NY startup

Event-gründeren red bølgen under pandemien. Nå er det «vinn eller forsvinn» med Northug på nytt lag

Bjørn Christian Nørbech går for gull når han nå bygger Acegame på erfaringer fra Myonvent. Til gründerteamet har han hentet en verdenskjent idrettsstjerne og en flyvende ekstremsportutøver. 

Bjørn Magne Bryn, Petter Northug og Bjørn Christian Nørbech står bak nye Acegame, en sosial app som skal inspirere til en aktiv livsstil ved hjelp av blant annet innhold fra idrettsstjerner. Shifter møtte trioen under konferansen AI+ i Halden.

Også i 2022 investerte Petter Northug «et millionbeløp» i et av selskapene til Bjørn Christian Nørbech; Myonvent, en plattform for hybride møteplasser.

Dette selskapet landet på samme tid en femårs-kontrakt med FN-prosjektet AI for Good. På kundelisten står i dag også NHO, Tesla og Visma, blant flere. 

Også i 2022 investerte Petter Northug «et millionbeløp» i et av selskapene til Bjørn Christian Nørbech; Myonvent, en plattform for hybride møteplasser.

Dette selskapet landet på samme tid en femårs-kontrakt med FN-prosjektet AI for Good. På kundelisten står i dag også NHO, Tesla og Visma, blant flere. 

Nå satser idrettsstjernen nok en gang på seriegründeren, opprinnelig fra Østerrike, innom Halden i noen år, og nå bosatt i Son. 

De to kom i kontakt i 2019 via vossingen Bjørn Magne Bryn, en av Norges mest meritterte fallskjermhoppere. Sammen danner de nå gründertrioen bak Acegame, en ny sosial plattform som skal inspirere til god fysisk og mental helse ved hjelp av innhold fra idrettsstjerner og andre innholdsskapere. 

Selskapet startet utviklingen i fjor høst, og appen hadde en «soft launch» under konferansen AI+ i Halden tidligere i juni. Planen er internasjonal lansering mot vinter-OL i 2026. 

– Tar man med seg Petter Northug og Bjørn Magne Bryn på laget, tiltrekker det jo en del oppmerksomhet. Vi har ønsket arbeidsro, så vi har bevisst ligget litt under radaren, sier Nørbech til Shifter. 

– Mange piler går i feil retning

Acegame bruker kunstig intelligens til å skreddersy treningsprogrammer og kostplaner, blant flere ting. 

– Vi lever i en tid der mange piler går i feil retning. Vi går rundt med hver vår mobil og scroller passivt. Det er viktig å få snudd dette, sier Nørbech. 

Ideen kom da han så hvor dårlig Tiktok fikk datteren til å føle seg. 

– Som pappa vil du jo gjøre alt for at barna skal ha det bra, og det er motivasjonen bak appen, sier Nørbech og legger til:

– Dette skal ikke bare være en treningsapp, men en livsstilsapp. Her skal også heltene og forbildene bidra til å inspirere brukerne til å bli den beste utgaven av deg selv. Du skal kunne følge dem, i tillegg til å få tilpasset deres tips og råd akkurat deg ved hjelp av kunstig intelligens, sier han.

Som for eksempel hvordan Northug trener og hva han spiser til frokost. 

På Shifters spørsmål om han nå seiler opp som en startup-investor, svarer Northug: 

– Nei, jeg har ikke tid til noe mer enn dette. Tiden min er litt begrenset, men det er spennende. Jeg profilerer jo også Acegame gjennom laget mitt. Når vi lanserer før OL har forhåpentligvis «brandet» satt seg litt. Dermed bidrar jeg både direkte og indirekte. 

Han snakker videre om rake pøkker og full åpenhet i teamet. 

– Hvordan ser møtene deres ut?

– Først må det være masse mat på bordet. Da får vi roet ned, og så kan det kreative komme frem. Jeg er idrettsutøver, og Bjørn Magne har drevet med ekstremsport. Det er med andre ord lov til å si hva man mener. Det er alltid diskusjoner, og vi har blitt godt kjent med hverandre, sier han og fortsetter: 

– Bjørn Magne har store ideer, og Bjørn Christian vet hva som er mulig. Jeg bidrar med innspill fra min bakgrunn. Alt dette gjør produktet unikt, sier han. 

– Samtidig er vi ydmyke på at vi skal bli enda bedre. Det er jo den verden jeg har levd i. Vi må aldri være fornøyde, selv ikke etter lansering. Vi må alltid ville bli bedre.

– Jeg er idrettsutøver, og Bjørn Magne har drevet med ekstremsport. Det er med andre ord lov til å si hva man mener, sier Petter Northug om møtene i Acegame.

