utvanning

Gründer kritisk til «typisk norsk» utvanning i tidlig fase

«Vi skal tenke internasjonalt, men prises som om selskapet ikke har livets rett utenfor løkka», sier gründer Obaid Saleem i Investorweb. Gisle Østereng i Startuplab advarer mot uprofesjonelle investorer på jakt etter en «for god deal».

Gründer i Investorweb, Obaid Saleem, frykter det kan bli krevende å hente større runder senere med for høy utvanning tidlig.
Publisert

Etter at Morten Korsveien i Sandwater la frem tall som viste at norske gründere må tåle betydelig mer utvanning enn det som er vanlig i for startups i Sverige og USA, noe som kan halvere gründeres avkastning, reagerte gründer i Investorweb Obaid Saleem med frustrasjon:

«Sitter igjen med inntrykket av at investorer i Norge vil at gründere skal «tenke internasjonalt», men samtidig ønsker seg prising som om selskapet ikke har livets rett utenfor løkka». Krav om prising så lavt som mulig virker mot sin hensikt. Spesielt i en tidlig fase hvor gründerne er desperate og går med på alt», skrev han til kontaktene sine på Linkedin.

Til Shifter utdyper gründeren, som er nær å sluttføre en kapitalrunde selv.

– Jeg trodde investorene skulle være mer interessert i det vi har fått til og potensialet til produktet. Men inntrykket jeg sitter med nå, er at fleste utelukkende fokuserer på prising.

Investorweb har nå 23.000 forhåndsregistrerte brukere, børsnoterte selskaper som betalende kunder og 150.000 medlemmer i diverse aksjegrupper.

Flere gründerselskaper som han kjenner til via Ymir-fellesskapet har tilkjennegitt tilsvarende oppfatning.

– Tar norske investorer for lav risiko?

– Det er to problemer med dette ønske om for lav prising, sier Saleem.

– For det første blir gründerne sittende igjen med for lav eierandel etter bare noen få runder og mister motivasjon. Og for det andre, og mest alvorlig, så blir det ekstremt vanskelig å sikre tilstrekkelig kapital i kommende runder, ettersom verdsettelsen i en gitt runde ofte er avhengig av den forrige. Hvordan skal man konkurrere med selskaper i Sverige og USA uten tilstrekkelig kapital?

Advarer mot uprofesjonelle investorer på jakt etter en for god deal

– Jeg veldig glad for at Morten og Sandwater bidrar til å gjøre norske gründere mer ambisiøse, også med tanke på utvanning, – og jeg tenker at flere gründere bør ta innover seg at prising, kompetanse og utvanning er viktig for å være så attraktiv som mulig for VCer, sier investeringssjef i Startuplab Gisle Østereng.

Gisle Østereng i Startuplab.

– Uprofesjonelle investorer, spesielt i et marked som dagens, er flinke til å få en for god deal slik at caset ikke er VC-attraktivt i neste runde.

Samtidig peker han på at det er et fåtall startups som har evne og mulighet til å være så ambisiøse at de både kan øke verdsettelsene mye fra runde til runde og sikre at utvanningen holdes så lav som mulig. I hvert fall uten en brorunde eller to på veien.

Finn internasjonale investorer

Østereng og Startuplab anbefaler svært ofte gründere å finne gode investorer internasjonalt, spesielt med tanke på bransjekompetanse.

– Om man oppnår det, opplever man ofte at norske investorer henger seg på, at utvanning blir til å leve med og at farten i caset økes.

– Bør tidligfaseinvestorer ta mer ansvar ved å øke verdsettelsene?

– Kanskje – men bare hvis gründerne selv blir superambisiøse nok til å skjønne at de må tredoble verdi de neste 12-18 måneder og forstår hvilke metrics de vil bli målt på før neste runde. Da må man rekruttere ambisiøst, bli en salgsmaskin og få attraktive produktmarginer.

Østereng ser Startuplab som i en heldig situasjon.

– Vi har veldig mange svært ambisiøse gründere i porteføljen, men et fåtall av dem følger Sandwaters spor forbi Series B, om de i det hele tatt kommer så langt. Vi har en vei å gå i økosystemet vårt, men det har vel aldri vært bedre, og bedre vil det garantert bli!

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.