-
Principal Software Engineer, AI | Bislab
-
Product Manager, Self-Service Growth | Unleash
-
Senior Technical Project Manager | Nofence
-
Marketing Manager | Auk
-
Growth Specialist | Noteless
-
Digital Innovation Consultant | BAHR
-
Head of People and Culture | Noteless
-
Strategisk rådgiver og prosjektleder - M365 | Frend
-
QA Automation Engineer | Emma Systems
-
CTO | Kilter
helseteknologi
Først i Norge: Leger skal få AI-hjelp til å sette diagnose og velge behandling
Beslutningsstøtte-agenten til oppstartsselskapet Medbric skal testes i Oslo i høst.

– AI representerer et paradigmeskifte. Vi var blant de første som begynte å bruke transkriberingstjenester for ett år siden. Vi har sett hvordan det har endret våre legers hverdag, sier Trond Morten Trondsen, direktør for helsetjenester i Studentsamskipnaden SiO i Oslo.
Etter å ha tatt i bruk tale til tekst-verktøyet til oppstartsselskapet Medbric har SiO erfart at hver enkelt lege sparer 1-1,5 time per arbeidsdag.
– I tillegg får vi betydelig høyere kvalitet på dokumentasjonen. Det gir fordeler både for legene og for studentene som er våre pasienter, sier Trondsen.
Nå håper han på ytterligere AI-hjelp.
SiO deltar i et forskningsprosjekt med Medbric, med det som ifølge selskapet skal være den første og eneste beslutningsstøtte-agenten på markedet.
Trondsen håper det vil gi ytterligere forbedring av legenes arbeidshverdag, og bedre pasientsikkerheten.
Diagnose, takst og behandling
– Med beslutningsstøtte-agent vil legene få støtte til å gjøre analyse av informasjonen som kommer frem under konsultasjonen. Ved hjelp av AI kan vi sammenstille store informasjonsmengder i løpet av veldig kort tid, sier Trondsen.
I forskningsprosjektet skal agenten brukes til diagnoseforslag, takstforslag og behandlingsforslag.
Han forteller at legegruppen er positive til å ta i bruk den nye teknologien.
– Da vi startet å bruke transkriberingsverktøyet ble det tatt i bruk i løpet av én dag, sier Trondsen.
Han forklarer at de ansatte raskt ble «avhengig».
– Det var litt utfordringer med kapasiteten i oppstarten, og da noen leger ble stående uten verktøyet i 4-5 dager var det stor misnøye. Det var et kjempesavn etter kort tid, sier Trondsen.
– Kraftfull analyse
Legene er nå positive til å ta AI-bruken et stykke videre, med hjelp til å fatte beslutninger.
– Legen eller behandler står fortsatt ansvarlig for det som dokumenteres og behandlingen, men vil få tilgang til en betydelig mer kraftfull analyse, sier Trondsen.
Gründerne bak Medbric forklarer hvordan AI-agenten er bygget opp.
– Agenten bruker generativ AI og resonnerende språkmodeller - som tenker og legger en plan før den svarer, sier Jon Espen Ingvaldsen, medgründer og tekologisjef i Medbric.
AI-agenten henter informasjon fra norske kvalitetssikrede kilder - som Helsenorge, Folkehelseinstituttet, retningslinjer fra Helsedirektoratet og oppdatert forskning.
– Når man generer forslag til behandling, utredning og diagnose, vil agenten kvalifisere til medisinsk utstyr og det kreves da CE-sertifisering. Vi har en prosess gående på en slik godkjenning parallelt med den studien i samarbeid med SiO, sier Jorunn Thaulow, medgründer og daglig leder i Medbric.
– Når vil beslutningsstøtte-agenten være klar for markedet?
– I løpet av neste år, sier Thaulow.
Hun understreker at det fremdeles er legen i rommet, og ikke AI-en, som har ansvaret for avgjørelsene som tas.
– Flue på veggen
– AI-agenten vil være en flue på veggen, som kan gi innspill dersom legen ønsker det. Agenten kan hjelpe legen med å overvinne bias og kan for eksempel lettere se sammenhenger som leger kan overse eller at pasienten nedtoner symptomer, sier Thaulow.
Hun trekker frem kreft og kvinnehelse som eksempler.
– Ingen vil være alvorlig syk, så pasienten kan gjerne bortforklare symptomer. Da kan agenten hjelpe med å finne de røde flaggene. Et annet eksempel er innen kvinnehelse. Vi vet at mange går mange år med diffuse symptomer uten å få hjelp. Agenten kan hjelpe å se symptomer i sammenheng, sier Thaulow.
Gründerne har ikke ekstern finansering av studien. Både SiO og oppstartsselskapet finansierer det selv.
– Nybrottsarbeid
– Vi føler vi gjør nybrottsarbeid. Det burde være lettere tilgang til støtte til denne typen prosjekter. Vi tenker det er veldig nyttig og viktig å få vist frem hvilket potensial som ligger i denne teknologien, sier Thaulow.
Selskapet har vært i dialog med Helsedirektoratets tverrfaglige veiledningstjeneste og opplyser å ha fått gode råd der, og gründerne kjenner også til Innovasjon Norge sine innovasjonskontrakter.
– Vi kommer til å søke ulike alternativer for softfunding, men per nå har det ikke vært aktuelt å søke om slike midler fordi slike søknadsprosesser også er tidkrevende for et lite team, sier Thaulow.