proptech
Her er det første selskapet fra Marketers proptech-fabrikk
Homekey skal forbedre samarbeidet mellom selger, megler og kjøper - med AI.
Marketer tilbyr digitale markedsføringstjenester til boligutviklere og meglere. Det siste året har selskapet endret organisasjonen, og i februar ble det klart at Vegard Aas skal lede Marketer Equities, selskapets nye eierskapsavdeling og startup-fabrikk.
Med inspirasjon fra blant andre Askeladden & Co er planen at Equities skal bidra til å få frem og skalere nye selskaper, først og fremst relatert til eiendom og markedsføring.
Nå er første selskapet klart, og det har fått navnet Homekey. Bak ligger en idé om at koordineringen mellom partene i en boligtransaksjon trenger et eget system slik at færre ting må gå via epost og telefoner frem og tilbake. Og så skal det drysses litt AI på toppen.
Startet av Marketer-gründer
Daglig leder og gründer er Thomas Meyer, som også er en av de opprinnelige gründerne i Marketer og Metric. I de siste årene har Meyer gjort ting utenfor Marketer, men han er fortsatt involvert i selskapet som rådgiver, aksjonær og styremedlem.
Bakgrunnen for selskapet var at han opplevde at «den digitale kundereisen» hadde et forbedringspotensial. Slik han ser det er salgsprosessen unødvendig knotete. Det ryker mye tid til manuelle oppgaver, og verdifull innsikt som megler sitt på, blir gjerne delt med boligselger etterskuddsvis eller ikke i det hele tatt.
– Som tidligere leder for bruktboligsatsningen i Marketer, så har jeg samarbeidet tett med kundene i en årrekke, i tillegg til at jeg gjennom venner, kolleger og selv har opplevd kundereisen både som boligselger og -kjøper. Overbevisningen om at det er et enormt forbedringspotensiale og mulighet for verdiskapning i den digitale kundereisen for boligsalg, har bygget seg opp over lengre tid, sier han.
Ble utfordret av kunde
Innledningsvis var fokus kun på «overtakelsesdelen», men etter å ha kontaktet Christoffer Askjer i Sem & Johnsen for innspill, og han utfordret på at hele kundereisen kunne bli mye bedre, fikk han virkelig tenning.
– Etter det har det gått veldig fort, godt hjulpet frem av støtten fra Marketer Equities og resten av Marketer-apparatet, de gode relasjonene med kundene og ikke minst de flinke folkene jeg jobber sammen med, sier han.
Planen er å håndplukke noen få kunder som får tidlig tilgang før sommeren, før en eventuell internasjonal ekspansjon. Nevnte Sem & Johnsen er blant disse første kundene.
Bygget et halvår
Meyer forteller at selve idéen har modnet i ham en stund, men at den aktive byggingen av selskapet først kom i gang ved starten av året. Siden da har han jobbet tett med en designer på deltid og med støtte fra Marketer Equities på strategi, business case og kapitalinnhenting.
– HomeKey er bygget fra bunnen av som en frittstående satsning. Kombinert med erfaringen, relasjonene og et bredt kompetansesett jeg har opparbeidet meg gjennom alle årene i Marketer, har dette gjort at vi har kunnet bygge selskapet og produktet på rekordtid og på en svært kostnadseffektiv måte, sier Meyer.
Første av mange
Vegard Aas i konsernet sitter igjen med styrket tro på modellen.
– Meyer har gjort en imponerende jobb og ledet utviklingen fra research til MVP og første kunder. Med god støtte på forretningsutvikling og kapitalinnhenting har dette vist seg å være en suksesskombinasjon, og en god validering av vår modell for å bygge nye vekstinitiativer og verdi raskt. Vi har derfor god tro på at dette er bare det første av mange nye satsninger som løser viktige problem for kundene våre, og har minst 10x potensial for våre investorer, sier han.
For Aas og teamet som hadde god oversikt over andre som jobber med løsninger innenfor samme områder, var det viktig å bygge selv.
– Vi har jo sett på og har god dialog med andre selskaper som har løsninger innenfor samme område, men valgte heller å bygge det selv blant annet for å kunne forme hele produktet og teknologien med AI som et sentralt element fra start.
Hentet fem millioner
Selskapet hentet nylig 5 millioner fra investorer håndplukket fra eget nettverk for å lansere og kommersialisere løsningen. Ifølge Meyer var interessen stor og runden ble fulltegnet på to uker.
– Dermed kunne vi velge de investorene vi tror vil tilføre noe mer enn bare ren kapital, og det er svært hyggelig å se at vi endte opp med en fin blanding av techinvestorer og bransjefolk som har vært og fortsatt er med å støtter oss på Marketer-reisen, i tillegg til noen nye aktører med relevant kompetanse og nettverk, sier Meyer.