helseteknologi

Først i Norge: Leger skal få AI-hjelp til å sette diagnose og velge behandling

Beslutningsstøtte-agenten til oppstartsselskapet Medbric skal testes i Oslo i høst.

Trond Morten Trondsen i Studentsamskipnaden Sio og daglig leder Jorunn Thaulow i oppstartsselskapet Medbric samarbeider om testing av ny AI-agent.
Publisert

– AI representerer et paradigmeskifte. Vi var blant de første som begynte å bruke transkriberingstjenester for ett år siden. Vi har sett hvordan det har endret våre legers hverdag, sier Trond Morten Trondsen, direktør for helsetjenester i Studentsamskipnaden SiO i Oslo. 

Etter å ha tatt i bruk tale til tekst-verktøyet til oppstartsselskapet Medbric har SiO erfart at hver enkelt lege sparer 1-1,5 time per arbeidsdag. 

– AI representerer et paradigmeskifte. Vi var blant de første som begynte å bruke transkriberingstjenester for ett år siden. Vi har sett hvordan det har endret våre legers hverdag, sier Trond Morten Trondsen, direktør for helsetjenester i Studentsamskipnaden SiO i Oslo. 

Etter å ha tatt i bruk tale til tekst-verktøyet til oppstartsselskapet Medbric har SiO erfart at hver enkelt lege sparer 1-1,5 time per arbeidsdag. 

– I tillegg får vi betydelig høyere kvalitet på dokumentasjonen. Det gir fordeler både for legene og for studentene som er våre pasienter, sier Trondsen. 

Nå håper han på ytterligere AI-hjelp. 

SiO deltar i et forskningsprosjekt med Medbric, med det som ifølge selskapet skal være den første og eneste beslutningsstøtte-agenten på markedet. 

Trondsen håper det vil gi ytterligere forbedring av legenes arbeidshverdag, og bedre pasientsikkerheten. 

Diagnose, takst og behandling 

– Med beslutningsstøtte-agent vil legene få støtte til å gjøre analyse av informasjonen som kommer frem under konsultasjonen. Ved hjelp av AI kan vi sammenstille store informasjonsmengder i løpet av veldig kort tid, sier Trondsen. 

I forskningsprosjektet skal agenten brukes til diagnoseforslag, takstforslag og behandlingsforslag. 

Han forteller at legegruppen er positive til å ta i bruk den nye teknologien. 

– Da vi startet å bruke transkriberingsverktøyet ble det tatt i bruk i løpet av én dag, sier Trondsen. 

Han forklarer at de ansatte raskt ble «avhengig».

– Det var litt utfordringer med kapasiteten i oppstarten, og da noen leger ble stående uten verktøyet i 4-5 dager var det stor misnøye. Det var et kjempesavn etter kort tid, sier Trondsen. 

– Kraftfull analyse 

Legene er nå positive til å ta AI-bruken et stykke videre, med hjelp til å fatte beslutninger. 

– Legen eller behandler står fortsatt ansvarlig for det som dokumenteres og behandlingen, men vil få tilgang til en betydelig mer kraftfull analyse, sier Trondsen. 

Gründerne bak Medbric forklarer hvordan AI-agenten er bygget opp. 

– Agenten bruker generativ AI og resonnerende språkmodeller - som tenker og legger en plan før den svarer, sier Jon Espen Ingvaldsen, medgründer og tekologisjef i Medbric. 

AI-agenten henter informasjon fra norske kvalitetssikrede kilder - som Helsenorge, Folkehelseinstituttet, retningslinjer fra Helsedirektoratet og oppdatert forskning. 

– Når man generer forslag til behandling, utredning og diagnose, vil agenten kvalifisere til medisinsk utstyr og det kreves da CE-sertifisering. Vi har en prosess gående på en slik godkjenning parallelt med den studien i samarbeid med SiO, sier Jorunn Thaulow, medgründer og daglig leder i Medbric. 

– Når vil beslutningsstøtte-agenten være klar for markedet? 

– I løpet av neste år, sier Thaulow. 

Hun understreker at det fremdeles er legen i rommet, og ikke AI-en, som har ansvaret for avgjørelsene som tas. 

– Flue på veggen 

– AI-agenten vil være en flue på veggen, som kan gi innspill dersom legen ønsker det. Agenten kan hjelpe legen med å overvinne bias og kan for eksempel lettere se sammenhenger som leger kan overse eller at pasienten nedtoner symptomer, sier Thaulow. 

Hun trekker frem kreft og kvinnehelse som eksempler. 

– Ingen vil være alvorlig syk, så pasienten kan gjerne bortforklare symptomer. Da kan agenten hjelpe med å finne de røde flaggene. Et annet eksempel er innen kvinnehelse. Vi vet at mange går mange år med diffuse symptomer uten å få hjelp. Agenten kan hjelpe å se symptomer i sammenheng, sier Thaulow. 

Gründerne har ikke ekstern finansering av studien. Både SiO og oppstartsselskapet finansierer det selv.  

– Nybrottsarbeid 

– Vi føler vi gjør nybrottsarbeid. Det burde være lettere tilgang til støtte til denne typen prosjekter. Vi tenker det er veldig nyttig og viktig å få vist frem hvilket potensial som ligger i denne teknologien, sier Thaulow. 

Selskapet har vært i dialog med Helsedirektoratets tverrfaglige veiledningstjeneste og opplyser å ha fått gode råd der, og gründerne kjenner også til Innovasjon Norge sine innovasjonskontrakter. 

– Vi kommer til å søke ulike alternativer for softfunding, men per nå har det ikke vært aktuelt å søke om slike midler fordi slike søknadsprosesser også er tidkrevende for et lite team, sier Thaulow.