-
Customer Success & Content Coordinator | Wrepit
-
Senior Software Engineer | Wrepit
-
Director of Engineering | No Isolation
-
Lead Engineer for Oslo or Grimstad | Davidhorn
-
Lead Product Manager for Oslo or Grimstad | Davidhorn
-
AI and ML Engineer | NBIM
-
Fagansvarlig Data og innsikt | Eksfin
-
Chief Commercial Officer / VP Sales | Muybridge
-
Seniorutvikler | Cartagena
-
Recruitment Specialist | Rede People
ski
Fulltegnet folkefinansiering for skredapp: – Investorer fra hele verden
Skida-appen hjelper skikjørere å finne trygge toppturer.

– Så nå har vi en fin liste med over 130 små og store investorer, inkludert både privatpersoner og investeringsselskaper fra hele Europa og verden, sier Bjarte Olsen, gründer av Skida til Shifter.
Han sier seg godt fornøyd med en fulltegnet Folkeinvest-kampanje onsdag denne uken, som sikret selskapet nærmere tre millioner kroner til en verdsettelse på litt under elleve millioner.
Skida-appen, som ble lansert rundt påsketider i fjor, samler og analyserer data for å hjelpe skikjørere å finne trygge toppturer.
Ifølge Olsen har de på kort tid fått et solid fotfeste i markedet.
– Fra palmehelgen og resten av den første sesongen fikk vi 3000 brukere. Nå har vi rundt 20.000 brukere, sier han.
Trygge turalternativer
Olsen selv har 25 års erfaring fra IT-bransjen, og fikk ideen til Skida da han selv begynte å gå flere toppturer.
– Det var vanskelig å finne gode turalternativer som passer til mitt nivå, samtidig som det er mange informasjonskilder som skal fordøyes før man legger å tur, forteller han.
Skida-appen foreslår og visualiserer trygge turer basert på kartdata og informasjon fra offentlige kilder som Varsom – i tillegg til egne algoritmer som gir detaljerte ruteforslag.

– Snøskred er jo et stort problem. Med Skida skal man alltid kunne finne et trygt alternativ, sier Olsen.
Selskapet tjener penger på en tradisjonell abonnementsmodell med brukerbetaling.
Til sammen har Skida fått én million kroner i tilskudd fra Innovasjon Norge, matchet mot 1,2 millioner i privat investorkapital før den nyeste emisjonsrunden. I tillegg til Skattefunn på 1,3 millioner.
TheFactory og ESA EIC er også inne i selskapet som eiere.
Globalt potensial
Olsen forteller at Skida-brukerne kommer fra hele verden, med en solid base i Norden og Sentral-Europa. Målet for året er å oppnå rundt 25.000 brukere.
– Ambisjonen er å ekspandere videre. Vi har også blikket rettet mot Nord-Amerika, Japan, Australia og Chile, sier gründeren.
– Så nå jobber vi konkret med å få til en sesong på den sørlige halvkule – vi lanserer turer og kart i New Zealand og Australia. Vi håper også å få til noe i Chile, legger Olsen til.
Pengene fra emisjonen skal blant annet gå til å utvide teamet med kapasitet og kompetanse innen utvikling, design og marked. De er i dag fire ansatte.
Det globale markedet består av rundt syv millioner ski og brettkjørere, forteller gründeren og viser til tall fra Sports Industry Association USA
– Ambisjonen er jo selvfølgelig å nå ut til alle, men det er jo litt naivt å tenke det. Hvis vi når ut til ti prosent av dem så har vi i hvert fall en veldig fin reise, sier han.
Med nye investorer fra verden rundt håper han selskapet har samlet et godt ambassadørnettverk med folk som vil bidra.
– Mange av investorene er også brukere og støttespillere med egen motivasjon. Det er det som er mye av verdien ved crowdfunding – da får man muskler i formidlingen av budskapet ditt.
– De som virkelig brenner for dette, ser produktkvaliteten og vil ta del i den potensielle oppturen.