Finn Eriksrud (t.v) og Tim Terkelsen lagde seg en profil på BitCloud i begynnelsen av mai. Det har på kort tid gitt dem store verdier

Finn og Tim investerte $30 på den kontroversielle plattformen: På få uker skjøt verdien til $5.700

BitClout er der Twitter og Instagram møter kryptovaluta. Kygo, Aylar Lie og sjaman Durek har alle kastet seg på. Men selv lojale Bitcoin-tilhengere kaller det en Ponzi-svindel.

Publisert Sist oppdatert

I en loftsleilighet på Frogner i Oslo sitter Tim Terkelsen og Finn Eriksrud. Store deler av dagen foregår inne på et av soverommene, som er bygd om til et musikkstudio.

Gjennom selskapet og merkevaren Mentum lager duoen egen musikk, produserer og komponerer for andre.

Som de fleste som ønsker å gjøre merkevaren sin kjent, er tilstedeværelse på sosiale medier avgjørende.

I begynnelsen av mai i år, ble de tipset om plattformen Bitclout, som ble lansert på nyåret. De ble fortalt at det kunne bli stort.

–BitClout blander sosiale medier og kryptovaluta, to store trender som møter hverandre på en innovativ måte. Om det tar helt av eller forblir en nisjekanal for krypto-tilhengere, vet jeg ikke. Men det vi har erfart så langt, er at det er et kult sosialt medium, sier Terkelsen.

Ideen til BitClout er et desentralisert sosialt medium hvor man kjøper og selger coins «tokens» knyttet opp til en person eller et selskap, såkalte «creator coins». De kjøpes for Bitclouts kryptovaluta, som igjen kjøpes for Bitcoin.

En bruker har et visst antall coins til salgs. Prisen settes etter tilbud og etterspørsel, som drives av hvilken verdi personen gir til kjøperne.

Mediet er fortsatt lite rundt 160.000 aktive brukere.

Flere kjente fjes i Norge har derimot kastet seg på. Lyst på en Kygo-coin? 4,0106.36 dollar. Eller hva med Aylar Lie? En stykk Aylar Lie får du for 1,564.44 dollar. Vil du ha bit av kongefamilien, kan Shaman Durek kjøpes for $2,531.49.

Terkelsen og Eriksrud i Mentum har 16 coins i sirkulasjon til 146 dollar per stykk. Hver gang noen kjøper en coin, får de 10 prosent av verdien. Den reinvesterer de i egen coin.

–Det fungerer som et nesten hvilket som helst annet medium. Man deler og legger ut innhold som man tror vil engasjerer og jobber med å vokse følgerskaren. Men der man man på Insta og Twitter, måler «suksess» etter følgere, delinger og likes, måles den også i monetære verdier på Bitclout, sier Eriksrud.

–Målet er å øke verdien på din coin. Kjøperne har primært to mål: At verdien på investeringen skal øke og at de får glede av å eie vår coin. Disse to går hånd i hånd. Vi har ikke kommet så langt ennå, men på sikt ser vi for oss å gi insentiv til å kjøpe coinen vår gjennom å dele ut mersch, eksklusive smakebiter på sanger og lignende, sier Terkelsen.

Duoen investerer 30 dollar da de åpnet profil. Siden har de ikke investert noe mer. Likevel fosser pengene inn og folk kjøper og selger Mentum-coin over en lav sko. De har en markedsverdi på 2.700 dollar.

På det høyeste var den på hele 5.700 dollar. Det er derimot teoretiske verdien, fordi de aldri ville kunne solgt alt på en gang. Prisen synker med en gang salget begynner.

Slik ser startsiden du på BitClout via profilen til Mentum. Som Twitter og Facebook består landingsiden av en feed som man kan scrolle nedover i evigheter

– Å kalle det spekulativt, er veldig mildt

Ifølge Techcrunch er flere tungvektere inne på investor-siden: Sequoia Capital, Andreessen Horowitz, Coinbase Ventures og Winklevoss Capital. De skal til sammen investert nesten 100 millioner dollar.

BitClout har derimot ikke bare blitt hyllet. Allerede første dag siden gikk live, ble det bråk.

Skaperne av BitClout, som uten hell prøver å være anonyme ala Satoshi Nakamoto, lagde BitClout profiler til de 15.000 største profilene på Twitter. I dag kan du kjøpe coinen til blant andre Elon Musk, Ariana Grande og Donald Trump.

