offentlige anbud 

Gründer avslører «hemmeligheten» bak offentlige anbud

Espen Nergaard har brukt 13 år på å knekke koden for å selge til det offentlige.

Espen Nergaard gründer i Neo retter seg mot offentlig sektor. Til venstre bak skimtes kontorvinduet til Jens Stoltenberg, som sitter på pengesekken på 780 milliarder kroner som Norge handler for hvert år.
Publisert

Som tidligere salgssjef i arkiv-tech-selskapet Documaster og nå daglig leder og gründer i saksbehandlings-agenten Neo, har han sett at mange startups faller i samme felle.

– Mentaliteten når man skal selge til det offentlige er «det er vanskelig». Det er en felle for startups, sier Nergaard.

Som tidligere salgssjef i arkiv-tech-selskapet Documaster og nå daglig leder og gründer i saksbehandlings-agenten Neo, har han sett at mange startups faller i samme felle.

– Mentaliteten når man skal selge til det offentlige er «det er vanskelig». Det er en felle for startups, sier Nergaard.

Han mener problemet ligger i hvordan anbud fungerer i praksis. 

– Det er ikke den som har best løsninger som vinner, men den som er best på å besvare anbud, sier han. 

Nergaard har selv opplevd å tape anbud av det han mener er overraskende grunner. 

– Vi tapte fordi det andre tilbudet var mer lesbart. 

Fire lærepunkter for startups 

Basert på erfaringene fra Documaster har Nergaard fire konkrete råd til startups som vil selge til offentlig sektor:

1. Lær anskaffelsesreglene

 – Få raskt grep på de forskjellige anskaffelsesformene og terskelverdier, med og uten forhandling og innovative anskaffelser. Hva innebærer de forskjellige og når passer det at de blir brukt, sier han.

2. Finn mulighetsrommene 

Med Documaster skapte de et nytt produkt ved å utnytte regelverket smart.

– Kunder argumenterte med at det var noe nytt, de publiserte intensjonskunngjøring (se faktaboks) om at de ønsket å inngå kontrakt med oss, forklarer Nergaard.

3. Bygg et bra produkt 

– Da løser mye seg. En del leverandører blir låst opp i lange kravspekker. Man kan ikke vinne kunden når anbudet kommer. Kunden må kjenne til verktøyet på forhånd.

4. Bygg en følgerskare 

– Jeg hadde syntes det hadde vært vanskelig å selge til offentlig sektor om jeg ikke hadde hatt en følgerskare fra før. Innenfor nisjen vi driver med, så vet folk hva jeg står for, sier Nergaard.

Ulike typer anskaffelses-prosesser

1. Åpen Anbudskonkurranse

Dette er den vanligste prosedyren for anskaffelser over nasjonal terskelverdi og gir den bredeste konkurransen. 

Alle interesserte leverandører kan levere tilbud direkte etter kunngjøringen, og det er ingen prekvalifisering. 

Oppdragsgiver kan normalt ikke forhandle med tilbyderne etter at tilbudsfristen har gått ut.

2. Begrenset Anbudskonkurranse

Denne prosedyren er todelt og starter med en prekvalifisering der leverandører søker om å få delta. 

Oppdragsgiver velger deretter ut de best kvalifiserte leverandørene som inviteres til å levere selve anbudet. 

Som i åpen anbudskonkurranse, er det i utgangspunktet ikke anledning til å forhandle med tilbyderne.

3. Konkurranse med Forhandling

Prosedyren brukes når anskaffelsens art eller kompleksitet tilsier at den ikke kan gjennomføres uten forhandlinger. 

Oppdragsgiver kan forhandle med de leverandørene som har levert inn tilbud, slik at de kan forbedre og tilpasse løsningene sine. 

Den innledende fasen kan være åpen for alle eller begrenset gjennom en kvalifiseringsrunde.

4. Konkurransepreget dialog

Denne metoden er spesielt egnet for svært komplekse anskaffelser der oppdragsgiver ikke kan spesifisere løsningen på forhånd.

 Oppdragsgiver fører dialog med kvalifiserte leverandører for å utvikle egnede løsninger, og først etter dialogen inviteres de til å levere endelig tilbud. 

Prosedyren gir stor fleksibilitet i å utforske ulike tekniske, rettslige og finansielle løsningsalternativer.

5. Innovasjonspartnerskap

Dette er en nyere prosedyre som er ment for anskaffelser hvor det ikke finnes ferdige løsninger i markedet. 

Formålet er å skape et partnerskap for å utvikle og deretter kjøpe en innovativ vare, tjeneste eller bygge- og anleggsarbeid. 

Kontrakten omfatter både utviklings- og kjøpsfasen, med mulighet for å tildele kontrakten til én eller flere partnere.

6. Direkte anskaffelser 

Direkte anskaffelse brukes for kjøp av lav verdi (under kr 100 000 eks. mva.) eller når det foreligger svært strenge unntaksvilkår i anskaffelsesregelverket, som for eksempel enerett eller akutt fare. Denne metoden betyr at oppdragsgiveren inngår kontrakt med en leverandør uten en formell anbudskonkurranse. Direkte anskaffelser over terskelverdien er i utgangspunktet ulovlige, med mindre unntakene er oppfylt.

Intensjonskunngjøring er en frivillig kunngjøring oppdragsgiver kan publisere når de planlegger en direkte anskaffelse over terskelverdi. Formålet er å skape åpenhet i prosessen og gi andre leverandører en frist (karensperiode) til å klage på beslutningen om å unngå konkurranse. Ved å publisere en intensjonskunngjøring, reduserer oppdragsgiveren risikoen for sanksjoner som ugyldighet av kontrakten dersom direktekjøpet i ettertid skulle vise seg å være ulovlig.

7. Dynamisk innkjøpsordning 

Dynamisk innkjøpsordning (DIO) er en elektronisk prosedyre som er tilgjengelig for kjøp av standardiserte varer, tjenester eller bygge- og anleggsarbeider. Den fungerer som en kontinuerlig åpen markedsplass der leverandører kan søke om opptak når som helst i hele ordningens levetid. For hver konkret anskaffelse foretar oppdragsgiver en minikonkurranse blant de leverandørene som er tatt opp i ordningen.

– Vunnet før det publiseres

Nergaard avslører at det meste av jobben skjer før anbudet i det hele tatt blir publisert.

– Egentlig er anbudet vunnet før det er publisert. Kunden har jobbet ett år med kravspesifikasjon, sier han.

Strategien til Documaster var derfor å bygge relasjoner over tid.

– Møte i dag, salg om fem år. Jeg har hatt folk jeg har hatt møter med i 13 år før det ble salg, forteller han.

Selskapet brukte en tredelt strategi: Først holdt de seg under 100.000 kroner for enkle salg uten anbud, deretter «teppebombet» de markedet med gammeldags salgsarbeid, og til slutt løste de faktiske problemer fra dag én.

– De kundene som er best i dag med millioninntekter, startet på 50.000. Verktøyet fikk mer og mer verdi for kjøperen, sier Nergaard.

Tålmodighet er nøkkelen

Nergaard understreker viktigheten av tålmodighet for startups som vil satse på offentlig sektor:

– Går du mot offentlig sektor, må du gidde å være langsiktig og være tålmodig. 10 år er kort sikt, advarer han.

Documaster brukte fire år før de i det hele tatt begynte å svare på anbud, og ytterligere flere år før de vant de store kontraktene.

– Man kan få til innovasjon i dagens system - startups må se i seg selv og ikke peke på politikere som må endre på noe, mener Nergaard.