnitt.

– Her gir vi beskjed om man skriver repeterende, enten det er helt likt eller om man skriver om det samme, men benytter andre ord. Vi gir også tilbakemeldinger om man benytter et språk som har svak assosiasjon til temaet, for eksempel om man bruker finanstekniske begrep i en underholdningsartikkel, sier gründeren.

Felles for alle tilbakemeldingene er at de raske å implementere, forteller han.

Selskapet har i dag et samarbeid med Schibsted.

– Som i seg selv betyr at vi blir tatt seriøst av markedet, men før vi inngikk den avtalen ble vi spurt om å dokumentere at det lå verdi i de tilbakemeldingene våre, sier Hauge.

Han forteller:

– Vi undersøkte titusenvis av VG-artikler og fant en gjennomgående trend i artikkelens grad av klart språk og hvor langt ned i saken som ble lest. Jo klarere språk, jo mer leste leserne. Vi jobber også med flere pilotprosjekt i Norge og USA, hvor tilbakemeldingene har vært overraskende positivt, selv om også har mottatt endel konstruktiv kritikk.

– Enormt marked

Upfeed har i dag om lag 200 brukere av demo-tjenesten og 20 betalende brukere.

– Hvorfor er dette et behov verdt å dekke?

– I USA, som også er et marked vi ønsker oss inn i, så er det begrep som heter "News deserts" som henviser til områder som ikke har egen avis eller at dekningen er så lav at det kan kalles presse. Vi klarer nok ikke løse dette alene, men ønsker å være ett av mange verktøy som hjelper til med å effektivisere journalistikken, sier Hauge.

– På den måten kan det å holde en produksjon av nyheter av høy kvalitet, bli billigere enn det er i dag, om den frie uavhengig pressedekningen skal overleve.

– Hvor stort er det potensielle markedet?

– Enormt. Om vi ser på engelsk og de nordiske språkene alene, så estimerer vi et marked på mer enn 80 milliarder dollar i året. Så fokuset vårt er å bli veldig gode på vårt segment og ta posisjon. Vi er "Grammarly" for ekspertene.

– Den eneste ferien hvor jeg virkelig kobler av og ikke tenker jobb

Upfeed har fem ansatte og jobber i disse dager med å hente kapital for videre vekst.

– Om det er en person som bør fremheves så er det vår NLP-ingeniør Inga Lang. Hun har siden start løftet Upfeed frem og utviklet tjenesten til noe markedet ikke har sett før.

– Helt uunnværlig i prosessen videre, sier Hauge.

Hvordan tilbringer du julen?

– Sammen med nærmeste familie, og for første gang hos svigerfamilien. Har vært så heldig at det har vært hos oss i alle årene min samboer og barna har feiret sammen.

– Jul er kanskje den eneste ferien hvor jeg virkelig kobler av og ikke tenker jobb. Kan sikkert være lurt det også av og til, sier Hauge.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.

Ja, takk!