Ingen av dem har derimot gått med på å være på plattformen. Flere har varslet søksmål.

Selv blant kryptotilhengere er det mange som er skeptiske. «Scam», «Shady», Ponzi-svindel, er ord som går igjen blant kritikerne.

Hos IKT-Norge holder direktør Liv Freihow et godt øye med utviklingen knyttet til alt blokkjede og kryptovaluta. Det er et område hun mener har et enormt endringspotensial og enkelte anvendelser som begynner å bli modne.

BitClout er i utgangspunktet ikke et medium hun har brukt mye tid på, men trekker frem to åpenbare svakheter hun har plukket opp:

Direktør i IKT Norge, Liv Freihow
  • Det ene er at det foreløpig ikke er et likvid marked for Bitclout - kryptovalutaen du må kjøpe for å være på BitClout nettverket. Du kan ikke selge deg ut igjen og hente ut eventuell gevinst av investeringen din. Det lar seg gjøre, men er svært komplisert og ikke garantert.
  • Det andre, og mer alvorlige, ifølge Frewhow, er at nettverket lager tokens på ekte personer uten deres viten eller tillatelse. Det betyr at andre kan bygge en token på din identitet og spekulere i ditt omdømme og «brand» for å øke verdien på tokenet og tjene penger på deg.

På et mer generelt grunnlag er hun ikke veldig begeistret for plattformen.

–Å kalle det spekulativt, er veldig mildt. Tanken om å spekulerer i navnet og omdømmet til en annen person, for at prisen skal opp er svært radikal. Å sette en pris på menneskers omdømme og brands, er også noe jeg intuitivt reagerer på, sier hun.

Lever man av å selge sitt omdømme som person og har en selv som levebrød, ikke et produkt, tjeneste eller prosjekt, kan det har en effekt.

At kjente personer som Kygo og Shaman Durek, og Mentum for den sags skyld, frivillig har lagd en profil, mener hun ikke er problematisk.

Men biten hvor BitClout har lagd profiler til kjente navn og lar andre spekulere i verdien dere, uten deres samtykke, mener hun er sjokkerende.

Freihow påpeker at selskapet fortsatt er ferskt. Hun vil ikke avfeie at det kan modnes med tiden og gi en verdi. Men slik det ser ut nå, mener hun det er en plattform man må gjøre god research før man hopper på.

–I starten av nye teknologibølger vil man alltid se utslag som er spekulative, grensesprengende eller ulovlige. Det positive er at man får debatt om hvilken retning man ønsker at teknologien skal ta, hva som er greit, hva som gir verdi, både for enkeltindividet, samfunnet og for økonomien.

–Ser vi ikke noe negativt med Bitclout i det hele tatt

Tilbake på Frogner forteller Tim Terkelsen at han kjøpte sin første kryptovaluta i februar. Han ønsket å være med på hypen rundt Dogecoin.

Han skjønte derimot ikke helt hvordan har skulle gjøre det, og ente opp med kryptovalutaen til handelsplattformen Binance, BNB.

De fem hundre kronene han investerte, endte opp med å mangedoble seg. Men selv om de begge er gira på BitClout, har ingen av dem mye til overs for kryptomarkedet.

–Det er gøy, nytt og spennende, men det er jo helt cowboy og ville vesten. Det er ren tipping, sier Terkelsen. Eriksrud nikker samtykkende.

–Bitclout er vel også litt cowboy?

–Der bestemmer man helt selv. Det er en plattform for alle. Man betaler innkjøpssummen på 30 dollar, hva du ønsker gjøre etter det, er opp til en selv. Vi har ikke brukt mer enn 30 dollar og har ingen store planer om det heller, sier Terkelsen.

–Fra vårt perspektiv så ser vi ikke noe negativt med bitclout i det hele tatt. Det er en plattform vi bruker for å få ut informasjon og dele det vi driver med. Vi kan få følgere og samhandle med folk som ønsker å vite om det vi driver med. Kanskje noen har andre hensikter, men vi er på for å nå ut til nye folk og være tidlig ute på en potensiell trend, sier Eriksrød.

Har du tips eller tilbakemelding på Shifters dekning på kryptovaluta, kontakt Martin@shifter.no