-
Integration Engineer | MIMIRO
-
Utvikler | Nettbil
-
AI Engineer | Noteless
-
Customer Success & Content Coordinator | Wrepit
-
Senior Software Engineer | Wrepit
-
Director of Engineering | No Isolation
-
Lead Engineer for Oslo or Grimstad | Davidhorn
-
Lead Product Manager for Oslo or Grimstad | Davidhorn
-
AI and ML Engineer | NBIM
-
Fagansvarlig Data og innsikt | Eksfin
emisjon
Henter 16 mill. – skal knuse markedsføringskaoset med AI
Med venteliste på nye kunder, henter Odins.ai friske midler for å skalere teamet og automatisere plattformen.

– Vi har venteliste for onboarding av kunder nå, så det er bra at vi nå får muskler til å vokse videre, sier daglig leder i Odins.ai, Geirr Lødemel.
Sammen med Magnus Wrangell Ruud og Rune Syvrud Sandåker etablerte han Odins.ai i 2023. De tre hadde fra før bygget byrået Proletar, som omsatte for rundt 350 millioner da det i 2019 ble solgt til NoA (North Alliance).
Nå henter oppstarten, som har utviklet et verktøy som hjelper bedrifter med å fordele markedsbudsjettene sine mer effektivt, 16 millioner i frisk kapital.
Bak investeringen står blant annet MP Pensjon, Startuplab, Fredrik Thomassen fra Superside, Thomas Wittusen fra Venture Summits og Rune Bentsen fra Indigo – i tillegg til at gründerne selv har gått inn med penger.
Ambisjonen er å utvide gründerteamet for å få større muskler til å ta unna ventelisten av kunder.
– Den siste tiden har det vært et voldsomt sug i markedet og sterk pågang fra kunder. Nå har vi sikret finansiering for videre vekst, slik at vi kan både investere i teknologi og ansette de folkene som må til for å få det til, fortsetter Tvedt.
Sterkt lag
En av milepælene gründerne mener de har oppnådd siden de startet Odins.ai, er tilskuddene de har fått til teamet.
CTO og medgründer Stephan Bostrøm, en av gründerne bak Pasientsky, og Peder Andreas Dalby fra Cognite har senere sluttet seg til startupen.
Tvedt, Wrangell og Sandåker hadde jobbet sammen i en årrekke og fant raskt ut at de skulle prøve ut en ny idé etter at de var ferdige i NoA.
– Vi visste at vi jobbet godt sammen, utfyller hverandre, og har god oversikt over våre styrker og svakheter, sier Sandåker.

– Så det var en stor fordel at vi hadde jobbet sammen før, for da vi startet Odins.ai kunne vi bare begynne å jobbe – vi visste hva vi gikk til. Vi trengte ikke bevise noe for hverandre, fortsetter han.
I dag teller Oslo-bedriften seks ansatte. Kapitalen de nå har hentet, skal gå til å ansette ytterligere tre personer.
– Målet er at det skal bli enklere og raskere å onboarde nye kunder – fra å bygge én modell per kunde til å konfigurere modeller mer effektivt og etter hvert automatisere deler av prosessen, sier Tvedt.
– Å bygge teamet vårt har vært en nøkkelsuksess. Vi har fått med oss utrolig dyktige folk – både på teknisk og analyse – og det hadde vi ikke klart oss uten. Vi har også fått med oss fremoverlente kunder som tør å satse, supplerer Sandåker.
Store kunder på kroken
Odins.ai bygger altså AI-modeller som samler inn, analyserer og strukturerer data, for å gi kundene bedre innsikt i hvordan de bør fordele markedsføringsbudsjettene sine.
– CMO-er (markedsføringssjefer) kjenner dette på kroppen hver dag. De skal forsvare budsjettet sitt overfor CEOen. Det er stor etterspørsel etter løsninger som gjør det mulig å både fordele smartere og vurdere riktig budsjettstørrelse, påpeker Sandåker.
Selskapet jobber med kunder som Aprila Bank, Hyre, Kin og Netthandelsgruppen.
Disse får innsikt i hvordan markedsføringen faktisk fungerer, og hvordan salget påvirkes når budsjettene justeres – kontinuerlig og i sanntid via plattformen.
– For kunden betyr det at de kan bruke pengene sine bedre. Et eksempel er Aprila Bank som økte salget med 35 prosent over natten, uten å bruke mer penger – kun ved å flytte midlene fra overmettede kanaler til mer effektive, sier Sandåker.
At kundene får denne innsikten løpende og ikke i etterkant, er noe av det Odins.ai mener skiller dem fra tradisjonelle løsninger.
– Det er ikke lenger snakk om «hvor kom salget fra de siste tre årene?», men «hva bør vi gjøre nå for å selge mer?, sier Tvedt.
Med en voksende kundebase i Norge, har selskapet også begynt å se mot det svenske markedet for videre ekspansjon.