-
Medeiere* | Boitano AS
-
Chief Operating Officer (COO) | ROEST
-
CEO | Kontur AS
-
VP Marketing | Glint Solar
-
Ingeniører innen kontroll, elektronikk og datasyn | Munin
-
Senior Developer | Klaveness Digital
-
Integration Engineer | MIMIRO
-
AI Engineer | Noteless
-
Customer Success & Content Coordinator | Wrepit
-
Senior Software Engineer | Wrepit
kapital
Gründerne var i kontakt med nær 80 investorer. Fikk napp hos tre nye
Helseappen Mia Health er sikret 19 millioner kroner til videre vekst, men teamet bak fikk erfare den mye omtalte norgesskepsisen blant internasjonale investorer: – Flere ting som får alarmklokkene til å ringe, sier sjefen.

Mia Health, selskapet bak en forskningsbasert helseapp, har hentet 19 millioner kroner. På aksjonærlisten står CoFounder via Såkorn Midt, Sintef Venture og Fortress Fund, i tillegg til en internasjonal VC som foreløpig ikke kan navngis.
Gründerne var gjennom prosessen i kontakt med mellom 70 og 80 investorer, forteller daglig leder Alf Egil Edvardsen.
– Det var spesielt vanskelig å få med norske investorer, sier han om arbeidet som tok et halvt års tid.
– Mange var interessert, men de fleste avventet på grunn av rammevilkår eller hadde flyttet seg mot seinere faser for å redusere risikoen.
De erfarte også at internasjonale investorer var skeptiske til å investere i Norge.
– Flere nevnte ting som formuesskatt og utbytteskatt, ting de ikke nødvendigvis forstår fullt ut, men som får alarmklokkene til å ringe, sier Edvardsen og hevder flere virket villige til å investere i Danmark og Sverige.
– Det gjør det jo vanskeligere for norske selskaper å hente internasjonal kapital.
Den friske kapitalen er ifølge Edvardsen øremerket vekst i Norge de neste 12 månedene.
– Vi må finne ut hva som skalerer best og hvor vi får best traction. Vi leverer til sluttbrukere, til bedrifter som tilbyr dette til sine ansatte, og potensielt til helsepersonell, sier han og legger til:
– Sistnevnte er vanskelig å få tak på som liten aktør, så vårt fokus ligger på de to første. Vi må bygge merkevare og vekst her hjemme, så vi kan replikere det i nye markeder senere.
– Tester smarte og rimelige vekstgrep
Selskapet har nå begynt å teste tradisjonell markedsføring, blant annet via sosiale medier, og får ifølge Edvardsen god respons.
Appen har allerede passert 75.000 brukere, og interessen for å samarbeide er ifølge sjefen økende.
– Vi tester også kostnadseffektive vekstgrep, blant annet gjennom strategiske partnerskap, sier han og viser til et nylig inngått samarbeid med Kreftforeningen.
En del av abonnementsprisen doneres til Kreftforeningen hvis brukeren trener som anbefalt, forklarer Edvardsen.
– Jo mer man beveger seg, jo mer penger doneres, uten at det koster brukeren noe ekstra, sier han.
Mia Health inngikk også tidligere i år et samarbeid med den digitale treningstjenesten Naardic.
– Den største utfordringen fremover blir å forklare hva vi er - og hva vi ikke er, i et hav av treningsapper og råd, sier Edvardsen og fortsetter:
– Det handler ikke om sommerkropp 2025, men om å få inn nok aktivitet over tid. Det handler om helse, og å redusere risikoen for livsstilssykdommer og tidlig død. Det er ikke den mest sexy pitchen, men det vi gjør er viktig.