– Mye større enn du kan se for deg

Flere står ifølge Bryn nå i kø for å investere i selskapet. 

– Det har vært en hyggelig overraskelse. Det er mye snakk om et tøft kapitalmarked, men det har ikke vært et problem for oss, sier han, uten å ville røpe verken tall eller øvrige aksjonærer. 

– Vi har et eksklusivt nettverk. Dette er mye større enn du kan se for deg … Men vi holder kortene litt tett til brystet fremdeles, for at ingen skal kunne ta planen vår.

Acegame skal videre dra nytte av teknologien bak Myonvent, som for eksempel streaming av arrangementer, forteller Nørbech - og spoler tilbake: 

– Myonvent var på tidenes berg-og-dalbane med Covid. Vi gikk fra null til nesten 60 medarbeidere på et år i det som var et eventyrlig vekstmarked. 

– Mange viktige erfaringer

Myonvent konkurrerte med blant andre britiske Hopin, som på det meste ble verdsatt til nær åtte milliarder dollar i 2021. 

– For så å bli solgt i biter to år senere, og nå er de borte, sier Nørbech. 

– Det illustrerer godt markedet vi var i. Mens Hopin hentet én milliard dollar, hentet vi 15 millioner norske kroner, og da må du tenker annerledes. Vårt fokus var de krevende kundene som krevde skreddersøm. 

Seriegründeren mener dette svarer på hvordan Myonvent klarte seg gjennom en periode der de fleste konkurrenter ble borte. 

– Nå er vår strategi å bruke Myonvent som utgangspunkt for strategiske samarbeid og gå inn i nisjer der vi tenker vi kan bli nummer én. Det er der Acegame nå er vår første satsing, sier, men erkjenner: 

– Det er mange viktige erfaringer fra Myonvent, både hva vi har lykkes med, men også det som kan gjøres bedre.

– Den kanskje viktigste erfaringen er dessverre at det er krevende å være i Norge når du vil vokse raskt, og derfor posisjonerer vi oss allerede nå mot andre finansmarkeder, sier Bjørn Christian Nørbech. Her under konferansen AI+ i Halden.

– Krevende å være i Norge når du vil vokse raskt

Nørbech mener Myonvent har lykkes godt med å bygge et produkt og en service som kundene hele tiden har gitt gode tilbakemeldinger på.

– Men så hadde vi mye å gå på når det gjaldt synlighet internasjonalt, tilgang til kapital og vekstkompetanse, sier han og legger til:

– Den kanskje viktigste erfaringen er dessverre at det er krevende å være i Norge når du vil vokse raskt, og derfor posisjonerer vi oss allerede nå mot andre finansmarkeder. 

Ambisjonen er imidlertid like høy i begge steder, understreker Nørbech. 

– Tempoet er likevel vesentlig høyere nå fordi vi har et sammensveiset team som har jobbet sammen i mange år, og har god erfaring sammen. Med felles erfaring og resultater kommer tillit og kompetanse, og da er det enklere «å spille hverandre gode», sier han. 

– Northug sier han «går for gull». Hvordan overfører du den typen vinnermentalitet til et teknologi-team? 

– Toppidrett og entreprenørskap har mye til felles. Du må både ha troen og evnen og ikke minst ville det mer enn alle andre for å lykkes. Du må også være sulten på å lære og hele tiden finne forbedringer. 

– Det er vinn eller forsvinn, sier Nørbech - som også tidligere har jobbet som rådgiver for IOC i forbindelse med fem OL. 

– Det er de olympiske verdiene om «excellence» og «respect» som vi forsøker å etterleve i måten vi jobber på, sier han. 

– Hva vil du potensielt svare kritiske røster om appens konsept, spesielt hva gjelder AI-genererte kostholdsplaner og risikoen for å fremme et overdrevent fokus på trening, særlig blant unge brukere?

– Vi mener at appen først og fremst vil inspirere folk i alle aldre til å bli den beste utgaven av seg selv gjennom fysisk aktivitet, ernæring og sosialt samvær. 

De lager ifølge Nørbech denne appen med et brennede hjerte for å gjøre en forskjell for den enkelte og på samfunnsnivå. 

– Når vi ser på appene som er der i dag, mener vi at vi tilfører noe viktig. Som med alt annet i livet skal man gjøre ting «med måte», og det vil være ulike oppfatninger av både hva som er riktig kosthold, og hva som er riktig trening. 

Her mener han det i stor grad handler om å bruke AI-en riktig. 

– Dette er viktige spørsmål som vi er opptatt av både etisk og juridisk, og vi vil jobbe tett med eksperter for å tydeliggjøre våre retningslinjer, regler og anbefalinger, sier Nørbech.