-
FullStack Site Reliability Engineer | Vespa.ai
-
Lead Security Software Engineer | Vespa.ai
-
Principal Software Engineer, AI | Bislab
-
Product Manager, Self-Service Growth | Unleash
-
Senior Technical Project Manager | Nofence
-
Marketing Manager | Auk
-
Growth Specialist | Noteless
-
Digital Innovation Consultant | BAHR
-
Head of People and Culture | Noteless
-
Strategisk rådgiver og prosjektleder - M365 | Frend
Helseteknologi
Disse selskapene kjemper om å levere AI-verktøy til legene
Både etablerte selskaper og oppstartsselskaper er med i racet.

I en presset hverdag skal transkribering av journaler hjelpe leger å effektivisere tiden sin.
IT-selskapet Dips er størst og sterkest i klassen av selskaper som leverer slike verktøy.
Dips leverer journalsystem til 86 prosent av sykehusene i Norge, hele landet unntatt Midt-Norge. Dips har tale-til-oppsummeringsløsning i sin eksisterende plattform.
Selskapet er som Goliat å regne mot alle de små David-ene som popper opp.
– Trege og komfortable
– Det kommer omtrent et nytt oppstartsselskap hver uke med løsninger for tale-til-oppsummering av pasientjournaler. Både norske og internasjonale oppstartsselskaper får til mye med små team. Det er imponerende å se, og det utfordrer oss med 345 ansatte. Vi må passe på at vi ikke blir for trege og komfortable. Konkurransen gjør oss mer skjerpet. Derfor investerer vi tungt i AI, og målet er at AI skal bli en naturlig del av kjernen i vår journal-plattform, sier Bjørn Fjukstad, produktleder i Dips.
Oppstartsselskapene som leverer AI-journal-løsninger er ferske, men flere har allerede gjort seg bemerket.

Verdsatt til 600 mill. og 3000 kunder
Noteless ble nylig verdsatt for 600 millioner kroner og Medbric har landet 3000 kunder uten eksterne investorer.
Noteless lanserte for to år siden, Medbric i fjor og Askeladden og Dr. Dropin-selskapet Journalia så dagens lys tidligere i år. Medivox, Omilon, Stenoly og Talktracer har også AI-journal-løsninger på markedet.
Seriegründer på vei inn i markedet
Også Supercompany, med seriegründer Murshid M. Ali som styreleder og Samuel Nuri som daglig leder, er på vei inn i markedet. Selskapet lanserer i høst AI-agentene Mednotes og Physionote, rettet mot fastleger og fysioterapeuter.
Ifølge Nuri skal agentene transkribere konsultasjoner og generere strukturerte journalnotater og henvisninger. Han opplyser at prisen vil ligge på rundt en tredjedel av konkurrentenes, og at distribusjonen skjer gjennom partnere som Visma, Tripletex og SuperOffice.
Alle selskapene forteller om nærhet til klinisk erfaring og forståelse av helsepersonell-hverdagen.
– Født på legekontoret

– Journalia er født på legekontoret, utviklet tett sammen med leger, psykologer og fysioterapeuter i Dr.Dropin. Det gir oss et fortrinn, sier Petter Moen, daglig leder i Journalia.
Gründer og daglig leder Jorunn Thaulow i Medbric trekker frem helheten i selskapet og forskningsbakgrunn på spørsmål om hva som skiller selskapet fra konkurrentene.
– Vi lager en helhetlig AI-plattform med flere agenter eller brikker, derav navnet Medbric, sier Thaulow.
– Gründerne og teamet har mange års bakgrunn fra klinikk og forskning innen medisin og kunstig intelligens. Dette gir høy troverdighet og forståelse for kliniske behov, risikoer og teknologiske muligheter, sier Thaulow.

Tilpasser til hver kunde
Daglig leder Nicolay Moulin i Omilon forteller at selskapet skiller seg ut ved å ha en «teknologi-agnostisk tilnærming».
– Vi kombinerer flere tale- og AI-motorer slik at hver kunde får den løsningen som fungerer best i deres hverdag. Løsningene våre bygges alltid inn i den eksisterende arbeidsflaten i journalsystemet, slik at brukerne slipper nye steg eller ekstra verktøy, sier Moulin.
Shifter har spurt selskapene om hvordan de opplever konkurransesituasjonen.
– Konkurransen er intens, både i Norge og internasjonalt. Det er mange seriøse aktører. Vi tror den beste kvaliteten vinner, og jobber målrettet for å være ledende på akkurat det, sier Petter Moen i Journalia.

– Løse stor og viktig samfunnsutfordring
Han synes det er spennende å følge utviklingen innen AI og helse.
– Denne teknologien åpner utrolig mange muligheter for å løse den store og viktige samfunnsutfordringen med underbemanning i helsesektoren, sier Moen.
Jorunn Thaulow i Medbric forteller at selskapet ser på konkurranse som viktig, og ikke som en hindring.
– Vi har som mål å skille oss ut gjennom kontinuerlig videreutvikling, kvalitet, klinisk forankring og vårt fokus på sikkerhet. Vi er i prosess med både nye agenter for beslutningsstøtte, utvikling av kvalitetssystemer og CE-merking - som alle er viktige konkurransefortrinn, sier Thaulow.
Nicolay Moulin i Omilon støtter det at konkurranse er positivt, og ser også en endring i hva kundene etterspør.
– Driver innovasjon
– Konkurranse er positivt fordi det driver innovasjon, men vi ser også at kundene blir mer opptatt av sikkerhet, dokumentert erfaring og integrasjon i arbeidsflyten. Mange har sett demonstrasjoner, men det de etterspør er løsninger som faktisk gir målbar effekt i klinisk hverdag. Vår strategi er å levere stabilt, sikkert og forutsigbart, og bygge verdi trinn for trinn sammen med kundene, sier Omilon.
Tilbake til Dips.
– Dere vinner vel dette racet, dere som er størst og har 86 prosent av markedet innenfor spesialisthelsetjenesten?
– Hehe, hadde det nå bare vært slik! Nå skal vi ut i anbudsrunder. Vi deltar i ett års utprøving i Helse Vest nå, og så venter vi på nye anbud å søke på, sier Fjukstad.
Han forteller at de følger oppstartsselskapene tett, og vurderer fortløpende samarbeid.
– Men så langt har vi ikke sett noen som lager bedre løsninger enn oss. Våre løsninger er sømløst allerede inne i eksisterende journalsystem, slik at man slipper klipp- og lim, sier Fjukstad.

Fra CD-er til SaaS
Han utelukker ikke at det kan bli aktuelt med integrasjoner fremover, innenfor enkelt-disipliner. Og har en gladmelding til oppstartsselskaper som ønsker samarbeid fremover.
– Til nå har vi levert programvare som i gamledager. Tidligere har helseforetakene driftet løsningene selv, nesten som å «få levert en CD med programvare» som i gamle dager. Nå skal vi gå over til å bli et SaaS-selskap og drifte løsningene selv. Det vil gjøre det enklere å sette opp nasjonale integrasjoner og åpne for tettere samarbeid med andre aktører, sier Fjukstad.
Shifter har også kontaktet Medivox, Stenoly, Talktracer og Noteless for en kommentar til denne saken, men har foreløpig ikke fått svar.