nytt om navn

Han bidro til å 40-doble omsetningen i Ardoq - nå tar Nick Peters over i Roest

Gründer Trond Simonsen trer tilbake som CEO mens kaffeteknologi-bedriften Roest tar et stort skritt i sine skaleringsambisjoner.

Roest-gründer Trond Simonsen med Nick Peters som forlater Ardoq for å bli COO i kaffebrennerprodusenten.
Publisert

Selskapet som er kjent for sine høyteknologiske kaffebrennere, har ansatt Nick Peters, tidligere COO i software-selskapet Ardoq, som ny toppleder. 

Peters går inn i rollen som midlertidig COO (driftssjef) og skal vokse inn i rollen som toppsjef i en seks måneders periode. 

Dette markerer et planlagt, men fremskyndet, skifte hvor gründer og nåværende CEO, Trond Simonsen, trer tilbake for å fokusere på selskapets produktportefølje. “Fokuset har vært å utvikle og produsere ledende teknologi - det skal vi fortsette med, men under Peters ledelse vil vi også ha store ambisjoner for organisasjonen.

Peters kom inn i Ardoq da de var i en tilsvarende vekstfase som Roest er i nå. Med ham på laget økte omsetningen i selskapet som driver med utvikling av programvare for enterprise-markedet, med 40-gangeren. 

Rekrutteringen skjer etter tips fra tech-profilen Magnus Valmot som gikk inn i styret tidligere i høst. Valmot selv tok forøvrig nesten den samme overgangen for et par år siden, fra tung IT-arktitektur-software i Ardoc til avansert drikke-tech innenfor hardware i bryggerisensor-selskapet Plaato. 

Kort om Roest

Roest har nylig lansert sin nye produksjonsbrenner, P3000, som nå er i full produksjon og sendes ut til kunder over hele verden.

  • P3000 status: De første 55 maskinene er sendt til kunder i Europa, USA og Asia. Bedriften jobber med å skalere opp produksjonen i Norge. De har bestilt deler for å dekke hele budsjettet for 2026.

  • Økonomi: Roest opplevde en 100 prosent vekst måned for måned i høst, og forventer at denne veksten fortsetter i 2026. Selskapet ender trolig 2025 med rundt 60 prosent vekst (fra 2024), og er samtidig profittabelt.

  • Teknologifokus: Selv om Roest produserer fysisk hardware, har Simonsen et sterkt fokus på å rigge organisasjonen for vekst og det tilhørende software-aspektet. Med fem softwareutviklere utgjør dette en stor andel av selskapets utviklingsarbeid, inkludert webportalen Roest Connect, som nylig ble relansert for å fremheve dens betydning som et viktig verktøy for kundene.

– Planen har vært å hente inn en skikkelig profil i mange år for å ta oss videre fra det vi har gjort, med fokus på de ansatte og enda mer skaleringsambisjoner, ikke bare produktfokus, sier Trond Simonsen til Shifter.

Peters forteller at etter en karriere innen software måtte han gjøre litt research før han forsto hvilken helt unik vekstreise Roest er på. 

– Spesialkaffebransjen er i rask vekst. Med en årlig eksport av råkaffe på over 38 milliarder dollar, står mye på spill for selskapets kunder. De er avhengige av å brenne med absolutt presisjon for å hente ut denne verdien, sier han. 

–Da jeg forsto det store bildet i kaffeindustrien, lot jeg meg overbevise av hvordan Roest vinner tillit hos brennere verden over gjennom presisjon og konsistens. Jeg blir med på laget fordi jeg ser en enorm mulighet til å skalere et norsk vekstselskap som løser en global utfordring ved hjelp av data og design.

Peters startet i stillingen 1. desember.