kunstig intelligens

Hockeyproff og BCG-avhopper starter selskap: – Prestasjonsbakgrunn møter prestasjonsbakgrunn

Frisk Asker-profil Viktor Granholm og tidligere konsulent William Eilertsen jakter nye scoringer på gründerarenaen med Synlig.ai.

Fra venstre: Viktor Granholm og William Eilertsen startet Synlig.ai tidligere i år.
Fra venstre: Viktor Granholm og William Eilertsen startet Synlig.ai tidligere i år.
Publisert

– Skal man først drive med noe på siden, må man nok ha en passion for det, sier Viktor Granholm. 

På dagtid er han toppscorer som profesjonell ishockeyspiller for Frisk Asker. 

– Skal man først drive med noe på siden, må man nok ha en passion for det, sier Viktor Granholm. 

På dagtid er han toppscorer som profesjonell ishockeyspiller for Frisk Asker. 

Men når klokka bikker rundt 12 hver dag, kaster han seg inn i garderoben for å gjøre seg klar for sidejobben i Synlig.ai – startupen han det siste halve året har bygget sammen med BCG-avhopper William Eilertsen.

Med to personer i gründerteamet fra prestasjonstunge bransjer, og god støtte fra ishockeymiljøet i Asker, har de allerede planer om en «hockeystick»-vekst i tiden som kommer.

Synlig.ai
Begge mener de utgjør et ganske så uslåelig team, med bakgrunn fra toppidrett og konsulentbransjen.

Godt lagarbeid

I tillegg til toppidrettsbakgrunnen har Granholm en master i Business analytics fra BI, samt flere års erfaring fra investeringsselskapet Midgar as ved siden av hockeykarrieren. 

Eilertsen er indøk-er (industriell økonomi) fra NTNU i Trondheim, og har rundt syv års erfaring fra konsulentbransjen. 

Selv om de ikke klarer å nevne noen forbilder på stående fot, beskriver de samarbeidet dem imellom som et godt lagarbeid: 

– Viktor har et stort pågangsmot. Det er nesten sånn at jeg heller må be ham om å roe litt ned av og til. Jeg finner litt strukturen, mens Viktor alltid kommer med masse gode ideer og tanker, sier Eilertsen. 

Gründerkollegaen er enig. 

– Det jeg merker William har fra konsulentbransjen, er at han har veldig gode strategiske egenskaper. Vi har begge god driv, samtidig som han kan jobbe veldig målrettet og strategisk, sier Granholm.

De to kjente ikke hverandre godt fra før da de startet Synlig.ai for noen måneder siden, men fant fort tonen etter noen introduksjonsmøter.

–  Prestasjonsbakgrunn møter prestasjonsbakgrunn, som gjør at vi har ganske lik driv. Vi skjønte at det er mange flere likheter mellom idretts- og konsulentbransjen enn vi så for oss, sier Granholm.

For ham passer det å være gründer perfekt med fulltidskarrieren som hockeyspiller, som innebærer trening hver eneste dag og kamper flere ganger i uka.

– Ishockeyen tar jo store deler av formiddagen, og sånn sett er det vanskelig å ha en «vanlig» jobb i tillegg. Men vi har veldig mye tid på ettermiddagen og kvelden, og det å kunne utfordre seg faglig har alltid vært viktig for meg, sier han.

Synlig.ai
Støtten fra Frisk Asker, ishockeylaget til Granholm, har vært veldig god i oppstarten, forteller de.

Mange supportere

Enkelt forklart skal Synlig.ai hjelpe andre bedrifter med å bli mer synlige for AI-søkemotorer og -verktøy.

Måten dette gjøres på er at de gir kundene en score basert på hvor synlige de er i AI-basert søk.

– Blant annet stiller løsningen en hel masse spørsmål som det er strategisk viktig for kunden å være synlig i, og måler i hvor mange av disse de faktisk er nevnt. Løsningen viser også hvor ofte AI siterer kundens nettside og hvilke kilder AI bruker for å hente informasjon om kunden. Videre anbefaler Synlig.ai konkrete tiltak og tilbyr verktøy som hjelper våre kunder å jobbe strategisk og målrettet med å bli mer synlige ut mot sine egne kunder, forklarer Eilertsen.

Gründerne forteller at de har fått god støtte fra de rundt 140 bedriftene i nettverket som utgjør samarbeidspartnerne til Frisk Asker. 

– Kulturen der er at de «skal ta praten» om det kommer noe ut av nettverket til Frisk. Man skal hjelpe hverandre i gang – og det har hjulpet oss veldig, forklarer Viktor, og legger til at mange av bedriftene har blitt betalende kunder, sier hockeyproffen. 

– Blant annet har vi hjulpet videoproduksjonsselskapet LarsLars, som er en del av Frisk-nettverket, med å øke synligheten sin i AI-søk med over tigangeren, supplerer Eilertsen. 

De er tilbakeholdne om konkrete målsettinger, men med flere kunder i Norge er de i dialog og jobber målrettet for å vinne kunder i utlandet.