-
Fullstack-utvikler | Medbric AS
-
Arkitekt/TechLead | NKI Kompetanse
-
Product Manager | Hybel.no
-
Data/Analytics Engineer | Nordea
-
FullStack Site Reliability Engineer | Vespa.ai
-
Lead Security Software Engineer | Vespa.ai
-
Principal Software Engineer, AI | Bislab
-
Product Manager, Self-Service Growth | Unleash
-
Senior Technical Project Manager | Nofence
-
Growth Specialist | Noteless
offentlige anbud
Gründer avslører «hemmeligheten» bak offentlige anbud
Espen Nergaard har brukt 13 år på å knekke koden for å selge til det offentlige.

Som tidligere salgssjef i arkiv-tech-selskapet Documaster og nå daglig leder og gründer i saksbehandlings-agenten Neo, har han sett at mange startups faller i samme felle.
– Mentaliteten når man skal selge til det offentlige er «det er vanskelig». Det er en felle for startups, sier Nergaard.
Han mener problemet ligger i hvordan anbud fungerer i praksis.
– Det er ikke den som har best løsninger som vinner, men den som er best på å besvare anbud, sier han.
Nergaard har selv opplevd å tape anbud av det han mener er overraskende grunner.
– Vi tapte fordi det andre tilbudet var mer lesbart.
Fire lærepunkter for startups
Basert på erfaringene fra Documaster har Nergaard fire konkrete råd til startups som vil selge til offentlig sektor:
1. Lær anskaffelsesreglene
– Få raskt grep på de forskjellige anskaffelsesformene og terskelverdier, med og uten forhandling og innovative anskaffelser. Hva innebærer de forskjellige og når passer det at de blir brukt, sier han.
2. Finn mulighetsrommene
Med Documaster skapte de et nytt produkt ved å utnytte regelverket smart.
– Kunder argumenterte med at det var noe nytt, de publiserte intensjonskunngjøring (se faktaboks) om at de ønsket å inngå kontrakt med oss, forklarer Nergaard.
3. Bygg et bra produkt
– Da løser mye seg. En del leverandører blir låst opp i lange kravspekker. Man kan ikke vinne kunden når anbudet kommer. Kunden må kjenne til verktøyet på forhånd.
4. Bygg en følgerskare
– Jeg hadde syntes det hadde vært vanskelig å selge til offentlig sektor om jeg ikke hadde hatt en følgerskare fra før. Innenfor nisjen vi driver med, så vet folk hva jeg står for, sier Nergaard.
– Vunnet før det publiseres
Nergaard avslører at det meste av jobben skjer før anbudet i det hele tatt blir publisert.
– Egentlig er anbudet vunnet før det er publisert. Kunden har jobbet ett år med kravspesifikasjon, sier han.
Strategien til Documaster var derfor å bygge relasjoner over tid.
– Møte i dag, salg om fem år. Jeg har hatt folk jeg har hatt møter med i 13 år før det ble salg, forteller han.
Selskapet brukte en tredelt strategi: Først holdt de seg under 100.000 kroner for enkle salg uten anbud, deretter «teppebombet» de markedet med gammeldags salgsarbeid, og til slutt løste de faktiske problemer fra dag én.
– De kundene som er best i dag med millioninntekter, startet på 50.000. Verktøyet fikk mer og mer verdi for kjøperen, sier Nergaard.
Tålmodighet er nøkkelen
Nergaard understreker viktigheten av tålmodighet for startups som vil satse på offentlig sektor:
– Går du mot offentlig sektor, må du gidde å være langsiktig og være tålmodig. 10 år er kort sikt, advarer han.
Documaster brukte fire år før de i det hele tatt begynte å svare på anbud, og ytterligere flere år før de vant de store kontraktene.
– Man kan få til innovasjon i dagens system - startups må se i seg selv og ikke peke på politikere som må endre på noe, mener Nergaard.