PROPTECH

Gründerne som vil flytte byggebransjen inn i fabrikker,  vokser i blytungt marked

Modulize vokser 15 prosent i måneden, og nå har startupen fått et nytt finansielt bein å stå på.

Modulize har vokst til 13 ansatte.
Publisert Sist oppdatert

Med teknologi som legger til rette for mer prefabrikkering, vil oppstartsselskapet Modulize sørge for at den konservative byggebransjen avgir mindre avfall og lavere karbonavtrykk, samt begår færre feil, bruker kortere byggetid og lavere byggekostnader.

Ideen går i korte trekk ut på å gjøre mer av byggejobben i fabrikk ved å lage ferdige moduler, noe som i tur åpner for å automatisere og robotisere mange oppgaver som i dag gjøres manuelt.

Hele bransjen har i flere år vært preget av galopperende materialpriser og byggestopp. Siden selskapet ble etablert under det første Antler-programmet i Oslo i 2020, har Modulize likevel vokst stødig med 15 prosent måned for måned, opplyser selskapet.

– Det er tøffe tider i byggebransjen, men det er mange prosjekter som prises og reprises, så aktivitetsnivået i kalkulasjon er ganske høyt, selv om flere byggeplasser står tomme. Vi forventer at bunnen snart er nådd, og at byggebransjen i Norge vil ta seg opp, og at myndighetene iverksetter tiltak og nye prosjekter, sier medgründer og salgssjef (CRO) Håkon Kalbakk i Modulize.

Nye inntekter

I kroner og øre har det imidlertid vært beskjeden butikk hittil. Fjorårsregnskapet viser en omsetning på 255.508 kroner, mens Kalbakk nå forteller om årlige abonnementsinntekter (ARR) på drøyt 1,1 millioner kroner.

Dette har imidlertid kommet inn kun basert på lisensinntekter som produsenter av prefabrikerte elementer og moduler har betalt, for tilgang til programvare som blant annet bistår i kalkulering av mengde og pris til ulike byggeprosjekter de allerede har på blokka.

Nå har Oslo-startupen åpnet en ny pengestrøm, nemlig transaksjonsinntekter fra entreprenører som kjøper prefabrikerte elementer via deres markedsplass. Den første handelen på denne plattformen ble nylig gjennomført, med moduler til ferdigstilling av en enebolig på Østlandet.

Flere kunder over enklere hverdag

Veksten i år skyldes i stor grad den nye markedsplassen. Ved inngangen til året hadde selskapet 25 produsenter som kunder. Nå er tallet 58, fordelt på 11 land. I tillegg til verktøy for kalkulering, kan de nå tilby sine produkter direkte til entreprenører. Sistnevnte kan også laste opp sine prosjekter, for å få målrettede tilbud.  

– De fleste nye kundene er interesserte i markedsplassen og byggeprosjektene som ligger der, som de kan by på. Det er enklere å selge noe som gir deg flere kunder og høyere inntekt, enn programvare som sparer deg for tid og gir deg en enklere hverdag, sier Kalbakk.

Det uttalte målet for 2023 om å vokse 300 prosent i antall produsentkunder og tilbud på markedsplassen (fra 25 til 100), er innenfor rekkevidde, forteller han.

Det andre målet for året var å lansere markedsplassen og gjennomføre transaksjoner der.

– Antallet transaksjoner har vært mindre enn vi håpet, men det er mange prosjekter på markedsplassen som ikke er konkludert, som følge av bråstopp i byggebransjen, sier han.

Mennesker erstattes av roboter

I dag har Modulize hovedsakelig produsentkunder i Norden og Baltikum, men også Storbritannia og Øst-Europa. På etterspørselssiden, altså entreprenører, har selskapet kunder i Norge og Danmark. 

– Målgruppa er produsenter som produserer bygningselementer- eller moduler i fabrikk, samt alle som skal bygge, entreprenører, byggmestre, men også eiendomsutviklere og arkitekter. 

På kundelisten står selskaper som Are Treindustrier, Estnor, Rob Roy Homes, Norsk Modul, Backe, Skanska, og WK Entreprenør, blant andre.

Fremover legger selskapet vekt på å øke antallet transaksjoner, samt lansere i nye markeder.

– Vi er helt sikre på at en industrialisert byggenæring vil komme, og det er enklere å få til i fabrikker enn på byggeplass. Dette er drevet av økte krav til bærekraftig bygging, kortere byggetid, men ikke minst mangel på arbeidskraft. Det er flere og flere som nevner at mangel på arbeidskraft blir større og større, og dette vil bare forsterkes etter denne krisen. Da må mangel på mennesker erstattes med roboter, og det er enklere i fabrikk enn på byggeplass, resonerer Kalbakk.

Unngår priskutt

I fjor vår kjøpte en rekke norske og internasjonale investorer seg inn i Modulize, i en emisjon på 19 millioner kroner. 

Modulize har vært på ny pengejakt siden første kvartal i år, og nå er en kapitalutvidelse på 10 millioner kroner snart i boks, ifølge Kalbakk. Det er i hovedsak eksisterende eiere som går inn, men også noen nye engleinvestorer, forteller han.

– Det er et krevende kapitalmarked, om det skulle være tvil om det. Heldigvis har vi solide eiere, sier han.

På investorlisten står navn som Kompas VC, PiLabs, Møller Eiendom, Shelterwood (Investinor) og nevnte Antler, samt engleinvestorer som Trond Riiber Knudsen og tidligere toppsjef i AF Gruppen, Morten Grongstad.

Ifølge Kalbakk tar ikke Modulize en priskutt i den nye runden, som så mange andre teknologiselskaper har sett seg nødt til. I fjor ble Modulize priset til 100 millioner kroner.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.