-
Senior Strategic Partnership Manager | DNB
-
CEO | Norway Health Tech
-
CFO | Biosort
-
Frontend Developer | Pareto Securities
-
Startup Manager | Framdrift Innovasjon AS
-
Head of Community | Framdrift Innovasjon AS
-
Utvikler | Blank
-
Forretningsutvikler | NAF
-
Revenue Operations Lead | Unleash
-
Fullstack-utvikler | Medbric AS
healthtech
Helseapp passerer 100.000 brukere etter deltakelse i populært TV-program
Mia Health melder om 25.000 nye brukere siden juni i år.
Helseappen Mia Health melder om å ha nådd en milepæl på 100.000 brukere – 25.000 flere siden juni.
Shifter har tidligere skrevet om selskapet, som istedenfor å hjelpe allerede aktive mennesker med å trene, har som mål om å hjelpe folk flest med å vite om de gjør nok for å bevare helsa si. Appen ble først lansert i 2023, etter et forstudie med Sintef og NTNU.
Markedsdirektør i selskapet peker på appens bruk i TV-programmet «16 uker til helvete» som en viktig driver bak veksten:
– I første program fikk vi så mange aktive brukere i appen samtidig at vi nesten slet med å holde appen oppe. Når det blir 20.000 mennesker som har lyst til å sjekke hvordan det står til, så er det veldig gøy for oss, forteller Anders Corwin Bristøl.
I programmet går en gruppe kjendiser gjennom 16 uker med intens trening og livsstilsendringer. I høstens program har de flittig brukt Mia Health-appen til å loggføre treningen underveis.
Hver mandag, når programmet vises, merker de en betydelig boost, ifølge Bristøl.
– Det viser at markedet har behov for noe som ikke er trening for prestasjon, men et behov for trening for helse og for å vite om du er aktiv nok til å holde deg sunn.
– Vi får ikke bare nye brukere som laster ned appen. De går også gjennom onboardingen vår og mange blir i tillegg betalende brukere til slutt, legger han til.
Markedsdirektøren peker også på en kampanje med Schibsted som en god driver.
Krafttak mot kreft
Mia Health ble først lansert i 2023, etter et forstudie med Sintef og NTNU. Det er gründer Alf Egil Edvardsen og NTNU-professor Ulrik Wisløff som har utviklet den forskningsbaserte appen.
Bristøl tror nettopp det at appen har en forskningsbasert tyngde gjør at stadig flere tror på konseptet.
På nyåret lanserer Mia Health kampanjen «Tren for livet» i samarbeid med Kreftforeningen.
– Du betaler en månedsavgift for å få premiumfunksjoner i Mia – et eget Kreftforenings-abonnement – og jo mer du trener, desto mer donerer du til kreftforskning, forklarer Bristøl.
Samarbeidet er en del av Innsamlingsaksjonen «Krafttak mot kreft» og gjelder både bedrifts- og konsumentmarkedet.
Ekspansjon i nær horisont
Tidligere i år meldte Mia Health at det hadde sikret 19 millioner kroner til videre vekst fra CoFounder via Såkorn Midt, Sintef Venture og Fortress Fund.
Planen fremover er også å komme med nye funksjoner som lar brukere utfordre venner og familie, samt mer forskningsbaserte algoritmer for trening for å motarbeide spesifikke livsstilssykdommer, forteller co-founder og lead UX-designer, Valeria Gaitán.
– Vi ser at folk trener mer når de gjør det med andre personer, sier hun.
Neste fase innebærer også å begynne på en internasjonal ekspansjon, forteller Edvardsen.
– I Q1 kommer vi til å gå inn i Sverige, sier han og legger til at de har et mål om å nå 250.000 brukere i Norden i nær fremtid.